Verbier i Schweiz – 12 saker att se och göra i Verbier

Verbier… De schweiziska alperna är något alldeles speciellt, och det går inte sätta fingret på varför. Jag var och vandrade några dagar och det är bara wow! Följ med så visar jag varför.

Vackra Verbier i Schweiz

Verbier i Schweiz är väldigt känt för sina många skidbackar på vintern. Det är först och främst för sina offpist backar och de har en av de brantaste backarna i Europa. Senast i augusti 2019 blev Verbier utsedd till Schweizs bästa skidort för andra gången. Jag (Peter) fick en inbjudan att uppleva och skriva om Verbier i september 2019 med inriktning på vandring, mountainbike, mat och att uppleva naturen utan snö. Jag slog lite på internet och tänkte som Ingemar Stenmark … ”De e bara å åk”.

Var ligger Verbier?

Verbier ligger sydväst i Schweiz i kommunen Bagnes. I Schweiz har de Kantoner som län eller stater och Verbier tillhör Valais. Här finns över 800 km mountainbike vägar och 950 km vandringsleder så utbudet är enormt.

1. Inspireras av Mauvoisin Damm

06.30 gick flyget från Arlanda och jag var på plats och landade 08.40. Nu hade jag en timme på mig till nästa flyg, men det blev väldigt mycket mer. Det var strejk på KLM och mitt flyg blev försenat 8 timmar. Nu missar jag den fantastiska dammen där jag hade tänkt att ta upp min drönare och fota. Mauvosin damm byggdes mellan 1951-1958 och är den högsta dammen i Europa. Den ser helt magisk ut och där satt jag på Schiphol i Holland, och väntade på mitt flyg med en god öl och med en tår i ögat.

Verbier
Randonnées autour de Mauvoisin et de Bonatchiesse et photos du barrage de Mauvoisin et du Glacier du Giétroz

2. Njut av alpstationen Cabin Brunet

Mitt flyg gick vid 15.00 och landade i Genève 16.30. Härifrån måste jag åka tåg som tar 2 tim och 10 min, och jag åkte till Martigny där en taxi skulle hämta upp mig. Jag fick åka en Saab, haha, och taxichauffören älskade sin bil (då blir man stolt svensk). Det tog 50 minuter rakt upp till 2103 meter öh i galet vackra slingriga vägar till stugan som vi skulle sova i.

Verbier

Det håller på att skymma och jag bryr mig ingenting om min packning när vi kommer fram, för fota kommer först och det är galet vackert.

Jag springer som ett litet barn och fotar på en stor stuga och två små bodar med all natur runt mig, som om jag aldrig någonsin kommer att få uppleva detta igen. Kossorna spelar sin melodi med sina klockor runt halsen och man ser snö på topparna i bergen. Kom igen … det här är verkligen vackert!

Jag går in och får välja någonting att äta och det blir ostfondue och en öl. Jag bekantar mig med den kvinnliga guiden som har gått här i 50 år (startade som 15-åring) och två fotografer från Frankrike. Luften är verkligen tunn och jag saknar syre men jag somnar efter att ha varit uppe nästan ett dygn vid 23.00.

3. Gå över hängbron Passerelle de Sery

Upp 06.00 för att övervaka morgonsolen över de schweiziska alperna. Fotade en timme och sen frukost innan vi sakta plockar ihop och ger oss av vid 08.00. Överallt kommer helikoptrar och levererar mat till de olika platserna runt Verbier. Idag ska vi vandra först 5-6 timmar upp till glaciären Corbassiere och det är en stigning på 550 meter, och sen rakt ner i tre timmar. Vi ska också passera två hängbroar på vår väg och allt verkar väldigt fantastiskt.

Verbier

Efter en timmes vandring kom den första hängbron (Passerelle de Sery) som var ca 25 meter lång. Vi hade vid det här laget gått ca 100 meter i höjd och vandringen var ganska behaglig, och otroligt vacker.

Schweiz

4. Vandra över den dramatiska hängbron Passerelle de Corbassiere

Tre timmar med flera branta leder och för mig var det tungt. Jag har ätit kortison i ett år för en konstig inflammation, och gått upp 15 kilo som jag inte är van med och det kändes verkligen i kroppen. Guiden var kanon och tog det lugnare och vilar man oftare och koncentrerar sig på andningen så kommer man upp till slut.

Corbassiere Glacier

Vi går runt bäckar, får och höga berg och helt plötsligt försvinner allt det gröna. Vi har klivit in i glaciären och vi är framme vid bron Corbassiere, som ska ta oss 190 meter över glaciären med ett djup på 70 meter och upp till där vi ska äta lunch. Det här är en riktigt häftig hängbro och det gungar på bra när vi går över.

Passerelle de Corbassiere

5. Fascineras av glaciären La Cabane FXB Panossiere

Efter ytterligare 1 t 30 min har vi kommit fram till en sagolik plats 2641 meter öh. Här finns en restaurang med galet vacker utsikt över hela glaciären och bergen Grand Combin 4314 meter öh är den som vi ser rakt fram och den högsta i regionen.

Grand Combin

Petit Combin, Corbassiere Combin och toppen Tournedos Blanc m.m. I alla dessa stugor/restauranger kan man sova och äta. Vi hade ett underbart väder och jag tog en stor stark, en härlig soppa med bröd och ost och jäklar vad bra det smakade, och utsikten till det.

6. Upptäck underbara Fionnay i Verbier

Det var dags att ta sig ner och de första två timmarna var en helt underbar promenad med lagom mycket nedförsbacke. Här är det gott om murmeldjur, och du hör deras sjungande läte och du tror att det är fåglar.

Verbier

Efter det kom branten i en hel timme. Det kändes som att om jag inte höll tillbaka så skulle jag komma upp i 50 km i timmen. Det var även stenigt, slingrigt för det går inte att gå rakt ner och efter 30 minuter bad jag om att få vila. Mina lår skakade och jag litade inte på att jag kunde hålla tillbaka mig själv. Den sista halvtimmen var faktiskt väldigt jobbig, och jag hade ont i låren 7 dagar efter jag kom hem, haha. Vi kom ner till Fionnay och jag skakade i benen men vilken resa, och vilken underbar dag.

7. Åk lift från Le chable

Guiden lämnade mig i staden nedanför Verbier som heter Le Chable, för det är dit du kommer med tåg när du ska till och från Verbier. Härifrån går liften upp till Verbier eller om man har bil så snirklar man sig upp vid sidan om liften. Bredvid liften och tåget ligger också turistkontoret, och här hämtade jag min resväska som jag inte kunnat ta med mig på vandringen. In i liften och så vidare.

Verbier och Le Chable

8. Strosa runt i Verbier

Det är häftigt att åka in i staden man ska bo i, och Verbier är inte så stort men de har de mesta väldigt nära. Mitt hotell Bristol låg 5 min från liften med en underbar utsikt över alperna.

Packa upp och iväg till middag och det blev en lätt sallad och kantareller på en potatisbädd, och test av ett nytt vin (Ned noir) som var riktigt gott. Det går inte att äta smält ost varje dag även fast det är gott. Tillbaka till hotellet och ladda ur kameror videos och alla prylar som jag hade med mig.

Sallad
Kantareller

9. Klättra upp till bergstoppen Pierre Avoi

Ny morgon och nya utmaningar. Hämta elmountainbike mitt i stan och vi ska cykla 1 tim 30 min upp mot ännu ett berg såklart. Det går grymt lätt att ta sig upp med elbike och det blir en skön morgon. När vi parkerar våra cyklar kommer dimman.

Verbier

Vi har ännu 45 minuter spikrakt uppåt för att nå toppen på berget Pierre Avoi 2472 meter öh. Nu blir det så där tufft igen och syret tar slut men jag kämpar på och det är väldigt brant.

Vi ska till toppen och ser du korset högst upp till vänster? Dit ska vi!

När man kommer upp så ska det vara 360 grader utsikt men dimman jäklas lite med oss idag, men det är häftigt ändå med hela Rhone dalen nedanför.

Verbier
Där står jag högst upp och kollar min drönare i dimman

När vi cyklade tillbaka åt vi lunch på det kända ”La Croix de Coeur” på 2174 meter öh, och där blev det ännu en soppa med bröd och en stor stark.

10. Smaka av nya ölsorter på V Bier Brewery

Verbier

Mitt i stan ligger ett mikrobryggeri/restaurang/gym som jag blev inbjuden till för att provsmaka öl på. Killen som tog i hand var svensk så det var mycket att prata om på V Bier Brewery.

IPA var den som var godast, och vi pratade så mycket att jag glömde bort tiden till restaurangen som jag skulle till för att få middag. Tydligen var det en känd kock men jag kom en timme försent och han hade stängt. Så kan det gå och det blev chips och vin från minibaren på hotellet … alltid något!

11. Prova Raclette på kända ostfabriken Laitere de Verbier

Sista dagen innan jag skulle åka hem blev det också ett besök på den kända ostfabriken i stan. No 1 Raclette och en guidning om tillverkningen. Det här var riktigt sköna killar … Pappan heter Roger och sonen heter Marc som har sitt familjeföretag och vunnit ”Swiss Cheese Avards” många gånger.

Verbier

Jag köpte Racletteost och Gruyere med mig hem och utanför butiken står en stor automat med alla produkter för att göra fondue, om du kommer på det på kvällen när det är stängt, haha.

12. Ta del av Vip passet ”Verbier infinite playground”

Det här kortet får man när man checkar in på hotell och det innehåller 45 fantastiska erbjudanden mellan 1 juni – 27 oktober. Kortet gäller lika många dygn som man är incheckad på hotellet. Mycket är gratis och en hel del med 50 % rabatt.

Några tips från Verbier

• Se vackra Mont Fort på 3330 meter öh där liften går hela vägen upp
  • Louvie Lake är alpsjön som är idyllisk på 2213 meter öh ovan Fionnay.
  • Suone von Levron är en vandringsled för hela familjen
  • Från mitten av juli finns det en musikfestival med klassisk musik.

Flygtips från hemresan

Efter en hektiskt resa som vanligt är man sårbar för att få lite avkoppling. Jag kom till Geneve flygplats och de upplyste mig att jag kunde köpa upp mig på en business class från Paris till Stockholm för 1200 Sek. Jag fick dessutom Lounge på Paris flygplats med all service som affärsfolk ville ha, eller hur? Det var kallskuret kvar i botten och alla trängdes för att få lite av den lyx man betalade för. Detta kändes helt klart överreklamerat!

Verbier

Trött som fasen och brist på energi gick jag på plats 1A, och det går inte att komma närmare kaptenen än 1A. Flygplanet är en Boeing A-320 och att sitta längst fram är det värsta du kan göra. Du har en vägg framför dig och det är en riktig skitplats med ännu sämre benutrymme än alla platser i hela planet. Köp aldrig första platserna i ett litet flygplan! En tjusig folder med häftig mat som smakar ingenting… Kolla vad ni får för pengarna och längta inte efter något som verkar bra. Det här är bara ett litet tips från Freedomtravel.se

Se mer i närheten

• På andra sidan bergen ligger Nendaz som har samma liftsystem och där vi varit förut. Här kan du läsa om den utflykten.
  • Vi har också besökt charmiga Zermatt som ligger lite söder om Verbier.

Sammanfattning

Räcker det att jag skriver wow! Nja… så här är det eller lite så här är det. Verbier må vara ett grymt skidresemål men de har en galet vacker plats att besöka på sommaren. Det är vackrare när snön har försvunnit och en perfekt långhelg (4-5 dagar) med vandring och avkoppling. Det är dyrt i Schweiz som vi vet, men på sommaren kan man få många rabatter och efter att ha varit i denna underbara dramatiska natur så vill man ha mera och man glömmer det aldrig.

Film från Verbier

Här kommer en film från vackra härliga Verbier i Schweiz!

Alla våra bästa tips om Schweiz. Klicka på bilden!

Information Verbier

• Vatten: Drickbart
  • Turistbyrå: Route de Verbier Station 61

RESA TILL verbier

• Flyg: från Arlanda och mellanlandning i Schiphole eller Paris och vidare till Geneve
  • Tåg: Tåg är det absolut bästa i Schweiz och de har förbindelse överallt i landet, och det är otroligt vackert. Ta tåget till Le Chable eller till Martigny från Geneve som tar 2 timmar och 30 min.