Victoria Falls Safari Lodge i Zimbabwe – med utsikt över ett vattenhål

Victoria Falls Safari Lodge i Zimbabwe är ett riktigt läckert och naturnära boende i närheten av Victoriafallen. Här kan man sitta på balkongen, med utsikt över ett vattenhål dit de vilda djuren, såsom bufflar och elefanter, kommer för att dricka. Helt magiskt!

Från Sydafrika till Victoria Falls i Zimbabwe

Som avslutning på vår långa resa i Sydafrika flög vi från Kapstaden till Victoria Falls i Zimbabwe. Vi flög med det sydafrikanska bolaget Airlink, och resan tog cirka tre timmar. Sedan landade vi i ett för oss nytt land: Zimbabwe.

När man tar sig in i landet måste man betala en avgift, och detta måste göras i kontanter. När vi var här accepterades betalning endast i utländska valutor – i första hand amerikanska dollar, men även euro, brittiska pund och sydafrikanska rand gick bra. Rena turen (eller viss erfarenhetsbaserad rutin kanske) att Peter hade euro i kontanter i en av sina väskor …

Airlink flyg

Victoria Falls Safari Lodge

Vi åkte direkt till vårt boende: Victoria Falls Safari Lodge. Det var tack vare Peters sonhustru Alexandra som vi hamnade just här. Hon hade gjort en hel del efterforskningar inför resan och ville verkligen bo på just detta ställe. Först tyckte vi att priset låg lite över vår budget, men vi lät oss övertalas, och det ångrade vi inte!

Victoria Falls Safari Lodge i Zimbabwe

Victoria Falls Safari Lodge är ett fantastiskt fint ställe, som känns lyxigt på ett väldigt naturnära sätt. Huvudbyggnaden är helt byggd i trä, i flera våningar, med en härligt afrikansk atmosfär.

Utsikt mot vattenhål

Från alla våningar har man utsikt över de afrikanska vidderna, och över det vattenhål som ligger strax utanför hotellet. Just vattenhålet är speciellt, eftersom djuren kommer hit för att dricka.

Victoria Falls Safari Lodge i Zimbabwe

Vi såg många olika djur vid vattenhålet, men eftersom jag bara hade mobilen med mig när vi satt här (och inte systemkameran) var det svårt att fånga på bild. Du får helt enkelt tro mig när jag berättar att vi såg kudus, impalas och bufflar.

På kvällen såg vi till och med en grupp elefanter som kom för att dricka. Utsikten mot vattenhålet gör verkligen lodgen till en magisk plats, och man kan sitta här vid utsikten i timmar.

Pool på taket

Det finns också en pool på taket på Victoria Falls Safari Lodge, där man kan bada, slappa i solsängar och njuta av utsikten, och kanske en drink.

Restauranger på Victoria Falls Safari Lodge

Buffalo Bar håller öppet under hela dagen, och här kan man ta något att dricka och kanske något enkelt att äta, såsom lasagne eller köttfärsfyllda samosas (små friterade degknyten).

MaKuwa-Kuwa Restaurant är den lite finare restaurangen på hotellet. Här åt vi middag två gånger. Utsikten behöver vi inte säga något om, eller hur?

Helena och Peter på Victoria Falls Safari Lodge i Zimbabwe

På menyn finns allt från aptitretande förrätter till huvudrätter med kött, fisk eller vegetariskt alternativ. Efterrätter finns förstås också, men vid det laget var vi för mätta …

Lite underhållning i form av sång bjuds man också på, under middagen.

Victoria Falls Safari Lodge i Zimbabwe

Det är för övrigt också här man äter frukost på morgonen. I buffén kan man hämta allt från bröd och yoghurt till pannkakor som steks medan man ser på.

Det finns också en frukostmeny att beställa ifrån, där man hittar både klassiska frukosträtter och lite överraskningar såsom rätten nedan, gjord på äggvita.

Frukosträtt med äggvita

The Boma – Dinner & Drum Show ligger på promenadavstånd från huvudbyggnaden och tillhör också hotellet. Detta är inte bara en restaurang utan kanske främst en upplevelse, som kräver ett eget reportage.

The Boma - Dinner & Drum Show

Vårt hus på Victoria Falls Safari Lodge

Så, hur bodde vi då? Jo, vi delade på ett hus tillsammans med Robin och Alexandra, på kort promenadavstånd från huvudbyggnaden. Eller rättare sagt så delade vi på halva huset på bilden nedan. I den andra halvan bodde tre tyska killar som var supertrevliga, och som hade massor av intressant att berätta om att resa i övriga Zimbabwe. (Beydligt mer utmanande än att befinna sig i denna tillrättalagda turistbubbla, om vi förstod dem rätt.)

Huset var supermysigt med två fina sovrum, vardagsrum, uteplats och utsikt över alla djur som ständigt befann sig utanför …!

Vilda djur runt Victoria Falls Safari Lodge

När man bor på Victoria Falls Safari Lodge blir man snabbt medveten om att man befinner sig mitt i den afrikanska vildmarken. Varje gång vi promenerade mellan vårt hus och huvudbyggnaden mötte vi djur. Ibland stötte vi på söta och lekfulla mungos (manguster). Helt underbara djur!

Mungos

Andra gånger såg vi vårtsvin. Vi undrade först om man behöver vara försiktig, men det behöver man inte. Vårtsvinen är helt ofarliga.

Vårtsvin på Victoria Falls Safari Lodge i Zimbabwe
Vårtsvin

Apor såg vi också. Massor! De hängde och klängde i träden, skuttade över gräset, satt vid vägkanten och filosoferade eller kom försiktigt fram emot oss och tittade nyfiket …

Apa

Vi såg också någon form av antiloper, men dessa höll sig lite på avstånd.

Finns det inga farliga djur då? Jo, faktum är att det finns både lejon och leoparder i naturen runt omkring, liksom elefanter och vattenbufflar. Dessa kommer inte in på hotellområdet tack vare staket, men man bör inte promenera utanför området.

Vi såg också några ur hotellets personal mota bort någonting i gräset med höga sopkvastar. Vad är det?, undrade vi. Jo, det var en orm … Bor man mitt i naturen så gör man!

Vilda djur

Matning av gamar

En gång om dagen, klockan 13:00, matar Victoria Falls Safari Lodge områdets gamar med överblivna ben och köttrester från restaurangen. Syftet är att hjälpa gamarna, som är hotade på grund av problem som människor skapar, och samtidigt informera och medvetandegöra besökarna om gamarnas situation.

Guiden tog med oss till en plats med bänkar och tak, där vi skulle kunna se matningen. Här berättade han också om de utmaningar gamarna möter: elektriska stötar från kraftledningar, förlust av tillgänglig matförsörjning, direkt och indirekt förgiftning samt användningen av gamarnas kroppsdelar för traditionella mediciner.

Att matningen är klockan 13:00 vet gamarna mycket väl. De börjar flockas redan en timme innan och ju närmare klockslaget vi kom desto fler blev det.

gamar

Så slog klockan ett och guiden tömde en låda med ben och köttrester på ”gamrestaurangen”. Nu blev det livat kan vi lova!

Matning av gamar på Victoria Falls Safari Lodge i Zimbabwe

Maten räcker inte till alla och den är bara menad att vara en munsbit. Man vill inte störa gamarnas naturliga instinkter att skaffa mat på egen hand, utan bara bidra litegrann. En fascinerande och intressant upplevelse!

Gamar

Utflykter från Victoria Falls Safari Lodge

Victoria Falls Safari Lodge är ett så läckert ställe att man utan problem kan hänga här hela dagarna. Samtidigt vill man förstås se lite mer när man är här. Först och främst är man ju här för att se de mäktiga Victoriafallen.

Här är tips på ytterligare utflykter och aktiviteter som du kan göra i området:

• Forsränning i Zambezi River
  • Guidad tur i i regnskogen, vid Victoriafallen
  • Helikopterturer över Victoriafallen
  • Safariturer i Zambezi National Park
  • Shopping av souvenirer i centrum eller vid fallen
  • Solnedgångskryssning ovanför vattenfallen
  • Tur med speedboat nedanför vattenfallen
  • Utflykter till Zambia och Botswana
  • Äventyrliga aktiviteter såsom zipline, flying fox och canopy tour
Victoriafallen

Vi hade en fantastiskt härlig vistelse på Victoria Falls Safari Lodge, som vi sent kommer glömma!

Fakta om Victoria Falls Safari Lodge

• Land: Zimbabwe
  • Plats: Cirka 4 kilometer från Victoriafallen
  • Boende: Safari Lodge, Safari Suites elelr Safari Club
  • Restauranger: Buffalo Bar, MaKuwa-Kuwa Restaurant, The Boma – Dinner & Drum Show samt The Boma Café
  • Wellnes: Victoria Lodge Safari Spa
  • Shuttlebussar: Regelbundna shuttlebussar går till centrum samt till Victoriafallen
  • Läs mer: Du hittar mer information om hotellet på deras webbplats.