DN rapporterar i en artikel idag att försäljningen av husvagnar och husbilar minskar. I år har 40 procent färre nya husbilar sålts jämfört med förra året. Samtidigt ökar campingintresset i landet. Så vad beror minskningen på?

Nybilsförsäljningen minskar

Ja, nybilsförsäljningen minskar, men kanske inte begagnatmarknaden. Enligt Caravanhallen såldes förra året 80 procent nytt och 20 procent begagnat, medan förhållandet i år är det omvända. Och det är kanske inte så konstigt. Världen befinner sig i en ekonomisk kris och husbilar ingår inte i nödprovianten.

Att ha möjligheten att skaffa sommarstuga, båt, husvagn eller husbil är ju snarare en lyx. Så den nedåtgående trenden i nybilsförsäljning är nog knappast att tolka som svalnat intresse, snarare som något tunnare plånböcker. Och något bristande intresset märks inte på vägarna. Vi ser husbilar överallt!

Problem med vikten

DN refererar samtidigt till en artikel i Allt om motor och upplyser om att husvagnar och husbilar ofta kör med överlast. Enligt en undersökning som Caravan Club gjort tillsammans med Bilprovningen väger var femte lastad husbil och var femte tom husbil för mycket. Och inte undra på det!

För att få ner totalvikten görs lastvikten ofta löjligt låg, och det blir helt omöjligt att klara sig under gränserna! När man fyllt på vattentanken och klättrat in i bilen har man redan övervikt. Och då har man inte ens stoppat in packningen än …

Caravan Club vill att regering och riksdag istället för att vänta tre år på det nya körkortsdirektivet som gör det möjligt att framföra fordon med 4.250 kilos totalvikt inför en övergångsregler redan nu. Och att mer utrustning tillåts ingå i tjänstevikten.

Och det vore väl bra. För hur ska man göra nu? Låta bilen stå i garaget i tre år i väntan på nya regler? Eller provväga bilen som man föreslår i artikeln? På vilket sätt hjälper det …? Fram för det nya förslaget … NU!