Reslängtan och äventyrslust – Mina första resor Del 2

Igår berättade jag om mina allra första resor, de jag gjorde när jag var mellan 0 och 20 år. Det var kanske då min första äventyrslust väcktes, men sedan fick jag ju chans att ge mig av på ännu fler äventyr! Idag är det dags att berätta om resorna jag gjorde när jag var mellan 21 och 28 år. Sedan träffade jag ju Peter! Så … då backar vi tillbaka till sommaren 1996 då jag var 21 år.

Tågluff i Östeuropa, 1996

Tågluff

När jag kikade på Interrail-kort såg jag att man kunde välja att resa i Östeuropa. Waow, det lät som ett äventyr! Min bästa kompis Johanna följde med och den sommaren jag fyllde 21 tog vi färja över till Estland. Resan fortsatte sedan genom Lettland, Litauen, Polen, Ungern och Tjeckien.

De baltiska länderna hade inte varit självständiga så länge och när vi försökte beställa mat på restaurangerna fanns oftast bara en rätt att ”välja” på. Vi blev tvungna att skaffa visum till Vitryssland i panik (eftersom tåget skulle snudda genom landet), åt (ibland lyxigt!) för nästan inga pengar alls och badade i Balaton-sjön.

Roskilde-festivalen, 1997

Roskilde-festivalen var kul, så dit ville vi åka igen! Jag tror att 1997 var ett av de absolut lerigaste (och varmaste!) åren, och jag minns att jag gick omkring i bikini och gummistövlar hela festivalen.

Roskildefestivalen
Jag på Roskilde-festivalen på min 22-årsdag

Praktik på Färöarna, 1999

Jag pluggade till arbetsterapeut och när jag fick veta att man kunde söka Nordplus-stipendium för att göra praktik i ett annat nordiskt land sökte jag till … Färöarna! Det blev två månaders praktik på en psykiatrisk klinik i Tórshavn. Dessutom hann vi med att lifta runt på hölass, besöka diverse fågeluppstoppare och flyga reguljär helikopter mellan öarna.

Färöarna
Redo för helikoptertur (jag till höger, 24 år)!

Med forskare i Kina, 1999

Min pappa var professor i paleozoologi och hade en gästprofessur i Kina. Han åkte dit ofta och en gång blev jag och mamma medbjudna. Vi fick se allt från Beijing till Xian och Guilin och åt både sjögurka och kobrosk i sötsur sås.

När mamma och jag skulle flyga inrikes med vår ”guide” (en av forskarna) insåg vi plötsligt att vi var på väg in i flygplanet med våra stora resväskor. Vår guide var visserligen kinesiska, men hade aldrig flugit förut och visste inte att man skulle checka in bagaget … Men vi fick flyga med resväskorna i kabinen!

Kina
Jag någonstans i Beijing 1999 (24 år)

Island runt med hyrbil, 2000

Jag och min dåvarande pojkvän hyrde en pytteliten bil i en Stockholmsförort, körde till Bergen och tog färjan över tillSeyðisfjörður på västra Island. Sedan körde vi hela Ringvägen runt! Mest spännande blev det när bilen gick sönder mitt i natten och vi fick sova över hos en isländsk mekaniker/världsmästare i monstertruckkörning (det var i alla fall så han förklarade alla sina pokaler).

Island rundresa
Jag på Island (25 år)

Första chartern – Teneriffa, 2001

Samma pojkvän och jag fick för oss att vi skulle prova på charter och åkte en vecka till Teneriffa. Vi besteg vulkanen Teide och besökte en park med fåglar, men det där med charter, nej det var nog inte min grej …

Teneriffa
Teneriffa (26 år)

Föreningsresa till Nordkap, 2002

Jag var aktiv i Föreningen Nordens ungdomsförbund (och även förbundsordförande under några år) och reste ett år med på deras årliga Nordkap-resa. Vi tog tåg till Kiruna och fortsatte norrut med minibussar. Vi var nere i Kiruna gruva, besökte rymdraketbasen Esrange, vandrade till Kebnekaises basstation och övernattade i sovsäck i sommartomma skolsalar.

Nordkap
Nordkap med FNUF 2002 (27 år)

Göra slut-resa till Cypern, 2003

Min dåvarande pojkvän jobbade som underhållningsartist på ett hotell på Cypern. Jag hade fått för mig att man inte skulle göra slut på telefon, så jag reste helt enkelt ner för att avsluta vårt förhållande. Sååå konstig resa! Jag gjorde slut direkt och hängde ensam på stränderna medan han showade på scen och sprang runt i gosedjurs-dräkt. Som tur var så var han nog redan kär i sin kollega.

Cypern
Cypern under en väldigt konstig resa 2003

Island för fjärde gången, 2003

Resebyrån Grönlandsresor ville testa en ny resa till Island, och jag hängde med som ”testperson”. Nu var jag 28 år och det blev fjärde resan till Island för min del!

Islandshästar
Islandshästar på Island

Inte så långt efter detta träffades Peter och jag. Vi inledde vårt förhållande med att bygga och renovera, men efter ett tag kom vi igång med våra resor, som startade med en resa till Egypten 2005. Hur reste du när du var mellan 20 och 30?