Annorlunda maträtter – 10 udda saker vi ätit på resa

Har vi ätit några annorlunda maträtter på resa? Ja, det har vi! En av de bästa sakerna på resa är ju att möta nya kulturer och sedvänjor, och det innebär förstås också mat som är annorlunda för oss.

Annorlunda maträtter

Vad som är ”annorlunda” att äta beror förstås på var man kommer ifrån och vad man är van vid. Vi minns till exempel när vi bjöd några campinggrannar från Nederländerna på kräftor – det tyckte de definitivt var annorlunda, medan det var ganska normalt för oss.

Samma sak gäller förstås för alla maträtter och specialiteter som vi berättar om idag. Annorlunda för oss – men troligtvis väldigt normalt för någon annan. Vi kan i alla fall säga att vi minns alla dessa tillfällen och alla dessa ”delikatesser” mycket väl!

1. Egypten: Fylld duva med ben

När vi besökte Sharm el Sheikh i Egypten hade vi en dag en guide. Han undrade var vi ville äta och vi föreslog att han skulle ta med oss till en typiskt egyptisk restaurang. Det gjorde han, och där beställde han in varsin duva till oss, som var fylld ris.

Vi tog upp kniv och gaffel, men guiden förklarade att vi skulle äta med händerna samt att vi också skulle äta benen (!). Benen var förvisso relativt mjuka, och guiden slukade precis allt på tallriken i ett nafs, men vi hade ändå svårt att få i oss benen … Duvan och fyllningen smakade däremot utmärkt!

Duva med ben

2. Kina: Kobrosk i sötsur sås

Jag (Helena) besökte Kina tillsammans med mina föräldrar när jag var i 24-årsåldern. Min pappa var gästprofessor där, och efter att han hade arbetat till och från i Kina under många blev min mamma och jag också ditbjudna på en rundresa. Det var en fantastisk resa, då vi besökte Peking, Xian och Guilin, och även blev hembjudna till pappas kinesiska kollegor.

I Kina fick vi massor av god mat och jag lärde mig verkligen att älska kinesisk mat under den här resan. Men allt var inte gott. Kobrosk i sötsur sås var tydligen en exklusiv delikatess, som tog lång tid att laga, men gott var det … inte. Det är nästan så att jag fortfarande minns den hårda, men ändå gummiaktiga konstistensen. Tyvärr inget foto …

Kina
På plats i Kina som 24-åring (1999)

3. Filippinerna: Sjögurka

När vi var på Filippinerna båtluffade vi under en period med en filippinsk båt, och en dag gick vi iland på den lilla ön Himokilan. Här gick vi en guidad tur till en grotta, och efteråt blev vi hembjudna till guiden, som just denna dag höll 18-årskalas för sin son.

Vi bjöds generöst på all möjlig mat, inklusive sjögurka, vilket är relativt populärt på Filippinerna eftersom man kan plocka dessa på sjöbotten. Vi hade båda lite svårt för konsistensen, som är både slemmig och hård samtidigt, men marinaden ger en god smak!

Annorlunda maträtter - sjögurka

4. Skottland: Haggis

När jag (Helena) skulle doktorera, 2014, besökte jag Glasgow i Skottland för att övertala en forskare där om att han skulle delta som opponent på min disputation. Övertalningskampanjen gick utmärkt – han kom till Stockholm på min disputation för att ställa alla svåra frågor – men innan dess hann han bjuda mig på haggis.

Haggis är en maträtt från Skottland som görs på lever, lunga och hjärta från får tillsammans med havregryn, lök, fårtalg och ister. Ingredienserna får ju inte direkt saliven att rinna till, men faktum är att det smakade bättre än det låter …

Annorlunda maträtter - haggis
Haggis – fotot tog jag dock på Disgusting Food Museum, flera år senare

5. Frankrike: Råa musslor, havssniglar och stekt haj

Det franska köket bjuder på många delikatesser, men också på en del råvaror och specialiteter som kan upplevas som annorlunda av oss skandinaver. När vi reste Europa runt med husbilen 2015 gjorde vi en dag ett stopp i staden Sète, som ligger på en landtunga vid Medelhavet.

Här beställde vi in en 3-rätters lunch, och förrätten bjöd på inte mindre än tre smaker som var annorlunda för oss: råa musslor, havssniglar och stekt haj. Som vi minns det upplevde vi förrätten som lyxig och delvis mycket god, även om vi hade svårt för konsistensen på några av delikatesserna …

Lunch i Sete

6. Kenya: Getinälvor

När vi besökte Kenya för många år sedan, tillsammans med en vän som kommer från landet, åkte vi bil tillsammans med henne och hennes familj, ända från Nairobi till släktingarnas by vid gränsen till Rwanda. På vägen behövde vi stanna för att äta, och då blev det vid ett ställe som serverade getinälvor.

De flesta av bitarna var långa och sega, kanske tarmar? Det var inte helt enkelt för att att få i oss … Några av bitarna var lever, vilket smakade bättre. Våra afrikanska vänner märkte att kosten var lite svår för oss, och efter en stund började de snällt putta över leverbitarna till vår sida av bordet …

Annorlunda maträtter - getinälvor

7. Island: Surhaj, fårtestiklar och fårhuvud

En gång om året firar man på Island en högtid som heter Þorrablót, vilket från början en hednisk offerfest som hålls i den fornnordiska månaden Þorra, det vill säga runt februari. Under dessa festligheter sjunger man sånger och dricker sprit, och dessutom äter man en hel del traditionell mat, som älskas av en del, men inte av alla …

Svið (kokt fårhuvud) och hangikjöt (rökt fårkött) kan vara ganska gott, medan det är betydligt svårare att gilla hrútspungar (fårtestiklar) och hákarl. Den senare av dessa har ibland kallats för ”rutten haj”, men surhaj eller fermenterad haj är nog mer korrekt. Oavsett namn så krävs en nubbe eller två för att lyckas svälja …

Isländska traditioner: Thorramatur
Þorramatur, Foto: Iceland.is

8. Mongoliet: Hästmjölk

När vi reste med Transmongoliska järnvägen för många år sedan, från Moskva till Peking, gjorde vi några dagars stopp i Mongoliet, där vi bodde en natt i jurta. Förutom att vi övernattade i en ”egen” jurta fick vi besöka en familj som bodde på det traditionella sättet.

Vi kunde inte prata med familjen, eftersom de inte pratade engelska, men de bjöd generöst på det de hade, vilket bland annat inkluderade produkter av hästmjölk. De flesta av våra foton förstördes, eftersom en häst trampade på vår kamera, men vi minns det som en slags halvhårda ”hästmjölksbollar”. Gott? Nej, men man gör ju sitt bästa för att äta artigt …

Jurtor Mongoliet

9. Tjeckien: Korv med grädde

Den senaste gången vi besökte Tjeckiens huvudstad hängde vi med på en food tour i Prag, vilket var väldigt intressant. Under den här turen fick vi prova olika lokala specialiteter, varav en var korv som kunde ätas tillsammans med senap eller grädde. Kombinationen med grädde var helt ny för oss, och det låter kanske inte så gott, men det gick ner utan problem.

Annorlunda maträtter - korv med grädde

10. Filippinerna: Balot

Vi avslutar med en maträtt som vi faktiskt inte ätit – lite fusk alltså. Faktum är att det var meningen att vi skulle äta balot, men det gick inte. Lukten som stiger upp ur ägget när man skalar det är kväljande, och det räckte att befinna sig i närheten för att det skulle vända sig i magen. När vi fick en skymt av innehållet blev det ännu värre …

Balot, eller balut, är ett ägg med ett ankfoster inuti, som kan vara 16 eller 18 dagar gammalt. På Filippinerna ser man ofta dessa ägg säljas av lokalbor i små lådor, och vad vi förstår är de mycket populära.

Annorlunda maträtter - balot

Vilka annorlunda maträtter har du ätit på resa?

Vilka annorlunda maträtter har du ätit på resa? Berätta gärna!