Efter ett trevligt besök i Polen, i Gdansk och Szczecin, blev det resa tillbaka med Unity Line från Polen till Ystad. Vi berättar om stoppet i Szczecin, och om färjeresan hemåt.

Ett besök i Szczecin

Efter besöket i härliga och vackra Gdansk fortsatte vår roadtrip längs den polska kusten. Vi hade bokat in möten med två olika samarbetspartners, och därefter såg vi oss om i den polska staden Szczecin.

Krakowresor

Vi har varit här en gång förut – den gången var det sommar och festival, och det var en fantastisk stämning i staden. Den här gången var det höstkänsla och betydligt lugnare.

Vi, alltså Peter, Helena och Peters bror Micke, spanade in några sevärdheter såsom Hakenterrasse och det speciella konserthuset Mieczysława Karłowicza.

Vi bodde en natt på Radisson Blu, som var alldeles utmärkt.

På kvällen gick vi ut och åt god polsk mat på restaurangen och bryggeriet Browar pod Zankiem. Ett trevligt höstbesök i Szczecin!

Unity Line från Polen till Ystad

Vår roadtrip till Polen var relativt kort och snart var det dags att resa tillbaka till Sverige, med Unity Line från Polen till Ystad, eller närmare bestämt från Swinoujscie till Ystad. Resan tar cirka 8 timmar och vi reste dagtid.

Ombord på Polonia

Vi reste med färjan Polonia, och trots att vi reste dagtid hade vi hytt, vilket var skönt eftersom man då kan lägga sig och vila en stund. Ombord på färjan finns bland annat a la carte-restaurang, buffetrestaurang, bar och en relativt stor och välsorterad butik. Vissa helgkvällar är det även disco ombord.

Lunch och middag ombord på

Med tanke på att vi åkte vid lunchtid och kom fram sent på kvällen blev det både lunch och middag ombord för vår del. Lunch åt vi i buffetrestaurangen, där det blev schnitzel och pommes frites för vår del.

På kvällen åt vi i den lite finare restaurangen Royal. Micke slog till på en köttbit, medan Peter och jag valde att äta en gulaschsoppa. Vi var alla mycket nöjda med både maten och servicen.

En natt i Ystad

Vid 8-tiden på kvällen var vi framme i fina Ystad. Om du inte varit här kan vi rekommendera ett besök, men för vår del blev det endast övernattning (samt ett tidigt morgonmöte nästa dag) innan vi fortsatte vår resa norrut.

Vi försökte först boka boende på Stationen Ystad, där Peter och Micke bott en gång tidigare, men det var fullt. Istället blev det Hotell Prins Carl, som också visade sig vara supermysigt.

När vi kom hade vi fått en kod så att vi kunde hämta nycklar i ett nyckelskåp. Sedan väntade gångar med läcker inredning, hemtrevliga rum och en frukost i trevlig miljö.

Vi fortsatte därefter resan upp mot Stockholm – med ett antal viktiga möten på vägen – och nu är vi hemma i husbåten igen …

Alla våra bästa tips om Polen. Klicka på bilden!