Meny Stäng

Vilka rättigheter har jag om flyget är inställt eller försenat?

Vilka rättigheter har jag som flygpassagerare om flyget är inställt eller försenat? Peter blev åtta timmar försenad under sin resa till Schweiz nyligen, och ännu mer nyligen blev massor av människor strandade på grund av Thomas Cooks konkurs. Vilka rättigheter har man som resenär egentligen?

Försenad på väg till Schweiz

När Peter nyligen flög till Schweiz blev han åtta (!) timmar försenad. Inte kul när man bara har några dagar på sig att uppleva de schweiziska alperna. Istället för att se den spektakulära dammen Mauvosin i Verbier fick han bekanta sig närmare med Schiphols flygplats i Amsterdam.

Verbier i Schweiz

Inställda flyg efter Thomas Cooks konkurs

För bara några dagar sedan gick det stora bolaget Thomas Cook i konkurs och strax efteråt ställdes alla flyg med dotterbolaget Ving in. Oroliga resenärer lugnades kvällen innan, och först när de hunnit fram till flygplatsen kom beskedet om inställt flyg. Hur roligt är det när man sparat pengar, tagit semester och löst alla praktikaliteter för att kunna vara utomlands en vecka?

Flygplats

Vilka rättigheter har jag när flyget är inställt eller försenat?

Vilka rättigheter har man egentligen när flyget är inställt eller försenat? Man har faktiskt en hel del rättigheter, men bara i vissa situationer. Det gäller helt enkelt att veta när man kan kräva ersättning!

EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter

Redan 2004 introducerade EU en förordning för att skydda flygpassagerare mot kraftiga störningar i flygtrafiken. Förordningen omfattar kraftigt försenade flygningar, missade anslutningsflyg och andra flygändringar som orsakar stora oangelägenheter.

EU

Vem gäller EU-förordningen för?

EU-förordningen gäller för dig som checkat in i tid, har giltig biljett och bokningsbekräftelse samt

  • påbörjar din resa från en flygplats inom EU eller
  • landar i ett EU-land med ett flygbolag med säte inom EU

När har jag rätt till ersättning enligt EU-förordningen?

Du har rätt till ersättning i följande fall, under förutsättning att flygbolaget är ansvarigt för störningen:

  • Försenat flyg – om du ankommer destinationen tre timmar försenad eller mer
  • Inställt flyg – om du blev informerad om det inställda flyget mindre än 14 dagar innan avgång
  • Överbokat flyg – om du blir utan plats på grund av att flygbolaget överbokat planet
  • Missat anslutningsflyg – om du ankommer den slutliga destinationen tre timmar försenad eller mer, på grund av missat anslutningsflyg (gäller också om det anslutande flyget utfördes av ett annat flygbolag under förutsättning att biljetten gäller för alla sträckor)
Flygplats Dublin

Vilken ersättning har jag rätt till?

Hur stor ersättning du har rätt till enligt EU-förordningen beror på hur långt du har flugit, och är inte relaterat till priset på biljetten. Du kan ha rätt till:

  • Kortdistansflyg (upp till 1500 kilometer) – 250 euro
  • Mellandistansflyg ( 1500 – 3500 kilometer – 400 euro
  • Långdistansflyg (mer än 3500 kilometer) – 600 euro

När har jag inte rätt till ersättning?

Det finns (förstås!) undantag när man inte har rätt till ersättning. Om orsaken till förseningen ligger utanför flygbolagets kontroll (så kallade “extraordinära händelser”) har man inte rätt till ersättning. Följande orsaker kan göra att du inte har rätt till ersättning:

  • Oundvikliga säkerhetsrisker
  • Stängning av flygplats eller luftrum
  • Fåglar som flyger in i motorn
  • Dåliga väderförhållanden
  • Strejker
  • Politiska oroligheter

Men … om problemet hade kunnat undvikas med “rimliga åtgärder” – då har du kanske rätt till ersättning ändå!

Fiskmåsar

Fler rättigheter enligt EU-förordningen

Förutom ekonomisk kompensation kan du vid förseningar till exempel också ha rätt till gratis mat och dryck medan du väntar på flygplatsen. Läs gärna mer om EU-regler och rättigheter för flygpassagerare hos Flightright.

Flightright är ett bolag som hjälper till att driva igenom ersättningskrav, om man inte vill göra det på egen hand. De har koll på vilken ersättning man har rätt till, kontaktar flygbolaget och driver även frågan i domstol om det behövs. Om de lyckas driva igenom erästtningskravet drar de av 29,75 procent i provision och om de misslyckas kostar det ingenting.

Så, vad gäller i Peters fall … och för Ving-resenärerna?

Peter var visserligen långt mer än tre timmar försenad, men förseningen orsakades av strejk. Strejk anses som en “extraordinär händelse” utanför flygbolagets kontroll = ingen ersättning.

När det gäller Thomas Cook och Ving då? Om ett bolag går i konkurs får man se om man har en försäkring som täcker, eller också ställa krav till konkursförvaltaren. Men Ving har ju inte gått i konkurs, och flygen kom igång efter en dag igen. Om man har bokat en paketresa har man enligt resegarantin rätt till ombokning eller att få pengarna tillbaka.

Men nog måste man i vissa fall också kunna ha rätt till kompensation? Eller? Det kan ju till exempel vara så att man tagit semester och inte får möjlighet att utnyttja sina semesterdagar. Då skulle i alla fall inte jag vara nöjd med att bara få pengarna tillbaka …

flyg