Meny Stäng

Svensk midsommar, Rhodos och så använder vi emojis

Måndagar betyder resenyheter här på FREEDOMtravel. Varje måndag (om vi inte är ute och reser) rapporterar vi om veckans nyheter från resebranschen, campingbranschen och den digitala världen.

Twittra
Dela
Dela
Pin
Dela
Dela

Den här veckan kan vi bland annat rapportera om utlänningar som vill uppleva svensk midsommar, om Rhodos som svenskarnas nya semesterfavorit och om hur emojis blivit en viktig del av kommunikationen världen över.

Tyskar och norrmän vill uppleva svensk midsommar

Det traditionella svenska midsommarfirandet är speciellt, med dans kring midsommarstången och andra festligheter. Det är inte bara svenskar som vill uppleva detta, utan även utlänningar.

Enligt prognoser från Booking.com är det främst tyskar och norrmän som bokat övernattning i Sverige över midsommar, men även britter och finländare. De svenskar som vill ”slippa” midsommarfirandet reser framför allt till Köpenhamn, Kroatien eller Prag.

Svenskt midsommarfirande är exotiskt

Rhodos är sommarfavorit

En ny undersökning från online-resebyrån eBeach.se visar att Rhodos är det mest bokade resmålet i sommar. Den näst mest populära destinationen är Mallorca följt av Costa Brava, Costa del Sol och Kreta. Den dagen då flest resenärer ger sig av är, oväntat nog, Midsommarafton.

Torre del mar
Många vill åka till Medelhavet – bilden är från Torre del Mar på Costa del Sol

Ny flyglinje Stockholm – Chambéry

I februari 2018 öppnar SAS en ny flyglinje från Stockholm till Chambéry i franska Alperna. Chambéry Airport ligger närmast när man ska ta sig till och från populära skidorter som Val d’Isere och Val Thorens. Det nya mat- och dryckeskonceptet, som vi berättade om förra veckan, kommer finnas ombord.

Franska Alperna

Emojis står för 7 procent av all kommunikation

Dagensanalys.se berättar att emojis står för ca 7 procent av all kommunikation världen över. Allra mest används de små figurerna i Frankrike, där de står för hela 20 procent av kommunikationen. Den absolut vanligaste emojin är ”Face with tears of Joy” (nummer två från vänster på andra raden) som står för 15 procent av det totala användandet. Därefter kommer hjärtat, med 6 procents användning.

emoji

Missade du förra resenyheterna? Läs Facebook Live, Nokia telefon tillbaka och SAS nya mat

Prenumerera på vårt nyhetsbrev