Kröslin marina i Tyskland – seglingsresans avskedsfest

Till slut var det dags att segla in i Kröslin marina, eller Kröslin Baltic Sea Resort som den här femstjärniga marinan också kallas. Det var dags för sista kvällen med gänget i South Coast Balting Boating Rally 2019 och avskedsfest i marinans restaurang.

Segling från Greifswald till Kröslin marina

Vi seglade från fina Greifswald vid lunch och fem timmar senare var vi framme i Kröslin marina. Seglingen innebar först att vi seglade ut genom ån Ryck och sedan att vi kom ut på öppet hav. Den här gången var det inte alls lika starka vindar på Östersjön som när vi seglade ungefär samma sträcka åt andra hållet. Nu var det istället en lugn segling då vi kunde njuta av solen på däck.

Delvis nytt gäng på The Wind – flera representanter från lokala turistbyråer

Kröslin marina

Kröslin marina, eller Kröslin Baltic Sea Resort, är en femstjärnig marina med massor av platser för stora segelyachter. Riktigt roligt att gå runt och kika på alla fina båtar! Här finns en restaurang med bar, hamnkontor, seglingsbutik och ett fräscht servicehus.

I Kröslin marina ligger också ett antal hus på vatten, som påminde oss lite om vårt husbåtsboende hemma i Stockholm. Här är det dock inte permanentboende, utan semesterboende för uthyrning.

På väg in till Kröslin marina
Semesterboenden i Kröslin marina

Avskedsfest för seglingsresan

Eftersom det var sista kvällen för seglingsresan South Coast Baltic Boating Rally 2019 vankades avskedsfest. På uteserveringen utanför restaurangen dukades en buffé upp med grillat kött, lax, pulled pork, potatisgratäng och annat. Det blev också bildvisning från resan, tal från arrangörerna och underhållning med ett band.

Peter i Kröslin marina i Tyskland
Avskedsfest i Kröslin marina
Arrangörerna av South Coast Baltic Boating Rally 2019
The Old Main Drag

Dags att lämna segelyachten ”The Wind”

Nästa morgon var det dags för oss att lämna segelyachten The Wind, som varit vårt hem under en vecka. Vi har haft det bekvämt och hunnit göra oss riktigt hemmastadda, så det kändes nästan lite sorgligt. Mest tråkigt var det förstås att skiljas från den härliga gruppen vi rest tillsammans med – en skön blandning av seglare, turistbyrårepresentanter, fotografer och journalister från Tyskland, Danmark, Polen och Ryssland.

The Wind

Hemresa från Kröslin marina

Vi fick skjuts med bil från Kröslin marina till Swinoujscie, där vi tog Polferries färja Cracovia till Ystad. Vi fortsatte sedan med pågatåg till Lund, och därefter blev det nattåg upp till Stockholm. Vilket äventyr detta har varit!

Vad är South Coast Baltic Boating Rally?

South Coast Baltic är ett initiativ för att marknadsföra den södra Östersjökusten, vilket inkluderar regioner i Tyskland, Polen, Ryssland och Litauen. Man vill välkomna seglare till alla fina gästhamnar och turister till städer, stränder och naturområden i regionen.

South Coast baltic Boating Rally 2019

Detta gör man bland annat genom att ge ut en guidebok där man hittar alla gästhamnar och genom att varje år arrangera seglingsresan ”South Coast Baltic Boating Rally”.

Resan går vartannat år till regionen runt Polen och Tyskland och vartannat år till regionen runt Litauen och Kaliningrad. Seglare med egen segelbåt är välkomna att hänga med! Du kan läsa mer på South Coast Baltics webbsida.

segling
Alla våra bästa tips om Tyskland. Klicka på bilden!