Meny Stäng

Nyårslöften och dieter – om mat och hälsa i längden

Denna tid på året har många avgett nyårslöften, och om man ska tro en av de senaste undersökningarna handlar 26 procent av dessa om att äta nyttigare. Vi kör ju lite mat och hälsa-tema på onsdagar, så vad passar bättre än att sammanfatta några tankar kring detta med hälsosamma nyårslöften, dieter och hälsosam mat i längden?

Vårt mat och hälsa-tema

Va, mat och hälsa-tema på en reseblogg? Ja, även om vårt fokus är resor så bloggar vi om annat ibland. Och hälsan är ju viktig för att kunna resa! Sedan så råkar ju jag, Helena, jobba som folkhälsovetare med inriktning på mat och fysisk aktivitet. Peter tyckte att jag skulle skriva om mat och hälsa och det har blivit fem inlägg hittills:

Nyårslöften om bättre hälsa – bra eller dåligt?

Man kan förstås börja med nya hälsosamma vanor vilken dag som helst på året, men om nyåret känns som ett bra tillfälle för en nystart så är det väl alldeles utmärkt! Utmaningen ligger förstås i att ”lova” sådant som man klarar att hålla fast vid i längden. Om man ”tar i från tårna” och bestämmer sig för väldigt stora förändringar finns ju risken att man tröttnar efter några veckor.

Hälsosam mat handlar för övrigt absolut inte bara om att hålla vikten eller minska i vikt, men nyårslöften och dieter har ofta detta fokus, så det blir också lite fokus för dagens blogginlägg.

Nyårsmiddag
Behov av nystart efter nyårsfirandet?

Ska man välja någon speciell diet?

Dieter handlar ofta om att undvika vissa livsmedel eller vissa grupper av livsmedel, och syftet är ofta att gå ner i vikt. En diet kan handla om att undvika fett, medan en annan handlar om att undvika kolhydrater. Fördelen med detta – för en del – kan vara att det är tydligt vad man ska undvika och att det då blir enklare att begränsa kaloriintaget. Nackdelen är att det finns en risk att man inte får i sig den näring man behöver.

Fisk och potatis
Fisk, potatis och grönsaker – mycket näring!

Fungerar dieterna – och är vissa bättre än andra?

Vissa dieter saluförs gärna som ”magiska”, inte minst av dem som tjänar pengar på webbplatser, böcker eller produkter relaterade till dieten. I själva verket visar de flesta dieter ungefär samma resultat i forskningsstudier: om man lyckas minska kalorierna på något sätt så lyckas man också gå ner i vikt.

Vad som är ”magiskt” handlar alltså oftast om vad man trivs med, och därigenom klarar av att hålla fast vid i längden. För en del är det enklare att minska kalorier extra mycket vissa dagar i veckan (d.v.s. halvfasta, exempelvis 5:2), medan det för andra är enklare att minska lite varje dag. Om du vill läsa mer om olika dieter för viktnedgång kan du göra det på Livsmedelsverket.

Mat och dieter

Att göra små förändringar

För många av oss kan det absolut bästa och smartaste nyårslöftet (eller ok, löfte oavsett dag!) vara att göra några små förändringar i vardagen. Förändringar som man gör varje dag får en stor betydelse i längden, även om de är små. Här är några exempel på förändringar man kan göra:

  • Vid vissa tillfällen byta kaloririka drycker (läsk, juice, öl, vin) mot vatten.
  • Låta grönsakerna ta större plats på middagstallriken.
  • Koka eller ugnsbaka maten ibland istället för att steka den.
  • Göra kallsås på gräddfil istället för att köpa färdiga såser.
  • Servera grönsaksstavar med dipp istället för chips med dipp.
  • Äta choklad och godis med njutning och försiktighet.
Soppa

Vilka är dina erfarenheter av nyårslöften och dieter?

Vi har inte avgett något nyårslöfte, men i höstas bestämde vi oss för nya bättre vanor, av flera skäl. Vi har avvikit lite från det här över julen, men försöker ta oss tillbaka ”på banan” igen. Har du någon gång avgett ett nyårslöfte om mat eller diet? Eller har du någon annan erfarenhet av dieter? Hur gick det för dig? Berätta!

Mat och hälsa och dieter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få rabatt i webbshopen!

FREEDOMtravel avsändare