Krummin gästhamn – och cykeltur till Freest och Wolgast

Krummin gästhamn är en fin gästhamn på ön Usedom i Tyskland. Vi seglade hit, med South Coast Baltic Boating Rally, och dagen efter gav vi oss av på cykeltur till fiskebyn Freest och den fina lilla staden Wolgast.

Mot Krummin gästhamn

Vi har fortsatt segelturen med South Coast Baltic Rally, och efter besöket i Szczecin i Polen satte vi kurs mot Krummin gästhamn i Tyskland.

Vi kom fram till Krummin gästhamn relativt sent på kvällen, och det tog lite tid att lägga till eftersom vattennivån var ovanligt låg. Det är generellt ganska grunt i de här vattnen, men just nu var det extra grunt och vi stötte i botten flera gånger. Som tur är så är det mest slam, och ingenting hårt som man stöter i. Till slut kom vi fram, och kunde lägga till utanför en annan stor båt.

Lägg till vid Krummin gästhamn

krummin gästhamn

Krummin gästhamn, eller Naturhafen Krummin som hamnen heter, är en fin liten naturhamn på den västra delen av ön Usedom. Här finns plats för många småbåtar, och här finns också en trevlig restaurang och ett riktigt fräscht och modernt servicehus.

Peter i krummin gästhamn
Krummin gästhamn

Cykeltur till Freest

Efter vår första natt i Krummin gästhamn var det dags för en cykeltur. Vi cyklade till Freest, som ligger på fastlandet, vilket innebar att vi fick ta en liten färja med alla cyklarna.

Cykeltur från Kummin gästhamn
Cykeltur på färja, från krummin gästhamn

Freest i Tyskland

Freest är en fin liten fiskeby, där fiskebåtarna ligger tätt. Man ser också några turistbåtar, som tar turister till olika destinationer i närheten.

Båttur i Freest, utflukt från krummin gästhamn

I Freest finns en fin liten sandstrand med mjuk finkornig sand. Om vi inte hade hängt med i en stor grupp med en massa aktiviteter på gång hade vi gärna hängt här en stund.

Strand Freest
Strand

I Freest ligger ett litet museum som heter Heimatmuseum. Här kan man bland annat se de handknutna mattor som är specifika för området. Det var fiskare som började knyta mattor, när det blev brist på fisk i vattnet. Mattorna har väldigt speciella mönster och om man tittar noga hittar man ankare, skepp, fiskar, ålar och allt möjligt annat som har med livet till sjöss att göra.

Museum i Freest
Mattor i Tyskland

Vi besökte också ett litet skeppsvarv som reparerar gamla träbåtar, drivs av en engagerad kvinna. Fascinerande besök!

Skeppsvarv i Freest

Till lunch besökte vi en liten fiskbutik och åt de populära ”fischbrötchen”, alltså bröd med inlagd sill eller annan fisk.

Fish shop
Fischbrötchen

Cykeltur till Wolgast

Vi fortsatte sedan cykelturen mot Wolgast, som också ligger på fastlandet, nära ön Usedom. Vi cyklade längs åkrar och vägar, och på något ställe också igenom en vacker skog.

Cykeltur från krummin gästhamn

Wolgast i Tyskland

Wolgast är en liten stad med runt 12 000 invånare. Staden intogs av svenskarna två gånger på 1600-talet och var en svensk stad fram till 1815, då den blev preussisk.

Wolgast

Några byggnader som kan vara värda att kolla in i Wolgast är det fina rådhuset, banken som är byggd i Bauhausstil och kyrkan, som är ovanligt pampig för en såpass liten stad.

Rådhus i Wolgast
Bauhaus Wolgast
Kyrkan i Wolgast

kväll i krummin gästhamn

Efter vår cykelutflykt, som tog precis hela dagen, kom vi tillbaka till Krummin gästhamn. Vi var superhungriga, och betsällde in öl och en hamburgare med pulled pork. Maten smakade riktigt bra, och dessutom en eloge för snabb servering. En trevlig kväll hade vi också! Snart fortsätter vi mot nya äventyr.