Meny Stäng

Matfrossa (och nu blir det bättre matvanor)

I helgen hade vi ordentlig matfrossa här i husbåten. Det var som att vi behövde ett sista riktigt ordentligt frosseri innan vi tog tag i det här med matvanorna. Det behövdes en förändring helt enkelt. Happy Friday!

När det (trots allt) känns lite tråkigt

Förra helgen tyckte vi plötsligt att allting kändes så tråkigt. Det är verkligen inte synd om oss, vi vet! Vi är friska, vi bor fint och vi är inte arbetslösa (även om coronan gett oss färre jobb samt inkomstbortfall). Vi är heller inte helt ensamma, eftersom vi har varandra. Så vi har verkligen ingen anledning att klaga.

Ändå kom den där känslan över oss. Att det liksom inte finns något att se fram emot eller planera för. Man bör ju inte ens socialisera. Så vad gjorde vi? Vi tog elcyklarna till fiskaffären (och Systembolaget) och bullade upp för en riktig fest för oss själva.

Helena

Matfrossa förra helgen

Det blev en rejäl matfrossa hela helgen! Första dagen inledde vi med vår favorit krabba. Eller förresten, vi inledde med ostron. Och så blev det lite räkor. Och sedan blev det krabba. Vilken fest!

krabba

Nästa dag blev det en annan av våra favoriter, det vill säga seabream. Den här medelhavsfisken kan också heta guldsparid i Sverige och i Sydeuropa heter den dorada eller liknande. Helt fantastiskt god att tillaga på grillgallret i ugnen! Vi brukar servera med ris, broccoli och en örtsås.

Seabream

På helgens tredje dag slog vi till på abborre, som också är en favorit. Peter serverade tillsammans med hemlagat parmesanpotatismos och snabbstekta grönsaker. Fantastiskt gott!

Abborre

Av räkorna som blev över från dag 1 blev det frukost-räkmacka med ägg och majonnäs. Oj vilken smarrig start på dagen!

Räkmacka

Jogging och nya matvanor

Hur går det med joggingen då? Jo tack, riktigt bra! Vi joggar kanske inte riktigt varje vardagsmorgon, men nästan. Det har i alla fall blivit 3-4 gånger i veckan under de senaste fem veckorna. Det känns bra! Men det räcker inte för att vi ska må bra.

Du minns kanske att Peter gjorde två undersökningar (koloskopi och gastroskopi) för ett tag sedan? Inte kul alls. Nu har provsvaren kommit, och enligt dem är allt bra. Men varför har man ont i magen om allt är bra …? Nästa steg blir röntgen.

I väntan på det tänkte vi att det också passar bra med lite viktnedgång. Att jogga är förstås bra, men det räcker inte riktigt om man verkligen vill göra en förändring. Så nu har vi tänkt om ordentligt och är igång med bra matvanor. Vi berättar mer på onsdag!

Bäst denna vecka

Bäst denna vecka är definitivt att vi tagit tag i det här med maten och hälsan på allvar. Först kändes det lite tråkigt, men nu känns det riktigt bra! Finns det något som du kan lyfta fram som positivt från din vecka?

Veckan som kommer

Det första vi ska göra nu är att vi ska hjälpa min (Helenas) mamma att packa inför att hon ska flytta. Vad som händer sen? Det vet vi inte riktigt ännu, men följ bloggen så får du veta! Följ oss också gärna på Facebook och på Instagram.

Missade du förra Happy Friday? Läs Videomöten, TV-serie och värmefläkt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få rabatt i webbshopen!

Helena och Peter, FREEDOMtravel reseblogg