Meny Stäng

Locket på i husbilsbranschen – en utstuderad metod

Att lägga locket på verkar vara en utstuderad metod i husbilsbranschen, som används så fort det dyker upp kritik eller frågetecken. Efter att vi förra veckan skrev om de underligheter som sker i branschen har vi fått in berättelser från flera missnöjda husbilskunder som alla beskriver samma sak. Så fort de försöker göra sin röst hörd i sociala medier blir de modererade eller avstängda. Vi har under veckan också jagat de stora husbilsföretag som kan vara inblandade i konflikten i samband med Caravan-mässan i Stockholm, och hittills är det bara ett av tre som har svarat …

Kontakt med Svea husbilar

När vi förra veckan skrev om vad som händer bakom kulisserna i husbilsbranschen lovade vi att vi under veckan skulle gräva i detta, och det har vi gjort. Peter har på telefon försökt nå ansvariga personer på mässan Caravan Stockholm, på Svea Husbilar samt på Hymer Sverige, eftersom de var med på mässan och har pekats ut av Svea Husbilar för att ha “utfört påtryckningar”. Vi har inte fått tag på Caravan Stockholm eller Hymer Sverige, trots upprepade försök. Vi ska prova igen nästa vecka, och dessa företag är också varmt välkomna att höra av sig till oss!

Svea Husbilar svarade direkt och bjöd in Peter att komma och besöka dem i Norrtälje. Sagt och gjort, vår lilla FREEDOM-bil fick ge sig ut på reportageresa mitt i snöyran! En person gav Svea Husbilar kritik i förra veckans kommentarsfält, vilket gjorde att vi hade med oss några viktiga frågor att ställa. Vi kommer gå djupare in på detta nästa söndag, men så länge kan vi konstatera att Svea Husbilar öppet svarar på alla frågor och välkomnar dialog. Förutom att de gärna berättar om konflikten ur sin synvinkel är de tydliga med att öppenhet och transparens alltid går först för dem, även i kontakt med kunderna.

Det kan ju tyckas som en självklarhet att ett företag ska vara transparent och kunna svara på frågor, men så verkar det inte alltid vara i husbilsbranschen. Tvärtom verkar “locket på-strategin” vara det vanligaste sättet att hantera jobbigheter. Vi har också upptäckt att många i branschen känner varandra väl och “håller varandra om ryggen” när det blåser, oavsett vad som ligger bakom ovädret …

Freedom på uppdrag

Peter är på uppdrag med lilla FREEDOM-bilen, parkerad utanför Svea Husbilars nya hallar i Norrtälje

Locket på – en vanlig strategi

Under den här veckan har vi uppmärksammat att “locket på” verkar vara en vanlig strategi inom husbilsbranschen. Många privata husbilsägare har hört av sig till oss under veckan och berättat om hur locket lagts på så fort de varit missnöjda med ett företag eller en produkt och försökt berätta om det.

När jag för några år sedan råkade riktigt illa ut i kontakten med en annan förmedlingsfirma la båda klubbarna locket på och jag blev modererad respektive utesluten, allt för att jag inte skulle kunna beskriva min sanning.

Det spelar ingen roll om man hört av sig direkt till företaget det gäller eller om man skrivit om sina upplevelser i olika husbilsgrupper på Facebook. Resultatet verkar många gånger vara detsamma: kommentaren tas bort och man blir avstängd från att kommentera eller utesluten ur gruppen. Citatet ovan kommer från en läsare som kommenterat vårt inlägg från förra veckan på Facebook.

Att bemöta kritik som företag

Ska man inte som kund kunna kritisera och ifrågasätta företag inom husbilsbranschen? Negativ kritik är förstås dålig publicitet för företagen, och det finns självklart kunder som ger oskälig kritik. Samtidigt borde ett företag som levererar en bra produkt i första hand automatiskt få positiv respons och ett bra rykte. Vore det inte bra om företagen kunde bemöta kritik på ett sakligt och informativt sätt, även inför öppen ridå?

Enligt Dagens Analys bör ett företag aldrig radera negativ kritik (förutom om kritiken är stötande, innehåller personliga påhopp eller bryter mot svensk lagstiftning). Genom att besvara kritik visar man ju att man är ett företag som kan stå upp för sina produkter och inte har något att dölja! Läs gärna tipsen från Dagens Analys på hur man som företag kan hantera kritik i sociala medier på rätt sätt.

Vad händer i husbilsgrupperna på Facebook?

Några av de stora husbilsgrupperna på Facebook har gått samma väg som företagen, och väljer att strypa diskussioner där företag kritiseras. I vissa fall uppger personer också att de blivit uteslutna ur grupperna om de skrivit kritik eller tipsat om något event som inte passat att tipsa om. I en Facebook-grupp har administratören självklart rätt att bestämma vad som får skrivas och inte. Men om man varken får skriva kritik till företagen eller i Facebook-grupperna, var kan man då berätta om dåliga erfarenheter eller tipsa varandra om hur man löser problem?

Tysta ner

Foto: Pixabay

Det kan handla om säkerhet

Vi har i veckan pratat med en erfaren husbilsägare som upptäckte att det, enligt honom, finns en brandsäkerhetsrisk kopplad till kylskåp i husbilar. Enligt den här husbilsägaren gäller garantin på kylskåpen från Dometic endast om det inte finns något brandfarligt bakom kylskåpen där de installeras. Han hittade brandfarliga tätningslister bakom kylskåpen, tog foton på detta och försökte visa upp dem i sociala medier, men vad tror du hände?

Denne husbilsägares historia liknar alla de vi hört tidigare. Han blev enligt egen utsago avstängd från att kommentera på företagets (Kabes) Facebook-sida och blev utesluten ur flera Facebook-grupper. Vi kan naturligtvis inte avgöra vad som är rätt och fel i det här ärendet. Vi kan bara konstatera att kundens klagomål hanterades på det vanliga sättet, genom att lägga locket på.

Men tänk om det faktiskt är så att det i något sammanhang handlar om vår säkerhet, om något som kan börja brinna. Är det rätt att det inte finns någonstans där vi kunder kan diskutera våra farhågor och problem? Och om det nu faktiskt är så att kritiken är obefogad och husbilsföretagen har ett bra svar – är det inte bättre att de svarar oss alla inför öppen ridå i så fall?

Ytterligare en historia

Ytterligare en historia har kommit till oss den här veckan. Enligt uppgiftslämnaren höll Dethleffs-klubben möte, och eftersom de befann sig i närheten av Svea Husbilar bestämde de sig för att åka och hälsa på. Det blev ett trevligt möte och man tog ett foto tillsammans, som Svea Husbilar la ut i sina sociala kanaler.

Ca en vecka senare tvingades klubben, enligt uppgifter, att be Svea Husbilar att ta bort alla foton från deras sociala kanaler efter hot om indragna bidrag från Generalagenten (Erwin Hymer Group). Peter frågade förstås Svea Husbilar om den här historien när han var där i veckan och fick bekräftat att ja, de har ombetts att ta bort bilderna på när dom var och fikade på anläggningen. De tog bort bilden direkt, med hänsyn till Dethleffs-klubbens medlemmar. Svea Husbilar säger också att dom inte förstår vad detta handlar om och tycker det är oerhört anmärkningsvärt att en generalagent går ut och hotar medlemmarna i den egna klubben. Tobias Linusson, som jobbar som VD på Svea Husbilar, riktar kritik till Hymergruppen och säger att detta är rena maffiametoderna. Vi på FREEDOMtravel kommer med mera information om denna händelse nästa söndag.

Vad har du att berätta?

Vilka är dina erfarenheter, positiva och negativa, av husbilsbranschen? Har du upplevt bra bemötande och har du haft möjlighet att framföra kritik eller frågor om det behövts? Vilka är dina upplevelser när det gäller företagens och husbilsklubbarnas sociala medier och Facebook-grupper? Känner du igen detta med att “locket läggs på” när det hettar till? Skriv och berätta!

Vi sitter på mer information, och vi hoppas kunna avslöja mer nästa söndag. Men vi vill också ha dina synpunkter, tankar och idéer! Som vanligt kan vi inte publicera personangrepp eller sådant som bryter mot svensk lagstiftning – men i övrigt är du fri att kommentera! Här stängs inga trådar och vi har mycket högt i tak! (Observera dock att din kommentar kan behöva godkännas innan den blir synlig.) Serien fortsätter nästa söndag. Hjälp nu Peter med tips och information så att han kan gräva vidare i veckan! Du kan kommentera som anonym om du vill.

Berätta