Meny Stäng

Nya resemönster, skamlista och mera Sverige

Blir det kanske nya resemönster efter pandemin? Ja, det är möjligt om man ska tro en ny undersökning. Enligt en annan undersökning kommer svenskarna framöver vilja se mer av Sverige. Vi rapporterar också om den årliga ”skamlistan” samt om Visit Swedens nya marknadsföringskampanj.

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Varannan svensk vill ändra resmönster efter pandemin

Nära varannan svensk är redo att ställa om sina resvanor, resa mer sällan och oftare semestra i Sverige efter att pandemins restriktioner hävs. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Schyst resande. Sammantaget uppger 48 procent att de tror att de kommer att ställa om till ett mer hållbart resande, även efter att pandemins restriktioner släpps. Var tredje tillfrågad uppger att de tror de kommer att resa mer sällan och en femtedel att de tror de kommer semestra mer inom Sverige framöver.

Reseföretag i topp på Råd & Röns skamlista 2020

Varje år sammanställer konsumenttidningen Råd & Rön ”Skamlistan” som listar vilka företag som fått flest anmälningar mot sig hos Konsumentverket. I år upptas nästan halva listan av flyg- och resebolag. SAS är etta på listan, efter att ha fått 260 anmälningar, bland annat från människor som inte fått pengar tillbaka för inställda flyg. Andra flyg- och resebolag på listan är TUI, Norwegian och Ving.

Flyg SAS

Halverade intäkter för hotell och campingar

Pandemin slår hårt mot hotell- och logiverksamhet. Under mars till augusti 2020 har hotell, camping, stugbyar och vandrarhem mer än halverat sina intäkter jämfört med samma period 2019, enligt en ny rapport från Tillväxtverket. Detta har lett till att 10 000 anställda blivit varslade. Sedan utbrottet av coronapandemin och fram till augusti har 1 565 ansökningar från företag inom hotell och logiverksamhet med sammanlagt 21 800 anställda beviljats stöd från Tillväxtverket.

Stromma ställer in alla sina julbord

Strömma har nyligen meddelat att man ställer in samtliga julbordskryssningar med Strömma Kanalbolaget i Göteborg och Stockholm samt Vaxholms Kastells julbord.

Julbord i Vaxholm

Svenskar vill se mer av Sverige

För tredje året i rad redovisar destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, resultaten från undersökningen ”Resa i Sverige”. Årets resultat är tydligt märkt av coronapandemin och visar på ökat intresse för Sverige. 

7 av 10 vill resa mer under 2021 än vad de gjorde under 2020. 80 procent vill se mer av Sverige framöver. Endast 4 procent har uppgett att de planerar att resa mindre under nästa år. Bland personer över 56 år har många angett att de inte vet något om resandet nästa år eller planerar att resa som vanligt. 

Visit Sweden marknadsför Sverige för 20 miljoner människor

Sveriges marknadsföringsbolag, Visit Sweden, lanserade den 26 november sin nästa internationella marknadskampanj ”From Sweden With Love” i USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Sammanlagt förväntas kampanjen, som är helt digital, nå omkring 20 miljoner människor som är intresserade av att resa till Sverige. Syftet med kampanjen är att bygga upp bilden av Sverige som resmål ”in mind” på de prioriterade marknaderna.

Veckans reflektion

Resenyheterna just nu är inte så upplyftande. Samtidigt kanske det också finns något positivt i att vi tänker till kring våra semestervanor och till exempel upptäcker Sverige mer. Så länge får vi njuta av advent och julstämning!

Missade du förra veckans resenyheter? Läs Skansen stänger, noshörningsbebis och Apollo lanserar ny ö

Prenumerera på vårt nyhetsbrev