Ön Apid i Filippinerna – en liten ö dit få turister hittar

Ön Apid är en av fyra filippinska öar som tillsammans kallas ”Cuatro Islas”, det vill säga ”Fyra öar”. Öarna ligger relativt nära den stora ön Leyte och vi tog oss hit under vår båtluff i Filippinerna. Först ut av de fyra öarna blev för oss ön Apid.

Ön Apid i Filippinerna

Ön Apid är en vacker liten ö, med en mindre by och många båtbyggare. Ön har inget fokus på turism, även om en skylt anger att man kan vandra i naturen, uppleva lokalt hantverk eller prova ”homestay”. Ön finns inte omnämnd i Lonely Planets guidebok, så väldigt få turister hittar hit.

Ön Apid ligger strax väster om den stora ön Leyte, nära de övriga tre öarna i ögruppen ”Cuatro Islas”.

Med båt från Camotes Islands till Apid

Vi är ute på båtluff med den filippinska båten Dotche och startade dagens båttur på Camotes Islands. Turen gick fint på lugnt vatten och när vi närmade oss Cuatro Islas välkomnades vi av en grupp delfiner som hoppade framför och bredvid båten. Helt fantastiskt!

Strax efteråt kunde vi istället spana på stora fåglar som flög jämsides med oss, och som då och då dök ner för att fånga flygfisk strax ovanför vattenytan. Alla ombord var engagerade i jakten och varje gång en fågel fick napp hurrades det vilt.

Hildem Malapascua Budget Tour
Båten Dotche

Vackra stränder – och kokoskrabbor

Framme vid ön Apid la vi till och hoppade i land för att undersöka den lilla ön. Vi promenerade längs med stränderna och fascinerades av hur otroligt kristallklart vattnet är.

Filippinsk båt

Här ska det för övrigt vara möjligt att se kokoskrabba (Tatus), som enligt en informationsskylt kan bli upp till en meter, från spetsen av ena benet till det andra, lång och väga upp till fyra kilo. Det låter ju helt galet!

Längs med stränderna finns också fina klippor, och på ett ställe med utsikt över havet såg vi ett fint hus omgivet av massor av vackra blommor.

By med båtbyggare

På ön finns en liten by, där människor bor och lever. Många verkar försörja sig som båtbyggare och andra verkar arbeta med fiske. Det finns varken rinnande vatten eller fast el på ön, men man använder solceller och det finns både små butiker och en liten ”internetmaskin”, där man stoppar i mynt för en kod för en eller två timmars internet.

Ön Apid i Filippinerna

I byn finns också en stor basketarena (basket är oerhört populärt på Filippinerna!) och på kvällen såg vi hur familjer samlades utanför sina hus för att spela bingo, vilket man tydligen gör i samband med vissa högtider.

Övernattning i tält

Våra reskompisar Micke och Julia valde att stanna på båten över natten medan vi tog iland vårt tält och övernattade på stranden. Kanske var det tur att vi ännu inte läst skylten om de enorma kokoskrabborna …

Båten Dotche var tvungen att lämna stranden ganska tidigt på eftermiddagen på grund av tidvattnet, så vi tog med oss en termos med hett vatten och nudlar till middag. Sedan köpte vi lite öl och chips i en av byns butiker. Det blev en riktigt mysig kväll vi tältet, medan vi tittade på solen som gick ner över havet.

Ett försök att hitta internet

Vi hade ingen täckning på våra mobiler (med operatören Globe) så vi frågade om vi kunde använda byns lilla ”internetmaskin”. Det fick vi gärna, och vänliga bybor ledde oss snällt genom trånga gränder för att hitta maskinen. Det visade sig dock att vi var lite för tidiga på morgonen – maskinen kan inte användas förrän solcellerna laddats upp. Vi fick med andra ord klara oss utan internet lite till.

Ön Apid i Filippinerna

Mer att se och göra i närheten

I närheten av Apid kan du spana in de tre andra öarna som ingår i Cuatro Islas: ön Digyo, ön Mahaba och ön Himokilan. Du kan också ta dig till den stora ön Leyte, de fina Camotes Islands med grottor eller den populära ön Bohol.

Våra bästa tips om Filippinerna. Klicka på bilden!

Video från ön Apid och andra öar

Fakta om ön Apid i Filippinerna

• Land: Filippinerna
  • Region: Visayaöarna
  • Provins: Leyte
  • Kommun: Inopacan
  • Läge: Strax väster om ön Leyte, nordost om Cebu City
  • Naturskydd: Cuatro Islas Protected Landscape & Seascape (CIPLS). För att övernatta krävs att man ansöker om tillstånd hos närmaste barangay (minsta administrativa enhet) och betalar en avgift.
  • Ta sig hit: Apid är ingen turistö, men det är relativt nära med båt från Leyte