Kryssning med Viking Line i coronatid – så här funkar det

Hur är det att åka på kryssning med Viking Line i coronatid? Det har vi testat! I torsdags gav vi oss av på kryssning med Viking Cinderella – en coronaanpassad resa med massor av fantastisk mat á la Svenska Kocklandslaget.

Kryssning med Viking Line i coronatid

Vi blev inbjudna till en pressresa för att uppleva höstens första weekendkryssning med Viking Cinderella. Eftersom Viking Line gjort flera anpassningar för att minska smittorisk och eftersom Svenska Kocklandslaget står bakom flera av matsatsningarna ombord så lät det riktigt lockande. Vi har inte åkt på den här typen av resor på länge och var verkligen taggade när vi gick ombord.

Härligt på däck på viking Cinderella

Vi inledde kryssningen med att gå upp på däck och titta på utsikten medan Viking Cinderella långsamt gled ut ur Stockholm. Så fantastiskt vackert det är i vattnen runt Stockholm!

En sak som vi uppskattar med pressresor är att vi får chans att träffa gamla och nya vänner. Nu fick vi chans att träffa vår resebloggarkollega Christian, från Matochresebloggen. Vi har inte träffats på länge, så vi lovar att vi hade mycket att prata om. Fantastiskt roligt att ses igen!

Kryssning med VikingLine i coronatid

Vilt- och skaldjursbuffé á la Svenska kocklandslaget

Svenska Kocklandslaget står bakom den nya vilt- och skaldjursbuffén som serveras ombord. På bilden ser du Fredrik Andersson, som är Team manager för kocklandslaget. Han berättade för oss om buffén, och om de nya rutinerna för att ”coronasäkra” serveringen. För att minimera smittorisk har man nu följande rutiner:

• Ett mindre antal gäster släpps in åt gången, så att det inte ska bli trängsel.
  • I början av buffén finns handsprit.
  • Man tar inte själv från buffén (förutom färdiga smakportioner serverade i glas) , utan serveringspersonal lägger upp det man önskar.
  • Serveringspersonalen har munskydd, visir och handskar.
Fredrik Andersson från Svenska kocklandslaget

På buffén finns massor av härliga skaldjur och andra läckerheter. Förutom skaldjur och vilt finns det ovanligt mycket grönt på buffén. Många av läckerheterna är serverade i små glas, som man alltså får lov att ta själv. Hur det smakade? Det vet vi inte. Vi fotade bara, eftersom vi var inbjudna till en ännu lyxigare tillställning.

En drink innan maten

Innan det var dags för oss att äta tog vi ett glas bubbel i den lilla prosecco-baren. Den här baren gillar vi, alltid ett favoritställe när vi är ombord på Viking Cinderella!

3-rätters middag á la Svenska kocklandslaget

Så var det då dags för oss att äta! Svenska Kocklandslaget står inte bara bakom vilt- och skaldjursbuffén utan serverar även den 3-rättersmeny som de kom tvåa med i Culinary Olympics i Stuttgart i början på året. Man kan nu äta hela OS-menyn i restaurang Seaview för 470 kronor/person.

Menyn startar med en liten ”amuse” i form av en stekt brioche med tuppleverkräm, kantareller, ättiksgelé och riven lagrad ost. Helt fantastiskt god!

Middag med Svenska kocklandslaget

Förrätten är en kall bakad torskrygg med grönärtskräm, löjrom och ostronsallad. Till huvudrätt serveras hjortfilé, rotsellerikräm och ragu på Gotlandslinser. Kalaset avslutas med hallonmousse och glass smaksatt med tonkaböna tillsammans med mjölkchokladcrisp, kolasås och hallonkräm. Behöver vi säga att middagen var fantastisk?

Underhållning

Det finns en hel del underhållning att välja på och man har bland annat jobbat på att erbjuda olika sorters underhållning samtidigt, för att sprida ut gästerna på olika ställen i fartyget. Tony Irving har även förut erbjudit danslektioner ombord. Den nya ”coronasäkrade” varianten innebär att Irving håller privata danslektioner för endast ett par åt gången.

Tony Irving

Vi gick till nattklubben när vi ätit klart, och överraskades av väldigt bra underhållning. Storbandsjazzen var riktigt bra. Kanske kändes det också lite extra kul för att det var så längesedan man hört livemusik.

Kryssning med VikingLine i coronatid

Chris Andersson och Anton Körberg var också riktigt bra. Hur man gjort för att ”coronasäkra” nattklubben då? Jo, man får köa med distans till baren, och på dansgolvet finns stolar placerade med avstånd, så man får sitta istället för att dansa. Trots detta blev det nog lite trångt på några ställen i lokalen. Vi upplevde dock att det gick utmärkt att hålla distans om man så önskade.

Brunch

Nästa morgon möttes vi alla för brunch i buffetrestaurangen. En skillnad nu från förr är att man serverar brunch istället för frukost, och denna pågår alltså längre. Här finns allt från klassisk frukost till lite mer överraskande inslag, som räkcocktails och Skagen på kräftstjärtar.

Brunchbuffén fungerar precis som middagsbuffén, det vill säga serveringspersonalen lägger upp åt en, bortsett från smakportioner i glas. Vi tyckte att det kändes både lugnare och trevligare än vad det brukar göra vid bufféer. Dessutom innebär detta nya sätt att servera att det blir mindre matsvinn.

Vi valde den här gången en ganska klassisk frukost. Vi kan meddela att äggröran var riktigt god. Den där lilla kräftskagen i glaset var också en höjdare!

Kryssning med VikingLine i coronatid

Det finns också ett bord med sötsaker på brunchen, där man hittar allt från ost och havtornssylt till pannkakor och chokladpudding. Vi är inte så mycket för sötsaker, men jag (Helena) var tvungen att prova en ”shot med lakritsmousse och turkisk peppar”.

Besök på bryggan

Vi som var inbjudna på pressresa fick chans att besöka bryggan och ställa frågor till kaptenen, eller befälhavaren som det heter, Carsten Carlsson. Alltså, vilken fantastisk utsikt man har där uppe! De där gula vimplarna som pekar finger? Vi undrade förstås om man visar de för andra båtar om man blir irriterad. Men nej, om vi ska tro kaptenen så hänger de mest på väggen som en rolig grej …

Shopping och Taxfree

Efter besöket på bryggan hade vi fortfarande tid över, och då passade vi på att kika lite i butikerna. Vi kollade in en pop up-butik med kläder och handlade lite på texfreen. För vår del blev det bara någon enstaka flaska eftersom vi skulle åka kommunalt hem. Vi fick dock ett tips, som vi vill dela med oss av.

Om man vill handla mer (och slippa åka kommunalt) kan man, mot en mindre kostnad, köra ombord med sin bil på färjan. Man kan då förbeställa varor, och få dessa levererade till bilen. För egen del funderar vi på att nästa gång köra ombord med våra elcyklar. Vi har ju en låda på Peters cykel, som vi skulle kunna packa i.

Lunch

Sist men inte minst hann vi med en lunch på restaurang Seaview. Det blev en stor och lyxig räkmacka tillsammans med en öl. En perfekt avslutning på en ovanligt trevlig kryssning!

Kryssning med Viking Line i coronatid – åtgärder för ökad säkerhet

Så, vad gäller för kryssning med Viking Line i coronatid? Här är exempel på säkerhetsåtgärder som vidtagits:

• Max 50 % av maximalt passagerarantal tillåts
  • Intensifierade städrutiner
  • Markeringar för social distansering
  • Handsprit finns tillgängligt i terminaler och ombord
  • Ingen luft återanvänds i ventilationssystemen ombord
  • Plexiglas har installerats i kassor och informationsdiskar
  • Restaurangverksamheten har anpassats (begränsat antal gäster, nya rutiner i buffén etc.)
  • Underhållningen är anpassad (inga dansband, sittande publik etc.)
  • Gemensamma badutrymmen på spa håller stängt

Kryssning med Viking Line i coronatid – höstens kryssningar

I höst kan man kryssa med Viking Cinderella på helgerna, från Stockholm till Mariehamn och tillbaka. Man kan också göra dagskryssningar med Rosella Kapellskär-Mariehamn-Kapellskär. Dessutom går reguljärtrafik till Mariehamn och Åbo, men observera att Finland för närvarande har inreserestriktioner. För kryssningar med Viking Cinderella gäller följande i höst:

• Tidsperiod: Weekendkryssningar 20/8-20/12 2020
  • Utresa: Torsdagar, fredagar och lördagar kl. 17:30 (tillbaka nästa dag 14:30)
  • Kryssningskoncept: Fokus på matupplevelsen (bland annat i samarbete med Svenska Kocklandslaget)
  • Underhållning: Anpassad för sittande publik (t.ex. akustiska uppträdanden och stand up)
  • Parkering: 270 parkeringsplatser ombord för den som vill undvika kollektivtrafik
  • Mer info: Du kan läsa mer om kryssningarna på Viking Lines webbsida.