Meny Stäng

Kärlek på semestern och så reser “Millenials”

En semesterresa kan boosta kärleken, om man ska tro resultatet av en ny undersökning. De unga prioriterar däremot inte alltid att resa med sin partner. Enligt en annan ny undersökning väljer en femtedel av nordiska “millenials” att resa med föräldrarna. Det är dags för veckans resenyheter!

Stordalen och Altor är nya ägare av Vinggruppen

Det har väl inte undgått någon att den norske investeraren Petter Stordalen gett sig in som delägare i Ving. I förra veckan presenterades Vinggruppens nya ägartrio, Stordalen-kontrollerade Strawberry Group, Altor Fund V och TDR Capital, vid en presskonferens i Stockholm. Den nya koncernen Nordic Leisure Travel Group, som bildats av ägarna, står nu som ägare till Ving, Spies, Tjäreborg och det nordiska flygbolaget som nu bytt namn till Sunclass Airlines.

Petter Stordalen, Strawberry Group, Magnus Wikner, koncernchef Vinggruppen och Harald Mix, Altor Fund V. Fotograf Kate Gabor

Solresor väcker liv i kärleken

Var tredje svensk känner sig mer kär i sin partner efter en semester ihop, om man ska tro en ny undersökning från onlineresebyrån eBeach.se. Dessutom har var tionde bokat en resa för att rädda sitt förhållande eller äktenskap. Detta gör svenskarna för att återuppta romantiken på semestern:

  1. Spenderar tid vid stranden eller poolen tillsammans (46 %)
  2. Går på romantiska restauranger (46 %)
  3. Besöker vackra platser (45 %)
  4. Tar romantiska promenader i solnedgången (35 %)
  5. Åker på dagsturer till mer avskilda platser (23 %)
Plage de Cupabia

Reguljärflyg ökar markant inför vinterns resor

Att flyga reguljärt, istället för att åka på en paket- eller charterresa, blir mer och mer populärt enligt Tickets senaste statistik. Inför vinterns resor ökar reguljärflyget med 9 procent. Långflyg trendar, och 6 av 10 resmål på topplistan är långväga destinationer. Mest populärt är Bangkok, följt av Phuket och Miami. Gran Canaria har länge varit en charterklassiker, men nu reser fler och fler också till Kanarieöarna med reguljärflyg.

flyg

Så reser “Millenials”

Hotels.com har lanserat den första delen av undersökningsserien “Millenials on the Move”, där man tittar på resvanor bland unga (18-34 år) nordbor. Några intressanta resultat från studien är att en femtedel väljer att resa med sina föräldrar, att över hälften spräcker sin resbudget och att över hälften inte tycker att det är viktigt att uppdatera sina sociala medier under resan. De unga svenskarna upplever helst stränder (36 procent), följt av storstäder (23 procent) och äventyr (15 procent).

Viking Line och Svenska Kocklandslaget serverar grönt julbord

Den 15 november inleder Viking Line julsäsongen med julbord i samarbete med världsmästarna i Svenska Kocklandslaget. Årets meny har ett hållbart och grönt fokus med många veganska julrätter. På julbordet hittar man också traditionell julmat, med tillagning som fokuserar på att minska på matsvinn och miljöbelastning i hela kedjan.

Missade du förra resenyheterna? Läs Bästa resmålen 2020, klimatsmart fartyg och så påverkar Brexit