Meny Stäng

Fartyg med rörlig glasveranda – och terrordåd påverkar mindre

Denna vecka kan vi bland annat berätta om Celebrity Cruises nya fartyg som har en rörlig glasveranda, och om att terrordåd inte längre påverkar våra resvanor så mycket. Dessutom kan vi informera om SAS nya destinationer och avslöja vilka kändisar svenskarna helst skulle vilja tillbringa semestern tillsammans med.

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

SAS flyger till 6 nya destinationer

SAS fortsätter att bredda och utöka sitt utbud till och från Skandinavien. Under sommaren 2018 öppnar flygbolaget bland annat 27 nya direktlinjer och börjar flyga till 6 nya destinationer – Verona, Sarajevo, Genoa, Toulon, Beirut och Örnsköldsvik. Några av de nya direktlinjerna går till Verona, Gazipasa (Turkiet) och Birmingham. Dessutom ökar SAS antalet flygstolar till Kroatien, Portugal, Italien och Spanien.

Verona
Verona. Foto: Pixabay

Kryssningsfartyg med rörlig glasveranda

Sommaren 2019 erbjuder Celebrity Cruises kryssningar i Europa med fem fartyg, inklusive det allra nyaste Celebrity Edge. Med Edge etablerar rederiet en helt ny fartygsklass. En av de största nyheterna är ”The Magic Carpet”, en gigantisk glasveranda som förflyttar sig mellan däck 2 och 16. Celebrity Edge kommer under högsäsong erbjuda 7-nätters kryssningar från Barcelona till Rom och besöker två nya destinationer: Nauplion och Santa Margherita.

Celebrity edge
Celebrity edge

Svenskarna reser ännu mer

Svenskarnas sug efter utlandsresor fortsätter öka visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection. Enligt en Sifoundersökning planerar nästan varannan svensk (43 procent) att åka utomlands i vinter, vilket är en ökning med 5 procentenheter mot förra årets rekordvinter.

Främst är det sol och värme som lockar, och de mest bokade resmålen är Kanarieöarna och Thailand. Weekendresor är också enormt populärt och har ökat med 35 procent under hösten 2017. London och Amsterdam bokas mest, men även Paris, Prag och Lissabon.

Vid stranden
Foto: Pixabay

Terrordåd påverkar resandet mindre

Tickets Sifoundersökning från Resia visar att svenska resenärer blir allt mindre påverkade av oroligheter i världen. I den senaste undersökningen uppger 30 procent att terrordåd eller terrorhot påverkar deras resvanor – motsvarande siffra i fjol var 41 procent.

Detta återspeglas även i Tickets bokningsstatistik. För två år sedan kunde en terrorattack resultera i ett bokningstapp under flera månader, förra året hade detta krympt till någon vecka, medan de attacker som skett under 2017 inte haft någon märkbar effekt på bokningarna över huvud taget.

Resande
Foto: Pixabay

Kändisar svenskar vill resa med

Onlineresebyrån eBeach.se har i en ny undersökning frågat svenskarna vilken kändis de helst vill resa till solen med. Resultatet visar att svenskarna inte vill resa tillsammans med Alexandra ”Kissie” Nilsson, Alex Schulman och Sigge Eklund, Peter Jihde, Paulina ”Paow” Danielsson eller Annie Lööf. Här är topplistan på kändisar som svenskarna vill resa med:

  1. Mia Skäringer
  2. Familjen Parnevik
  3. Mikael Persbrandt
  4. Leif GW Persson
  5. Kronprinsessan Viktoria

Ökat intresse för boutiquehotell

Enligt Resia prioriterar svenskar bra boende, direktflyg och bättre mat på resan, och efterfrågan på så kallade ”boutiqehotell” ökar. New York Times förklarar fenomenet som ”små, tystlåtna hotell som genom spetsfundigheter är menade att appellera till ett sofistikerat, internationellt klientel”.

”Jag tycker beskrivningen är väldigt bra och passar väl in på de boutiquehotell jag bott på världen över”, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia. Svenskar vill också ha WiFi och bo mitt i smeten, krav som boutiquehotell ofta uppfyller.

Hotel Pigalle i Göteborg
Boutiquehotell som Hotel Pigalle i Göteborg lockar många svenskar.

Missade du de förra resenyheterna? Läs Höstens uppstickare och världens största kryssningsfartyg

WIFI.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev