Nordsjökusten i Tyskland – Husum och Sankt Peter-Ording

I samarbete med Schleswig-Holstein

Våra sista stopp under sommarens långa husbilsresa blev Husum och Sankt Peter-Ording vid Nordsjökusten i Tyskland. Här blåser Nordsjövinden friskt, fiskebutikerna ligger tätt och stränderna är så breda att de påminner om öknar. Nordsjökusten i Tyskland bjuder på flera pärlor, och dessutom hittade vi en bra ställplats för husbilen.

Från Trier till husum i Tyskland

Eftersom vi valde att spendera några dagar i vackra Moseldalen och spännande Trier blev det en tuff körning på slutet av resan. Peter körde från Trier till Husum, och det blev en heldag på de tyska vägarna. Dagen efter tog vi oss tid att utforska både Husum och Sankt Peter-Ording. Vilka fina platser det finns vid Nordsjökusten i Tyskland!

Charmiga Husum vid tyska Nordsjökusten

Husum ligger i distriktet Nordfriesland i den tyska delstaten Schleswig-Holstein. Vädret var ruggigt när vi kom hit och regnet hängde i luften, men vi blev ändå riktigt förtjusta i den här mysiga lilla staden! Här ligger fiskebåtarna tätt, och i varje hörn hittar man en fiskaffär eller en fiskrestaurang.

Husum Nordsjökusten

Fiskaffär Husum i Tyskland

Det finns flera museer i stan, som Nordseemuseum och Sjöfartsmuseum i Husum Om man bara vill ta det lugnt är det också mysigt bara att promenera runt på kullerstensgatorna, bland alla charmiga hus med vackra dörrar och burspråk. Husum är en liten hamnstad i Nordfriesland, och namnet Husum nämndes första gången år 1409. Med stora marknader varje dag och fisk och skaldjur i varje vrå finns här mycket charm för en härlig semester eller weekend. Kajen utgör en attraktiv del av Husum vid den tyska nordsjökusten.

Husum Tyskland

Tyskland Husum

På torget pågick marknad för fullt och här såldes allt från grönsaker och blommor till kläder och prylar av olika slag.

Marknad Husum

Blommor

Vi kände oss också “tvungna” att knäppa en bild på tatueringsstudion “Freedom Tattoo”. Bra namn, eller hur?

Freedom tattoo

Strandpromenad i friska vindar

Vi tog husbilen ner till stranden och tog en promenad längs havet i den friska Nordsjöluften. Här nere ligger förresten också en camping, om man föredrar att stå vid vattnet. När det är varmt och högvatten kan man bada här, och här finns både klassiska tyska strandkorgar och ett strandcafé. Just nu räckte det gott med en frisk promenad bland konstverk och får.

Konst wind

Konstnären Julia Bornefelds bidrag till “Husum Wind Art”

Får

Gräset är grönare på andra sidan – eller?

Sankt Peter-Ording

Vi utforskade också Sankt Peter-Ording, som ligger sydväst om Husum, på en utskjutande liten udde. Här ute ligger massor av campingar och ställplatser, och trots det dåliga vädret mötte vi en hel del husbilar.

Sankt Peter-Ording bad

Vi körde till stranden som är helt otroligt bred. Vi promenerade fram till strandkanten, men stranden är faktiskt så bred att en del väljer att ta  bilen eller husbilen fram till vattnet. Mot en avgift på 6 euro/dag (ej över natten) går det bra att parkera mitt på stranden.

Husbil St Peter Ording, tyska nordsjökusten

En husbil är på väg mot vattnet vid tyska norsjökusten

Att promenera över stranden påminner nästan om att vandra i en öken, men med den starka Nordsjövinden blåsande i håret. Den starka vinden gör också att stranden är populär bland kite-surfare och luften var full av färggranna segel.

Strand St Peter Ording

Nordsjökusten Tyskland

Tyskland strandkorgar

Tyskland Nordsjökusten

Ställplats i Husum

När vi kom tillbaka till Husum ställde vi oss på den centrala ställplatsen Loof´s Wohnmobilhafen, på Dookkoogstrasse 7. För 12 euro per dygn får man tillgång till el, servicehus samt möjlighet att tömma tankar och fylla vatten. Det tog lite tid för oss att hitta var man skulle betala, men till slut förstod vi att man ska gå till fiskaffären Loof, som ligger på andra sidan järnvägsövergången, från ställplatsen sett.

Ställplats Husum

Se mer

Åk en dagsutflykt till härliga Hansastaden Lübeck och köp lite marsipan och choklad. kör via A7 och det tar 2 h 7 min och det är 161 km. Läs om marsipanen från Lübeck i Tyskland.

Tyskland, Lubeck

Vi har varit på många platser i tyskland och vill du får mer inspiration läs då Resa till Tyskland – din guide till Tysklands bästa resmål eller Campingar och ställplatser i Tyskland

Info och fakta

• Land: Tyskland
  • Språk: Tyska, lite engelska
  • Valuta: Euro
  • Prisläge: Lite billigare än Sverige
  • Invånare: Husum 23.000 (2016)
  • Tidsskillnad: Ingen
  • Akutnummer: 112
  • Religion: Kristendom
  • El: Som Sverige
  • Vatten: Drickbart
  • Turistbyrå: Großstraße 27 öppet mån-fre 09.00-17.00 lör 10.00-16.00 sön stängt tele +49 4841 89870

Resa till

• Flyg Från Stockholm till Hamburg går det direkt flyg dagligen som tar 1 h 35 min. Hyr bil på Hamburg flygplats till Husum, och kör via A23 som tar 1 h 39 min och är 144 km.
  • Färja Från Göteborg till Kiel med Stena Line.
  • Bil: från Kiel till Husum och kör via A7 som tar 1 h 5 min och är 83,7 km

Guide: öppettider och priser

• Nordseemuseum på Herzog-Adolf-Straße 25 fem minuter från kajen.
  • Sommartid: 16 juni-15 september 2019 öppet varje dag 10.00-17.00.
  • Vintertid: 16 sept-15 juni 2019 mån stängt, tis-sön 10.00-17.00
  • Priser: vuxna 5 Euro, Barn upp till 5 år gratis, Familj biljett 10 Euro
  • Sjöfartsmuseet Nordfriesland på Zingel 15 vid kajen och här ligger också turistbyrån i stan.
  • Öppettider: varje dag 10.00-17-00
  • Priser: vuxna 4 Euro, Barn 2 Euro, Fjärde söndagen varje månad fri entre

Mat och dryck

• Tante Jenny på Schiffbrücke 12 nere vid hamnen har fått fina betyg av läsare
  • Fischrestaurant Inh. J. Weisendanger på Hafenstraße 2 vid hamnen med bra betyg
  • Fischhaus Loof på Kleikuhle 7 vid hamnen med utmärkta betyg
  • Lidl på Ostenfelder Str. 72. Öppet mån-lör 08.00-21.00 sön stängt. Kör via Ostenfelder strasse och det tar 8 min och är 3,4 km från Husum city.
  • Lidl på Dieselstraße 9. Öppet mån-lör o8.00-21.00 sön stängt. Kör via Matthias-Claudius-Strasse och Siemens Strasse och det är 5 min och är 2,6 km från Husum city

Boende

• Thomas hotel spa & lifestyle på Zingel 7 – 9 ska vara ett härligt alternativ
  • Geniesser Hotel Altes Gymnasiom på Süderstraße 2-10 är ett gammalt gymnasium och ombyggt till ett lyxhotell med vacker natur runt. Vi har ej varit där själva med det ser underbart ut.
  • Airbnb är ett alternativ för dina övernattningar i Husum

Ställplats och campingar

• Ställplats Loof’s Wohnmobilhafen på Dookkoogstrasse 7 som tar 100 husbilar men jag tror snarare 70. Du betalar 12 Euro och då ingår 2 Euro som du får rabatt om du äter på deras restaurang, hmm, jag vet inte vad jag ska tycka om det. De tar inte bokningar även om du ringer. Bra ställplats för övrigt.
  • Campingplats Husum Ferienanlage Regenbogen AG på Dockkoogstraße 17 ligger nere vid vattnet och är halvtråkig camping. Vi var där 2018 och det står ett halvnerbrunnet hotell som utsikt och höga vallen mot Nordsjön för att det blåser ganska bra. Det finns inga bussar till stan och gå är för långt. För övrigt fin omgivning.
  • Camping Seeblick på Nordseestraße 39 har vi själva inte varit på men det ser mysigt och fint ut på bilderna. Vill du bo här och ta dig till stan så kör du via nordseestasse som tar 11 min och är 6,5 km till husum. Tyvärr inga bussar här heller.

Shopping

Husum shoppingcentrum (HSC) på Grobstasse 17 i Husum öppet dygnet runt.