Ön Pacijan i Filippinerna – fina Camotes Islands

Ön Pacijan är en fantastiskt fin ö i Camotes Islands i Filippinerna. Här hittar du bland annat stranden Santiago Beach och staden San Francisco, samt ett gäng läckra grottor.

Ön Pacijan i Filippinerna

Ön Pacijan är grön och vacker och bjuder, åtminstone vid Santiago Beach, på härlig semesterkänsla.

camotes Islands

Ön Pacijan ligger i ögruppen Camotes Islands, öster om ön Cebu i Filippinerna.

Båtresa från Tulang Diot till Pacijan

Vi åkte med den filippinska båten Dotche, som vi båtluffar med, från den lilla ön Tulang Diot som ligger strax intill Pacijan. Om man åker tvärsöver är det bara fem minuter mellan öarna, men vi rundade en bit av Pacijan för att komma till stranden Santiago Beach. Här la vi oss utanför några timmar, och väntade på högvatten för att kunna gå in närmare.

Santiago beach, Pacijan island

Santiago Beach

Det finns flera stränder på ön Pacijan, men Santiago Beach är den mest turistiga, med flera restauranger och barer längs stranden.

När vi kom var det ganska mycket folk på stranden, och hela tiden hördes olika utrop från högtalarna eftersom det var dansträning inför en kommande festival.

Santiago beach, Pacijan island

Utflykter med moppe

Eftersom det finns en del annat att se på ön hyrde vi varsin moppe, vilket kostade oss 500 peso (cirka 100 kronor) per moppe för 24 timmar. Även vår besättningsmedlem och vän Hildem, samt kapten Hildo, valde att hänga med på äventyret. Kul!

Vi gav oss sedan av mot Timubo Cave, den grotta som ligger längst från Santiago Beach. Färden gick genom ett väldigt grönt landskap och tog runt 40 minuter.

Timubo Cave

Vid grottan möttes vi av en parkering, små stånd med försäljning och en liten kassa där man fick betala 70 peso (cirka 14 kronor) per person för att gå ner.

Timubu cave, Pacijan Island

Det var många trappsteg ner i en djup grotta.

Mot slutet fick man vada genom vatten upp till låren.

Timubu cave, Pacijan Island

Slutligen nådde vi en riktigt läcker liten ”pool”, med härlig badtemperatur och små trappsteg ner. Förutom oss var en mindre grupp med asiatiska turister här, men det var inte alls trångt. En riktigt härlig upplevelse!

Timubo Cave är en riktigt cool grotta att besöka, men bara en av flera i området. På ön Pacijan finns bland annat också Paraiso Cave och Heaven Cave, och på grannön finns bland annat Bukilat Cave.

Bad i Timubo Cave, foto: Hildem

Lake Danao

Efter turen till grottan fortsatte vi till den relativt stora sjön Danao, som ligger på ön. Här möttes vi bland annat av fiskodling, trampbåtar och information om en ny flytande solcellspark.

Lake Danao, Pacijan Island

Här fanns också någon slags resort samt en zipline, från ett torn ut till en ö i sjön.

San Francisco

Dagen efter tog vi mopparna igen för att resa till staden San Francisco. Ett spännande namn på staden, eller hur?

Pacijan Island

Filippinernas San Francisco visade sig vara en hektiskt liten stad fylld av moppar, butiker, marknad, kyrka och förberedelser inför en kommande festival.

En smal ränna skiljer ön Pacijan från ön Poro, och här hittar du San Francisco Baywalk.

San Francisco, Camotes island

Ön Poro

Vi valde att ta mopparna över till ön Poro, som ligger strax intill Pacijan.

Det blev en grön och härlig moppetur längs vattnet. Efter ett tag stannade vi på en lokal servering med fin utsikt över vattnet, där vi pausade för öl, pancit (filippinsk nudelrätt) och lumpia (filippinska vårrullar). Om man vill kan man även spana in både grottor och vattenfall på ön.

Övernattning i tält på stranden

Vår vana trogen blev det övernattning i tält på stranden. Först blev det förstås middag – första kvällen fläsk i sötsur sås med ris och andra kvällen grillad kyckling med pommes frites.

Pork swwek and sour

Tälten fick vi lov att sätta upp mitt på stranden, mot en avgift på 100 filippinska peso (cirka 20 kronor) per tält. Första kvällen var en lördag och det kändes som att vi tältade mitt i en festival. Andra kvällen var en söndag och betydligt lugnare.

Tält

Mer att se och göra i närheten

I närheten av ön Pacijan hittar du öarna Poro och Tulang Diot. Andra spännande destinationer i närheten inkluderar Cebu City, den lilla ön Malapascua samt den betydligt större ön Bohol.

Våra bästa tips om Filippinerna. Klicka på bilden!