Meny Stäng

Besiktning och stor service av husbil

Nu har vi gjort både besiktning och stor service av husbil, inklusive byte av kamrem. Dessutom har vi skaffat nya batterier och kollat upp vad som gäller för ny plastkonvertering och för att laga stenskott i framrutan. Arbetet med renovering av vår husbil, projektet FREEDOM 2.0, fortskrider.

Stor service av husbil

Vi lämnade in FREEDOM för stor service av husbil inklusive kamremsbyte medan vi åkte på seglingsresa i Polen och Tyskland. Kihlströms Transport & Lastbilscenter i Spånga utförde servicen, vilket bland annat innebar att de kopplade upp bilen mot en diagnosdator, gjorde funktionskontroll och gick igenom sådant som oljefilter, vattenpumpskit, luftfilter, kupéfilter med mera. För detta fick vi betala cirka 21 000 kronor.

Service på husbilen

Åtgärd av anmälda fel

Vi hade också anmält ett antal fel, som vi ville att de skulle kolla på och ge oss ett prisförslag på. När vi hämtade bilen hade de glömt detta, men nu har de kikat på felen och gett oss ett pris.

  • Kopplingspedalen fastnar ibland i botten, och detta beror tydligen på en packning bakom pedalerna som släpper, och då hamnar kopplingen i botten och kommer inte upp.
  • Bromsarna är slitna och rostiga, och enligt Kihlströms kan vi byta både skivor och bromsbelägg.

För de två punkterna ovan har vi fått ett pris på drygt 22 000 kronor. Vi funderar nu på att åtgärda kopplingspedalen samt byta bromsbeläggen (men inte skivorna). Skivorna är lite rostiga men det är inte fel på dem … Vi återkommer med beslut.

husbilen

Besiktning av husbil

I lördags morse var det dags för besiktning av husbilen, vilket vi gjorde på Opus bilprovning i Vallentuna. Det mesta var ok, men vi fick några saker som är så kallat “egenansvar”. Det vill säga att vi bör åtgärda, men vi behöver inte återkomma för ny besiktning. Det viktigaste var att vi bör byta framdäcken, och detta var väntat och vi planerar att byta båda framdäcken.

besiktning av husbil

Nya batterier i husbilen

Kommer du kanske ihåg att vi hade problem med att ladda husbilens batterier? Eftersom bodelsbatterierna var riktigt gamla och eftersom vi låtit batterierna ladda ur under vintern (vi vet, inte bra!) så bestämde vi oss helt enkelt för att köpa nya batterier. Vi köpte nytt startbatteri och två nya bodelsbatterier på Biltema.

Det konstiga är att mätaren fortfarande visar att batterierna bara är till hälften laddade. Vi tänker att det måste vara fel på mätaren, och Peter planerar att gå igenom säkringarna och se om någon inte fungerar. Eller har du kanske något annat förslag?

batterier i husbilen

Kolla upp om plastkonvertering

Plastkonverteringen, alltså den svart/grå folieringen runt om husbilen, gjordes av BrandFactory för tio år sedan. Vi var väldigt nöjda, men bilen har slitits efter intensivt användande och flera vintrar utomhus. Peter körde till BrandFactory igen och de har nu tagit en massa foton av husbilen för att kunna återkomma med prisuppgift.

foliering av husbil

Kolla upp om stenskott

Vi har sex stenskott i framrutan och Peter körde till Ryds bilglas för att kolla vad man kan göra. Man kan antingen laga dem (100 kronor per stenskott) eller byta hela rutan, och då betalar man 1500 kronor i självrisk (priset beror på vilket försäkringsbolag man har). Vi har bestämt oss för att byta hela rutan, men eftersom husbilen nog får stå ute i vinter väntar vi och gör detta runt april månad nästa år.

stenskott i ruta

Veckans planering

Vi har två dynor och en förarstol som är omklädd och där sömmarna har släppt, och dessa ska vi lämna in för att få lagade. Vi kan förstås inte göra detta samtidigt som vi lämnar in bilen till Fiat, eftersom vi då inte har någon förarstol.

Vi ska också beställa fyra takluckor, en sidlucka, en lucka till latrinen och en lucka för vattenintag. Dessutom ska vi beställa gasolslang, stolar, bord och lite smått och gott som har slitits under åren. Nya husbilen är på väg!

Freedom