Då var det måndag igen, och som vanligt kan du räkna med resenyheter här på FREEDOMtravel. Denna vecka handlar det om allt från Sverige till Spanien. Håll till godo!

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Rolfs Flyg & Buss lanserar nya koncept för soloresenärer

Rolfs Flyg & Buss lanserar två nya koncept som är speciellt framtagna för de som reser ensamma och som vill träffa och umgås med andra på sina resor. Kompisresor går till Portugal och innebär enkelrum utan enkelrumstillägg medan ”Rolfs Romantik” är ett exklusivt tredagars-koncept på Kosta Boda Art Hotel i Sverige. Samtliga resor leds av Atle Johansen, tidigare deltagare i teveprogrammet ”Hotel Romantik”.

Atle Johansen, Reseledare Rolfs Flyg & Buss

Så många oroar sig för regn i sommar – utser solsäkraste sommarveckan

Siffror från en ny undersökning från Countryside Hotels visar att fler vill semestra i Sverige i sommar, men att 41 procent oroar sig för att det ska bli dåligt väder på semestern och 7 procent är mycket oroliga. 49 procent litar inte alls på långtidsprognoser, medan 48 procent litar på prognoserna i viss utsträckning. Endast 2 procent känner stort förtroende för prognoserna. Istället för att lita på prognoser tippar nu svenskarna själva, utifrån egna erfarenheter. Topplista – veckorna svenskar tror är mest solsäkra:

  1. Vecka 31, 29 juli-4 augusti
  2. Vecka 27, 1 -7 juli
  3. Vecka 26, 24– 30 juni
  4. Vecka 29, 15– 21 juli
  5. Vecka 30, 22– 28 juli

Tallink Silja Line lanserar en ny serie skeppsviner och öl – en exklusiv samling bestående av sex egna märkesviner och två handplockade hantverksöl från utvalda producenter i Europa. Denna kollektion finns tillgänglig ombord på fartygen från 2 maj 2024 och under de kommande två åren. De nya vinerna och ölen har noggrant valts ut genom en blindprovning utförd av Tallink Silja Lines egen expertpanel:

  • Mousserande vin: Palau Brut Organic Cava & Palau Rose Organic Cava (Spanien)
  • Champagne: A&J Demiére Blanc de Noirs Brut (Frankrike)
  • Vitt vin: Weingut Frey Grenzhügel Riesling Organic (Tyskland)
  • Rosévin: Terre di Chieti Rosato Organic (Italien)
  • Rött vin: Villa Paradiso Chianti Organic (Italien)
  • Lageröl av Pühaste: Pühaste Pootsman 4,8% (Estland)
  • Porteröl av Põhjala: Põhjala Must Kuld 7,8% (Estland)
Foto: Tallink Grupp

Vårens mest populära resmål i Spanien

Spanien har under de senaste åren varit ohotad etta som favoritdestination bland svenskar – och så även 2024. Siffror från resebyrån Tickets Sifo-undersökning visar att allra flest (15 procent) väljer Spanien som det land de helst vill besöka 2024. Resmål som Mallorca, Malaga och Gran Canaria är klassiker som är populära år efter år. Om man vill besöka mer outforskade resmål är Estepona, Cadiz och San Sebastian guldkorn att upptäcka. Vårens mest populära resor inom Spanien:

  1. Malaga
  2. Mallorca
  3. Alicante
  4. Barcelona
  5. Gran Canaria
  6. Teneriffa
  7. Madrid
  8. Fuerteventura
  9. Bilbao
  10. Valencia

Grand Hôtel firar 150 år – lanserar coffee table-bok

Grand Hôtel Stockholm, en ikonisk destination som varit värdplats för celebriteter, historiska ögonblick och oförglömliga upplevelser sedan dörrarna öppnades för första gången 1874, presenterar stolt en exklusiv coffee table-bok och tidskapsel av hotellet inför 150-årsjubileumet. Boken är framtagen i samarbete med Rami Hanna och Hanna MW på HA/NA Productions.

Foto: Grand Hôtel Stockholm

Kampanjen om Sverige – årets mest prisade på Guldägget-galan 2024

Visit Swedens marknadsföringskampanj för turistlandet Sverige, ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i Sveriges största och äldsta tävling i kreativ kommunikation, Guldägget. Kampanjen, som skapats av byråerna Forsman & Bodenfors och Mindshare förärades med fyra priser, två guld och två silver.

Kampanjen har genererat en räckvidd på 175 253 330 UVD (Unique Viewers Daily) i bara Norden, USA, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Schweiz, Kina, Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Sverige. Totalt var kampanjen synlig i fler än 49 länder, på alla kontinenter genom över 1230 publicerade artiklar i internationella medier.

Veckans reflektion

Vi förstår att kampanjen om Sverige fått pris, för den är fantastiskt rolig. Har du sett filmen? Annars kan du spana in den här (vi skrattar varje gång!).

Missade du förra resenyheterna? Läs Semestertrender – och så väljer svenskarna resmål

Prenumerera på vårt nyhetsbrev