Ön Himokilan i Filippinerna – grotta och möten med lokalbefolkningen

Ön Himokilan, eller Himoquitan som den stavas ibland, är en av fyra filippinska öar som tillsammans kallas ”Cuatro Islas”. Här kan man bland annat vandra genom skogen till en grotta med fladdermöss. Vi hade dessutom turen att bli bjudna på en lokal födelsedagsfest.

Ön Himokilan i Filippinerna

Ön Himokilan är en fin liten ö, där invånarna lever vardagsliv med fiske, båtbyggande, hantverk och skolgång. Före pandemin fanns också viss turism, åtminstone i form av filippinska turister, men när vi kom fick vi höra att vi var de första turisterna att besöka grottan efter pandemin.

Ön Himokilan i Filppinerna

Ön Himokilan ligger strax väster om den stora ön Leyte, nära de övriga tre öarna i Cuatro Islas.

Med båt till Himokilan

Vi har under vår båtluff med den filippinska båten Dotche besökt alla de fyra öarna i ögruppen Cuatro Islas. Denna morgonen startade vi på ön Mahaba, och gjorde en kort båtresa innan vi var framme vid nästa destination.

På väg mot ön Himokilan i Filppinerna

Himokilan – en ö med filippinskt vardagsliv

Vi inledde vårt besök på Himokilan med att promenera till ”barangay”, vilket är den minsta administrativa enheten på Filippinerna, där vi frågade om lov om övernattning och betalade en mindre avgift. Därefter promenerade vi runt på ön, som bjöd på vardagsliv med bland annat skola, bygge och massor av tuppar.

Vandring till grotta

Vi hade läst att det skulle finnas en grotta på ön och frågade därför runt efter en guide. På en sådan här liten ö känner förstås alla alla och det tog inte lång tid förrän vi hade en guide beredd med machete och ficklampa. Vi (alla utom kapten, eftersom en person alltid stannar på båten) gav oss iväg på vandring.

Efter bara en kort sträcka gick turen rakt in i den täta skogen och det var tur att vår guide hade med en machete, för ibland var han tvungen att hugga ner en del grenar för att vi skulle kunna komma fram. Han berättade att vi var de första grottbesökarna sedan pandemin, så det var kanske inte så konstigt att skogen hunnit växa igen över stigarna på sina ställen.

Macheten kom dessutom väl till pass när det var dags för lite ”snacks” på vägen. Guiden delade en kokosnöt och vi bjöds både på den hårda knapriga delen, och den mjuka inre kärnan.

Kokosnötter

Dessutom visade en av våra besättningsmedlemmar, Aldrin, att man också kan äta ytterligare delar av kokospalmen. En användbar växt med andra ord!

Blad från kokosnöten

Här och där längs vägen stannade vi också för att läsa på olika informationsskyltar, med information om djur och natur i området.

Vandring på ön Himokilan i Filppinerna

Bland annat kikade vi på ”pandan” – en växt som tål torka bra, är lite vass och används av lokalbefolkningen för att tillverka bland annat mattor och väskor.

Pandan

Grotta med stalagtiter, stalagmiter och fladdermöss

Efter en stunds vandring i tät terräng var vi framme vid grottan. Det fanns en första stor öppning, och sedan en trång vidare gång, innan man kunde komma in i ytterligare några stora grottrum. Överallt kunde man se stalagtiter och stalagmiter, och om man gick längst in (vilket Peter och jag inte gjorde, eftersom jag tyckte att det var lite trångt) kunde man också se fladdermössen.

Grotta på ön Himokilan i Filppinerna

Även på vägen tillbaka från grottan fixade guiden ”mellanmål” direkt från naturen. Den här gången bjöds vi på en frukt med namnet ”eva”. Frukten var lite syrlig, men hade en frisk och god smak.

Frukten eva i Filippinerna

Guidningen avslutades med att vi passerade en staty över den portugisiske upptäcktsresanden Ferdinand Magellan, som dog i strid på ön Mactan i Filippinerna 1521.

Födelsedagsfest

När vi kom tillbaka till byn visade det sig att guidens son fyllde 18 år och att det var stor fest utanför deras hus. Filippinier är otroligt gästfria och vi blev genast inbjudna. Bord och stolar trollades fram på nolltid och vips så serverades vi en festmåltid med pancit (en filippinsk nudelrätt), spaghetti, grillad fisk, ris, sjögurka, små bitar av mage (osäker på från vilket djur) och kokosnötsvin blandat med coca cola.

Väldigt trevligt och gott, och för dig som undrar så smakade magen bättre än väntat. Sjögurkan serveras i Filippinerna i en god marinad, men vi har inte riktigt vant oss vid konsistensen, som bjuder på ganska hårt tuggmotstånd. Kokosnötsvinet då? Jo, det smakade alldeles utmärkt. Som sagt, den är användbar den där kokosnötspalmen!

Kokosnötsvin med coca cola
Kokosnötsvin blandat med coca cola

Strax intill satt kvinnorna i familjen och jobbade med bladen från växten ”pandan”, som de använder för att tillverka mattor, men också till exempel väskor, plånböcker och annat. På bilden ser du när Julia får testa att skära till bladen.

Pandan
Julia får testa att skära till pandan

Övernattning i tält – och möte med öns barn

Inför natten slog vi upp våra tält på stranden, vilket väckte stor nyfikenhet hos byns barn. Medan vi fixade med vårt tält fick vi en växande ring av barn runt oss – som mest var vi omringade av kanske 25 nyfikna ansikten.

Barn på ön Himokilan i Filppinerna
Nyfikna barn samlades utanför vårt tält

Till att börja med vågade inte barnen säga så mycket, men efter ett tag visade det sig att de var väldigt duktiga på engelska, inte minst den äldsta tjejen som var 14 år. Vi berättade för dem om vår resa och om Sverige, där det finns snö.

De berättade för oss att de går i skola på ön tills de är 12 år, och att de sedan får börja i skola på den större ön Leyte, och då måste stanna där över veckorna. De berättade också att de förutom sitt eget språk (visayas) och engelska också måste lära sig det större filippinska språket tagalog, vilket de beskrev som svårt. Ett väldigt fint möte med härliga barn!

Barn på ön Himokilan i Filippinerna
Öns barn tittar nyfiket på Peters dator, när han visar bilder på snö

Mer att se och göra i närheten

I närheten av Himokilan ligger de övriga tre öarna i Cuatro Islas. På Apid finns by och strand, på Digyo finns vacker strand, ”summer huts” och äggläggningsplatser för havssköldpaddor, och på Mahaba finns en liten strand och kokoskrabbor. Det är också nära till Leyte och relativt nära till de fina Camotes Islands samt till Bohol.

Våra bästa tips om Filippinerna. Klicka på bilden!

Video från Himokilan och andra öar

Fakta om ön Himokilan i Filippinerna

• Land: Filippinerna
  • Region: Visayaöarna
  • Kommun: Hindang
  • Läge: Strax väster om ön Leyte, nordost om Cebu City
  • Naturskydd: Cuatro Islas Protected Landscape & Seascape (CIPLS). För att övernatta måste man fråga om lov och betala en avgift.
  • Ta sig hit: Med båt, till exempel från Leyte.