Dziwnow i Polen – en liten semesterpärla

Dziwnow, i nordöstra Polen, bjuder på sommaren på härlig semesterkänsla. Vi hittade hit mer eller mindre av en slump och upptäckte en riktig pärla med fina stränder, vajande palmer (!) och gott om restauranger och semesteraktiviteter.

Dziwnow i Polen

Dwiwnow är en hamnstad och badort, som ligger på en smal landtunga utanför det polska fastlandet, mellan sundet Dziwna och Östersjön.

Krakowresor
Dziwnow

Dziwnow ligger vid den polska Östersjökusten, cirka 43 kilometer öster om Swinoujscie, i den nordöstra delen av landet.

Vår resa från Ystad till Dziwnow

Redan när man kör på färjan i Ystad känner man att man är utomlands. Lastkillarna frågade (på teckenspråk) om det var ok att köra ner Freedom i maskinrummet UNDER bildäck med en lift. Som tack för hjälpen fick vi en flaska Martini …

Väl framme i Swinoujscie körde vi cirka en timme österut längs kusten, tills vi kom fram till en mängd olika campingar. Vi stannade vi en camping i Dziwnow, som låg bredvid ett stort tält där människor åt mat, dansade och hade trevligt.

Lastutrymme färja
Vår husbil fick åka under däck på färjan mellan Ystad och Swinoujscie …

Fina stränder i Dziwnow

Vi hade aldrig hört talas om den här orten, och hade därmed inga förväntningar. Ibland är det ganska skönt. Dziwnow visade sig vara en riktigt mysig liten semesterort. Här finns gott om restauranger, uteserveringar, barer och glasskiosker – så som det ska vara på en semesterort.

Dessutom finns det massor av aktiviteter för barn, allt från butiker som säljer badleksaker till karuseller och områden där man kan spela olika spel.

Polen strand

Camping Korab

Campingen där vi bor, Camping Korab, ligger perfekt med kort gångavstånd till butiker, strand och restaurang. Campingen är ganska enkel och består av ett stort område med gräsmattor, där man ställer sig var man vill.

Servicehusen är kanske inget att skryta med, men de fungerar. En bra sak är att det finns personal dygnet runt på campingen, även på natten! Alla pratar inte engelska men de försöker och lite viftande med armarna så förstår vi varandra. 125 kr/natten kostar campingen inklusive el.

Camping Dziwnow

Kvällspromenad i solnedgången

På kvällen tog vi en promenad i det ljumma vädret. Fantastisk värme även på kvällen! Vi promenerade först förbi stranddiscot där stämningen var på topp, och vi gick tillbaka. Stranddiscot var väldigt glatt och bra, stämningen på topp och hela stället dansade eller pratade med alla.

Vi fortsatte sedan längs stranden tills det blev lugnt och vi var alldeles ensamma. Palmerna gör sig väldigt bra, och man skulle lätt kunna tro att man befinner sig på en mer exotisk plats. Just nu älskar vi Polen!

Polens beach

Mer att se och göra i närheten

Från Dziwnow är det inte långt till Swinoujscie, där vi har en hel del tips att bjuda på. Det är heller inte så långt till staden Szczecin eller till ön Usedom, som delas mellan Polen och Tyskland. Om du istället åker österut kan du besöka Słowiński nationalpark eller de mindre semesterfavoriterna Łeba och Rewa.

Alla våra bästa tips om Polen. Klicka på bilden!