Meny Stäng

Nyttig mat – vad menar man med det?

Nyttig mat, vad menas med det egentligen? Jag fick nyligen ett önskemål att skriva om detta ämne, så nu gör jag ett försök. Jag föredrar visserligen oftast att prata om hälsosam eller bra mat, men det spelar kanske mindre roll vilket ord man använder. Frågan är vad man menar? Och hur vet man vad som är nyttigt?

Vaddå “nyttig mat”?

Vad menar man egentligen när man pratar om “nyttig mat”? Ja, det är en bra fråga, för det är säkert olika. Om man tänker på ordet “nyttig” så avser ju det något som “gör nytta”, alltså något som är bra för kroppen på något sätt.

Om något är nyttigt eller inte handlar ju dels om livsmedlet, men det handlar också om kombinationen av livsmedel, om människan och om situationen. Och det är ju det som gör det hela lite komplext! Vad som “gör nytta” för en person i ett sammanhang kanske inte alls gör nytta för någon annan i ett annat sammanhang.

Tjänstefolk på Läckö slott
Museimat på Läckö slott

Är livsmedlet nyttigt?

Eftersom jag jobbar med mat och hälsa har jag då och då fått frågor om huruvuda ditten eller datten är “nyttigt”. Ibland kan det ju vara någorlunda enkelt att svara, men det är inte alltid lika självklart. Först och främst finns ju en del olika aspekter av “nyttigt”, som till exempel:

  • Näring
  • Energi (kalorier)
  • Gifter

När människor pratar om ett eller annat livsmedel som nyttigt eller onyttigt så kan man ofta ana att de antingen har näring eller energi i åtanke. Två helt olika saker! Dessutom behöver mat ofta sättas i ett sammanhang. Väldigt många livsmedel är nyttiga och hälsosamma i lagom mängd, i kombination med andra livsmedel. Och ibland kan man även behöva tänka på det där med gifter, till exempel när det handlar om vissa fisksorter.

Är det nyttigt för just dig … just då?

Om man tänker på ordet “nyttig” som något som “gör nytta” så kan det ju vara lite olika vad som är nyttigt, både beroende på person och situation. Är du maratonlöpare, gravid eller har problem med övervikt? Beroende på förutsättningar kan du kanske behöva tänka lite olika.

Nötter är ju till exempel sprängfyllda med viktiga näringsämnen och på det sättet väldigt nyttiga. De innehåller samtidigt mycket energi (kalorier), så om man tänker på vikten kan det istället göra nytta att inte stoppa i sig alldeles för mycket nötter. Och för den som är nötallergiker … ja, då är ju nötter förstås inte alls nyttigt!

Peter på Sardinien 2015

Hur kan man tänka då?

Om du läst mina onsdagsfunderingar kring mat och hälsa så vet du att jag tycker att det är viktigt med balans, och att mat är mycket mer än näring. Mat fyller många funktioner i våra liv och det gäller att balansera det trevliga och roliga, med att också ge kroppen vad den behöver för att må bra.

När det gäller vad som är “nyttigt” brukar jag tänka att det är helheten som ska bli nyttig (alltså kombinationen av livsmedel), snarare än det enskilda livsmedlet. Om man nu ändå vill fundera över ett enskilt livsmedel, då brukar jag tänka så här:

  • Mycket eller lite näring?
  • Mycket eller lite energi?

Livsmedel som har både mycket näring och mycket energi (t.ex. nötter eller rapsolja) är superbra, men man kan ändå behöva begränsa intaget. Livsmedel som har mycket näring men lite energi (t.ex. räkor eller broccoli) är bra utan att man behöver hålla igen. Livsmedel med lite näring och lite energi (t.ex. keso eller gurka) kan man äta utan risk för viktuppgång, men man får kanske inte så mycket näring till kroppen. Livsmedel med lite näring och mycket energi (t.ex. läsk eller smågodis) är ofta det sämsta valet ut hälsosynpunkt.

Brysselkål från mataffären häromdagen – har aldrig handlat brysselkål så här!

Slutligen: Några snabba tips om nyttig mat

Förväntade du dig kanske några tips om nyttig mat i det här inlägget, men tycker att jag babblar för mycket? I så fall, här är några snabba tips som också är smarta:

  • Frossa i frukt och grönsaker
  • Njut av fisk och skaldjur
  • Välj gärna fullkorn när du äter bröd, pasta och ris
  • Välj gärna nyttiga matfetter som rapsolja
  • Välj gärna magra osötade mejeriprodukter
  • Ät rött kött och chark med måtta
  • Salta försiktigt – men använd salt med jod
  • Ät socker med måtta – var särskilt försiktig med söta drycker
Chokladdoppad frukt
Det är frukt innanför chokladen … jag looovar!!!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få rabatt i webbshopen!

Helena och Peter, FREEDOMtravel reseblogg