Meny Stäng

Att resa med migrän – mina 10 bästa tips

Jag har haft en bra period nu med hyfsat lite migrän, men för några dagar sedan fick jag ett anfall igen. Då tänkte jag att jag måste skriva ett inlägg om det här med att resa med migrän. Det är nämligen något som jag tyvärr vet en hel del om. Här är mina bästa tips för dig som reser med migrän – och för dig som är resesällskap till någon med migrän.

Många år med migrän

Jag har haft migrän sedan 14-årsåldern, och i perioder är det något som begränsar mitt liv en hel del. När jag får ett ordentligt anfall är jag utslagen i flera dagar, med intensiv smärta och utan att varken kunna äta, dricka eller sova. Dessemellan har jag många dagar med stark huvudvärk eller “lättare migrän”.

Jag har provat de flesta behandlingar som finns och jag har hunnit lära mig en hel del om vad som kan utlösa ett anfall, och om vad jag kan göra för att undvika katastrof. Att resa är verkligen inte det bästa man kan göra, eftersom man konstant utsätter sig för risker som för lite sömn, oregelbundna mattider och stress. Men jag vägrar att sluta resa! Jag vet att jag långt ifrån är ensam om att lida av migrän. Här är mina bästa tips för hur du klarar av resandet. Har du några fler bra tips?

1. Skaffa rätt mediciner

Det kan låta som en självklarhet, men det är det inte. Det finns många olika mediciner mot migrän och området utvecklas hela tiden. Vad som fungerar för en person är inte detsamma som vad som fungerar för någon annan. Mitt bästa tips är att göra en ordentlig utredning hos en neurolog.

Jag har nu senast provat en förebyggande medicin (Amlodopine Teva) som hjälper mig riktigt mycket. Dessutom äter jag alltid p-piller (d.v.s. utan uppehåll en gång i månaden). Anledningen till detta är att jag ska slippa hormonförändringar och det finns inga vetenskapliga bevis på att man måste göra uppehåll en gång i månaden, även om en del barnmorskor verkar tro det.

Om jag har lätt huvudvärk på gång tar jag Treo, om jag har svår huvudvärk på gång tar jag Treo Comp och om jag redan fått migrän tar jag Zomig nässprej. Detta är en kombination som verkar fungera hyfsat för mig.

2. Testa andra behandlingar

Förutom mediciner finns det en del andra behandlingar som kan fungera, bland annat avslappning, akupunktur och botox-injektioner. Inget av detta fungerade för mig, men kanske kan det fungera för dig?

Annat som kan minska mängden och intensiteten på anfallen är att sova och äta regelbundet, att inte dricka för mycket alkohol, att undvika trigger-mat (kan till exempel vara rödvin, ost, choklad eller citrusfrukter), att inte stressa för mycket, att vara fysiskt aktiv (på lagom nivå) samt att se till att ha glasögon med rätt styrka.

3. Packa medicinerna i handbagaget

Om du flyger är det klokt att packa dina mediciner i handbagaget. För det första kan du behöva medicinerna under resan och för det andra finns det en risk att det incheckade bagaget blir försenat.

Om du ska ta med dig narkotikaklassade läkemedel utomlands kan du behöva kontrollera vilka regler som gäller. Inom Schengen kan du behöva ett intyg, som Apoteket hjälper till att skriva ut. Om du ska resa utanför Schengen kan du behöva kolla reglerna med det aktuella landets ambassad.

Packning
Om du ska flyga bör medicinerna vara i handbagaget!

4. Ta med tillräckligt med medicin – och förpackningarna

Om du ska vara på resande fot länge är det bra om du kan ta med medicin som räcker under hela resan. Det är nämligen inte alls säkert att den medicin du behöver finns i det landet du åker till. Min ena medicin tog till exempel slut i Kroatien och vi fick sätta oss i husbilen och köra i flera timmar till Bosnien, eftersom det var det närmaste landet som hade min medicin …

Om du ändå behöver köpa ny medicin utomlands är det bra att ha med originalförpackningen. Medicinerna har olika namn i olika länder, men om läkaren kan se innehållsförteckningen kan han/hon se vilken lokal medicin som bäst motsvarar den du brukar ta.

5. Försök sova ordentligt

Ett problem när man reser är att sömnen kan bli störd och oregelbunden. Försök sova ordentligt innan du ska ge dig ut på resa. Ta också gärna med saker som hjälper dig att sova på flyget eller i bilen, till exempel öronproppar, sovmask och nackkudde.

6. Drick vatten

Det är inte bra att få vätskebrist. På flygplan kan luften vara torr eller så befinner du sig kanske i ett land där det är varmare än hemma. Köp vatten så ofta du kan, ha gärna en flaska i väskan och drick, drick!

7. Ät när du får chansen

En annan sak som ofta blir oregelbundet när man reser är ätandet. För många med migrän är det inte alls bra … Se till att ha lite “nödenergi” i handbagaget, som till exempel en smörgås, kexchoklad eller en banan. När du får chansen att handla något att äta – gör det! Mitt motto (som bygger på erfarenhet) är “man vet aldrig när man får mat nästa gång”.

8. Planera in luft i schemat

Om det är något man kan få migrän av så är det ju stress och att inte få sova ordentligt. Boka inte in några aktiviteter direkt när du kommer fram! Se till att ha luft i schemat så att det alltid finns tid för att vila, äta eller sova.

9. Be om is – och att inte bli störd

Om du bor på hotell kan du alltid be att få en påse is. Det brukar i alla fall hjälpa för mig att lägga lite is på huvudet när jag ska försöka sova, och det har jag fått hjälp med på många hotell … Sedan är det bara att hänga upp skylten om att man inte vill bli störd utanpå hotellrummet! Om du reser med husbil är det bra att alltid ha en ispåse i frysen.

10. Så kan du som är sällskap hjälpa till!

Det är jättegulligt att du vill erbjuda en alvedon, men om alvedon hade hjälpt mot migrän hade ju ingen haft migrän. Den som har migrän har säkert egen (betydligt starkare) medicin och om han/hon ändå får migrän  – då beror det på att medicinen inte hjälper. När man säger  till har det dessutom oftast gått ganska långt. När man har migrän är man van att ha ont, och man säger inte gärna till i onödan. Du kan knappast bota migränen, men det finns ändå saker du kan göra!

När jag har migrän är jag otroligt tacksam för praktisk hjälp. Det kan vara allt från att bära en tung väska till att gå och handla en flaska vatten. Jag är också tacksam om du hjälper mig att inte få dåligt samvete. När man har migrän och inte kan vara med känner man ofta att man “förstör” och är “tråkig”. Om du säger att det är helt ok att jag ligger ensam på hotellrummet några timmar och att du/ni klarar er bra så länge är det ofta lättare att slappna av.

resa med migrän
Med migrän i husbilen …

Läs mer: Mina tänder Tommy och Tina på skidåkning i Österrike