Kustvägen Byrum – Äleklinta, Ölands vackra västkust

Kustvägen Byrum – Äleklinta går längs Ölands vackra västkust. Vi startade i Byxelkrok på morgonen och körde sedan långsamt söderut, längs klippor, sandstränder och raukar. En fantastiskt vacker väg!

Kustvägen Byrum – Äleklinta

Kustvägen Byrum – Äleklinta är en ålderdomlig väg som tar dig förbi förhistoriska minnen, gamla hamnar, lämningar efter stenbrytning och Ölands enda bevarade vinddrivna skurkvarn, som nu är ett byggnadsminne.

Ölands västra kust, strax norr om kustvägen Byrum – Äleklinta

Kustvägen Byrum – Äleklinta startar i Byrum på nordvästra Öland och avslutas i Äleklinta, 4 mil söderut. Kartbilden nedandför visar Byrum.

Med start i Byxelkrok

Vi startade vår dagsetapp i Byxelkrok, som ligger cirka 12 kilometer norr om Byrum. Här hittade vi till Tokenäs camping, som vi blev förtjusta i.

Det här är en sådan där enkel och prisvärd camping där man får natur, service och bra läge. Sånt gillar vi! Vi betalade (tidigare i juni) 200 kronor för en övernattning, vilket ju inte är mer än man betalar för en ställplats. Dessutom var servicehuset fräscht och ägaren mycket trevlig!

På andra sidan vägen från campingen ligger havet. Vi spanade in den lilla fyren samtidigt som solen gick ner i havet. Otroligt vackert!

Det såg också riktigt fint ut när vi kikade in mot stranden i Byxelkrok.

Mot kustvägen Byrum – Äleklinta

Dagen efter var det dags att rulla söderut! Vi körde ner mot kusten redan efter Byxelkrok, vilket innebär att vi kom ner på kustvägen lite innan sträckan Byrum – Äleklinta. Men även den här sträckan var fantastiskt fin, med låg växtlighet, färgstarka blommor, klippor och intensivt blått hav.

För att fortsätta söderut måste man lämna havet en liten stund, och för vår del blev det gröna vägar rakt genom skogen. Sedan såg vi en skylt om Skäftekärr arkeologiska friluftsmuseum …

Skäftekärr Arkeologiska friluftsmuseum

Det arkeologiska friluftsmuseet i Skäftekärr hade inte öppet när vi var här, utan håller öppet under en begränsad period på sommaren. Ibland ordnas också järnåldersdagar då gården befolkas av ”järnåldersmänniskor”. Vi kunde i alla fall kika på gården utifrån, och fundera över hur livet har kunnat te sig här en gång i tiden.

Stranden i Byrum-Sandvik

När vi körde ner mot havet igen kom vi snabbt till stranden Byrum-Sandvik. Vilken fantastisk strand! Sanden är finkornig och havet gnistrar i grönblått. Inte var det så mycket folk här heller, trots att det var strålande sommarväder.

Raukarna i Byrum

Det finns ytterligare en anledning att besöka Byrum och det är raukarna. Detta är Ölands mest kända raukområde, med stora stenstoder som formats under miljontals år. Området vid Byrum är också rikt på fossil, det vill säga döda urtidsjur. Ett fantastiskt vackert och mycket speciellt område!

Djur och natur längs kustvägen Byrum – Äleklinta

Kustvägen Byrum – Äleklinta bjuder på härlig natur, i form av färgglada blommor och vackra stenformationer. Man stöter också på en del djur, och då framför allt kor.

Kustvägen Byrum - Äleklinta

Om jag vore en ko skulle jag nog önska att få bo på Öland. Så fint de ser ut att ha det här, bland all växtlighet och med utsikt över havet.

Stenbrott och Jordhamns skurverk

Stenindustrin på Öland har medeltida anor, med centrum vid Horn på Ölands västkust. När man reser här ser man en hel del spår efter äldre och yngre stenbrott.

Vid Jordhamn finns öns enda bevarade vinddrivna skurkvarn, och strax intill finns en skurvandring. ”Skurningen” var alltså slipning av kalksten, vilket var en tidskrävande process. Skurvandringen genomfördes av hästar eller oxar runt en påle, och i bästa fall gav en veckas arbete 100 stenar.

Kustvägen Byrum - Äleklinta

Vi körde också förbi stora områden med små ”stentorn”. Hela kusten är väldigt speciell här, och man förstår att stora områden använts i stenindustrin.

Restaurang Sandviks kvarn

Efter en lång het husbilstur längs obebyggda kustvägar var vi väldigt sugna på en glass. När vi såg restaurang Sandviks kvarn stannade vi direkt. Vi åt en glass här och det var trevligt, men efteråt såg vi att vi också hade kunnat fortsätta ner till hamnen där det fanns både fiskrökeri och italiensk glass.

Äleklinta och Ormöga kamelranch

Vi avslutade kustvägen Byrum – Äleklinta vid Ormöga kamelranch. Vi var här lite för tidigt för att det skulle vara öppet, men under somrarna anordnas olika aktiviteter som kamelridning och minizoo. Vi tyckte att det var lite lätt exotiskt bara att spana på kameler från bilvägen …

Var kan man stanna med husbilen för natten?

När man kört hela kustvägen Byrum – Äleklinta är man snart framme i Borgholm. Vi stod en natt på parkeringen vid Solliden, där man kan stå helt gratis med husbilen. En annan natt stod vi på Kapelluddens camping i Borgholm.

Parkeringen vid Solliden, strax intill Borgholms slott

Se mer i närheten

På norra Öland kan du passa på att upptäcka fyren Långe Erik, Trollskogen, Böda Sands camping och Mellböda Gård med 2D café. I Borgholm kan du uppleva både Solliden och ruinen av Borgholms slott. Om du åker lite söderut kan du även kolla in Ölands museum Himmelsberga.

Borgholms slott är magnifikt och intressant

Har du rest kustvägen Byrum – Äleklinta? Hur var din upplevelse? Har du kanske fler tips på fina platser att besöka i närheten?

Fakta om kustvägen Byrum – Äleklinta

• Kommun: Borgholms kommun
  • Län: Kalmar län
  • Landskap: Öland
  • Sträckning: Från Byrum till Äleklinta på Ölands västkust
  • Längd: Drygt 30 kilometer
  • Sevärdheter längs vägen: Stranden i Byrum-Sandvik, raukarna i Byrum, stenbrott, Jordhamns skurverk, restaurang Sandviks kvarn och Ormöga kamelranch.
  • Läs mer: Du hittar mer information om Öland på Öland.se.