Segla i Tyskland – från Krummin till Greifswald

Att segla i Tyskland kan vara allt från att njuta av solen på däck till att hålla i sig medan det stormar och regnar. Det fick vi erfara under dagen igår. Det blev en härlig och uppfriskande segeltur från Krummin till Greifswald.

Segla i Tyskland – Från Krummin

Vi är på segelresa med South Coast Baltic Boating Rally 2019, och i förmiddags var det dags att lämna den charmiga lilla naturhamnen i Krummin. Det fanns en liten oro att det skulla vara knepigt att komma iväg, eftersom det just nu var så grunt i hamnen att vi stod på botten.

Som tur var är det bara slam och lera, och för säkerhets skull fick vi hjälp av en motorbåt att dra oss ut så snabbt som möjligt i motvinden. Starten gick smidigare än väntat, och strax var vi iväg!

segla i tyskland

Har ni inte glömt något?

En ung kille, som tillhör gänget med segelbåtar, var ombord på vår segelbåt på morgonen. När vi fick hjälp av motorbåten (som också tillhör vårt gäng) hoppade han över dit. Vi kom loss och seglade iväg, medan besättningen på den stora båten bredvid oss förskräckt ropade efter oss ”The child! The child!”. De trodde att vi seglade iväg och glömde killen, men så illa var det som tur var inte.

Peter

Att segla i Tyskland i fint väder

Vi seglade nu i riktning mot Greifswald, som ligger vid östersjökusten i Mecklenburg-Vorpommern. Till att börja med hade vi goda vindar och strålande sol. Härligt seglingsväder med andra ord.

Ombord
Peter samt Martina från Tyskland, Nicole från Tyskland och Gita från Bornholm
segling
Helena

När det är lugnt väder och soligt har man gott om tid att ta en massa foton och spexa framför kameran. När det verkligen började blåsa, lite senare, då var det svårare att få tid och möjlighet till sånt.

Broöppning – bron Peenebrücke

Vi passerade bron Peenebrücke i Wolgast, som bara öppnar två gånger om dagen. Vi kom fram nio minuter innan öppning, och det räckte ju gott.

Segla i Tyskland - broöppning
Segla i Tyskland, genom bron Peenebrucke
Segla i Tyskland

Att segla i Tyskland i starka vindar och regn

Efter ett tag kom vi ut på öppet vatten och det blåste upp rejält. Det var svårt att få tid att tänka på fotograferande, utan det enda vi hade tid att fokusera på var att stuva undan alla lösa föremål, sätta på oss flytvästar och hålla i oss …

Något foto blev det ändå, och några filmsnuttar som vi delat på Instagram stories, om du följer @freedomtravelnews på Instagram. På fotot nedanför kan du ju tänka dig att horisonten förstås var rak, och då förstår du hur mycket segelbåten lutade egentligen …

segla i Tyskland

Efter ett tag lugnade sig stormandet och det började istället regna. Värst var det för vår skeppare förstås, som måste stå vid rodret. Det var verkligen en varierande dag att segla i Tyskland.

Segla i Tyskland

Framme i Greifswald

Till slut närmade vi oss Greifswald och körde in i den långa å som heter Ryck, och som löper in til och genom staden. Här fick vi också passera ytterligare en broöppning.

Segla i Tyskland - Greifswald
Segla i Tyskland - broöppning

Ån är fantastiskt fin och kantas av grönska, fina hus, bryggor och massor av småbåtar av olika storlekar och modeller. Nu har vi kommit fram till Greifswald och hunnit med en riktigt trevlig middag i en mysig husbåt. Imorgon berättar vi mer om den här staden!

Segla i Tyskland genom Greifswald
Båtar i Ryck
Hus Greifswald
Alla våra bästa tips om Tyskland. Klicka på bilden!