Meny Stäng

7 resetrender 2023 – så kommer vi att resa

Den digitala reseplattformen Booking.com har genomfört en omfattande undersökning om människors resande, och förutser sju resentrender 2023. Vi sammanfattar trenderna och bidrar med våra reflektioner.

Resetrender 2023 – hur kommer vi att resa?

De senaste åren har präglats av oro och instabilitet i världen, och människors resande har begränsats och påverkats av pandemi, krig och ekonomiska svårigheter. Om man ska tro Booking.coms nya stora undersökning så är människor dock betydligt mer optimistiskt inställda till resande 2023, än vad de var 2022. Tiderna präglas visserligen fortfarande av osäkerhet, men människor verkar tycka att resor är värda besväret.

Booking.com har genomfört en omfattande undersökning med mer än 24 000 resenärer i 32 länder och områden, som sedan kombinerats med företagets insikter som reseplattform. Vi presenterar resultaten för de svenska resenärerna – i korthet – tillsammans med egna reflektioner.

1. Tillbaka till naturen

Kamouflerade stugor, matlagning över öppen eld och kompasser – under 2023 handlar det om att komma ut i naturen. Över en tredjedel av svenska resenärerna vill ha enklare naturnära reseupplevelser.

Några siffror

  • 37 % vill ha en semester där de kan koppla av och leva livet med minimala förnödenheter.
  • 51 % vill lära sig överlevnadskunskap på sina resor, till exempel hur man hittar mat i naturen eller tänder en brasa från grunden.
  • 35 % kan bara tänka sig en naturresa, om de kan bo på ett lyxigare boende.

FREEDOMtravels reflektion

Ja, denna trend är ju väldigt tydlig! Både vi själva och många runt oss har fått ett växande intresse för naturupplevelser. För egen del har vi i år bland annat vandrat i berg i Tjeckien och fiskat i Mälaren.

Tísa i Tjeckien
Naturupplevelser i de tjeckiska bergen

2. Virtuella resenärer

Nästan en tredjedel av de svenska resenärerna säger att de kommer att använda sig av virtuell verklighet nästa år, för att få inspiration till sina resor. 2023 blir därmed året som resandet på allvar ger sig in i metaversumets virtuella 3D-värld, som är under konstant utveckling.

Några siffror

  • 25 % vill ge sig ut på en flera dagar lång upplevelser i virtuell reality (VR).
  • 33 % är mer benägna att resa till platser som de tidigare inte skulle ha övervägt, efter att ha upplevt dem i virtuell verklighet.
  • 73 % tycker dock att en virtuell upplevelse inte är tillräckligt för att bocka av ett resmål från listan med drömsemestrar.

FREEDOMtravels reflektion

Vi håller med den stora grupp som menar att en virtuell upplevelse inte är tillräckligt. Men det kan vara riktigt coolt! Dels kan det inspirera till resor, och dels kan man få känna på resmål som man inte har möjlighet att besöka på riktigt.

Med VR-glasögon på Proto Upptäckarverkstad i Tallinn

3. Utanför trygghetszonen

En tredjedel av de svenska resenärerna vill uppleva en fullständig kulturchock 2023. Cirka två tredjedelar ser fram emot att uppleva resor som tar dem ”utanför trygghetszonen” och testar deras gränser.

Några siffror

  • 46 % vill resa till en plats med en helt annan kultur och ett helt annat språk.
  • 46 % är på jakt efter världens mest exotiska delikatesser, som till exempel den starkaste chilipepparn.
  • 34 % vill köpa en enkelbiljett och följa sina instinkter, vart de än tar dem.

FREEDOMtravels reflektion

Den här trenden är ju lite ”tvärtemot” flera av de andra trenderna. Men så kan det nog vara. Samtidigt som det finns behov av trygghet så finns det längtan efter att äntligen få göra något mer spännande. Vi besökte bland annat härliga Tunisien förra året, och nu planerar vi för Asien.

Köra fyrhjuling i Tunisien
På äventyr i Tunisien förra året

4. Den gamla goda tiden

I en tid med global instabilitet och en önskan om att fly undan verkligheten vill människor skapa reseupplevelser som påminner dem om den gamla goda tiden.

Några siffror

  • 88 % har nostalgiresor högst upp på önskelistan för 2023.
  • 22 % söker upplevelser från svunna tider, till exempel sevärdheter från ikoniska retrofilmer eller att återuppleva ungdomens skolresor.
  • 46 % söker sig till nöjesparkerna adrenalinkickar och använder sin fantasi i aktiviteter som exempelvis escape rooms eller skattjakter.

FREEDOMtravels reflektion

Den här trenden fick oss först att fundera lite … Sedan kom vi på att vi faktiskt var på 80-talsfest tidigare i år. Det kanske kan räknas som en nostalgiresa?

80-talsfest i Göteborg tidigare i år …

5. Resor för inre frid och njutning

Under 2023 kommer välbefinnandet för sinnet, kroppen och själen att tas till nästa nivå på resan. Resenärer kommer att söka sig till upplevelser för att uppnå inre frid eller för att hitta lycka.

Några siffror

  • 35 % är intresserade av meditations- och mindfulnessresor.
  • 37 % vill gärna åka på en resa med fokus på exempelvis mental hälsa eller viktiga milstolpar i livet, såsom klimakteriet eller en graviditet.
  • 25 % anger att samtal kring sexuellt välmående uppmuntrar fler att åka på en erotisk resa.

FREEDOMtravels reflektion

Att planera resor med fokus på välmående och hälsa, både fysisk och mental sådan, har ju varit trendigt ett tag. För egen del har vi aldrig planerat en sådan resa, men vi försöker gärna få in upplevelser som är bra för kropp och själ, kanske i form av naturupplevelser eller spa.

Spa i Tjeckien - Dvur Perlova Voda
Spa på Dvůr Perlová Voda i Tjeckien

6. Från vardagsrutiner till äventyr med jobbet

Möjligheten att jobba varifrån som helst är nu vanligt, och i kontrast till detta är anställda nu alltmer måna om att öronmärka semesterdagarna för total vardagsflykt. Dessutom är jobbresor tillbaka på dagordningen, och nu handlar det om att bygga gemenskap med kollegorna.

  • 61 % vill att deras resor ska vara strikt jobbfria under 2023.
  • 36 % ser fram emot att deras arbetsgivare planerar en jobbresa för att sammanföra människor.
  • 52 % tror att de kommer inspireras till att vara mer produktiva på jobbet genom att utforska nya platser.

FREEDOMtravels reflektion

Som vi förstått det ser en del företag (med anställda som jobbar på distans) ett behov av att låta de anställa träffas under resor och teambuilding-aktiviteter, eftersom de inte träffas fysiskt så ofta i vardagen. När vi nyligen var på Siggesta Gård, utanför Stockholm, testade vi en del sådana typiska teambuilding-aktiviteter.

Peter testar Skogshinderbanan på Siggesta Gård

7. Spara för att slösa

Mot bakgrund av den globala ekonomiska osäkerheten kommer resenärerna fortsätta prioritera resor under 2023, men även fundera på hur de kan få ut så mycket som möjligt av sin resebudget.

Några siffror

  • 55 % planerar att dra nytta av erbjudanden, smarta knep och väl valda resetillfällen för att minska sin resebudget.
  • 57 % kommer planera sina resor en längre tid i förväg med förhoppningen att få ett bättre pris.
  • 36 % planerar att spendera mer pengar på sina semestrar för att kompensera bristen på resor under de senaste två åren.

FREEDOMtravels reflektion

Det ekonomiska läget påverkar förstås många, samtidigt som man kanske har en uppdämd reselängtan. Så ja, vi tror absolut att många kommer vända och vrida på slantar och erbjudanden för att komma iväg på resor. Det finns många bra sätt, så som lågsäsong, camping med egen matlagning och så vidare.

Laga mat i husbil
Peter lagar mat i en plåtis under en resa

Resetrender 2023 – vad tror du om dessa trender?

Vad tror du om dessa resetrender 2023? Känner du igen dig?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev