Meny Stäng

Vårtrötthet – hur botar man den?

Är det kanske vårtrötthet vi har drabbats av? Vintern håller på att övergå i vår, och vi känner oss löjligt trötta. Vi går och lägger oss tidigt på kvällarna eftersom vi är helt slut, och sedan är vi ändå supertrötta på morgnarna. För att inte tala om eftermiddagarna – då är det svårt att hålla upp ögonen! Någon som känner igen det här? Är det vårtrötthet, och vad gör man åt det egentligen?

Vintern går mot våren

Snön smälter långsamt här i Stockholm och det som ligger kvar på marken är klafsigt och blött nu. Det blir ljusare för varje dag och både änderna och svanarna har vårkänslor – nästan varje morgon är det något fågelpar som parar sig utanför vårt husbåtsfönster …

Brygga D Pampas
Vår brygga för någon vecka sedan
D-bryggan
Vår brygga igår – våren är på gång!

Vad är vårtrötthet?

Det är ju härligt att det blir vår, men vi är supertrötta. Finns det något som heter vårtrötthet? När jag googlar hittar jag massor av tips på sidor som Expressen, Må Bra och Damernas Värld. Det närmaste jag hittar på 1177 Vårdguiden är “årtidsbunden depression” och det låter betydligt mindre tilltalande. Enligt en artikel i Expressen Hälsoliv är vårtrötthet ungefär samma sak egentligen, men betydligt lindrigare.

Vi känner oss inte nedstämda alls, tvärtom! Vi har massor av projekt som vi brinner för och spännande saker att se fram emot. Vi är bara sååå trötta. Varför kan man inte få lite fler timmar varje dygn? Det skulle vara skönt att kunna sova ut ordentligt och samtidigt hinna göra allting man vill. Utan att vara sådär trött. Någon som känner igen sig?

Promenadväg
Min promenadväg hem från jobbet igår

Hur botar man vårtrötthet?

Vi skulle verkligen behöva bota vår vårtrötthet, så vi har googlat runt efter tips. Vi hittar ungefär samma råd överallt, och det är ganska generella men kloka råd. Vi gör så gott vi kan, även om vi inte alltid får till det där men träningen … Har du kanske några fler bra tips att dela med dig av?

  1. Utsätt dig för mycket ljus – Vistas ute under dygnets ljusa timmar. Passa till exempel på att ta en promenad på lunchen! Ljusterapi kan funka för en del. En annan variant är att åka på semester till ett ljust och soligt land.
  2. Sov ordentligt – Se till att få ordentlig och regelbunden sömn. Dessutom kan det vara bra med en extra tupplur mitt på dagen!
  3. Träna – Fysisk aktivitet frigör endorfiner som gör oss gladare. Regelbunden motion ökar välbefinnandet.
  4. Ät allsidigt – Variera kosten så du får i dig alla näringsämnen du behöver. Ät gärna rikligt med frukt, grönsaker och fisk.
  5. Gör roliga saker – Stanna inte inne, utan se till att träffa vänner och göra sociala saker. Planera också in roliga saker framåt, så att du har något att se fram emot!
Utsikt över Pampas marina
Utsikt mot Pampas marina för någon vecka sedan
Vinterbild
Utsikt mot Pampas marina igår

Läs mer: Tandvård inför resan – behövs det?