Reseåret 2023 – hit har vi rest och så var det

Ännu ett reseår är snart till ända. Vi planerar i alla fall inga fler resor innan nyår. Så, hur har det här reseåret varit? Det har varit både intensivt och spännande. Vi summerar ..

Reseåret 2023 för FREEDOMtravel i korthet

Om vi summerar reseåret 2023 för oss, Peter och Helena på FREEDOMtravel, så har vi rest väldigt mycket. Vi har gjort flera långa resor och till exempel spenderat två månader i Finland och tre månader i Filippinerna.

• Antal världsdelar: 3 (Europa, Afrika, Asien)
  • Antal länder: 7 (Finland, Polen, Österrike, Turkiet, Tunisien, Uzbekistan, Filippinerna)
  • Antal nya länder: 1 (Uzbekistan)
  • Tid spenderad på resande fot: 8,5 månad
  • Sätt att resa: Husbil (4 mån), backpacking (3 mån), flyg/hotell (1 mån) samt bil/färja/kryssning (2 veckor)

Så, hur kan vi resa så mycket? Jo, att driva det digitala resemagasinet FREEDOMtravel är ju vårt jobb, så vi jobbar medan vi reser. Husbilen är ett perfekt kontor, och i övrigt jobbar vi från flygplatser, hotellrum, tält, stränder … ja, varifrån som helst helt enkelt.

Tillfälligt kontor på en strand i Filippinerna, bredvid vårt tält

Januari: Österrike

I januari i år reste vi till Vorarlberg i Österrike på en slags innefrusen pressresa. Vi var inbjudna vid ett helt annat tillfälle egentligen, men den gången fick vi covid och kunde inte resa. Flygbiljetterna kunde flyttas fram och, vips, så hade vi en resa till Österrike 2023. Så fint det är i de österrikiska alperna! Fantastiska vyer, härliga vinterupplevelser och god mat. Take me back please!

Vinterresa till Vorarlberg
Utsikt från toppen av Diedamskopf

Februari – april: Filippinerna

Årets längsta och mest annorlunda resa skedde under tre månader i Filippinerna, mellan februari och april. Det var både välplanerat och samtidigt alltför oplanerat. Vi reste tillsammans med relativt nya vänner. Vi hade massor av roliga planer ihop, och vi fick också många fantastiska upplevelser tillsammans, men samtidigt var vi olika på många sätt, och efter en tid valde vi att dela på oss.

Vi fick lära känna många delar av Filippinerna: lokala familjer, små öar, havet med dess djurliv och vackra platser såsom Malapascua, Bohol och El Nido i Palawan. Minnen för livet!

Kalanggaman
Ön Kalanggaman i Filippinerna, fotad med Peters drönare

Maj: Tre trästäder

När vi kom hem till Sverige hämtade vi ut husbilen från vinterförvaringen och gav oss ut på rull. Vårt första huvudfokus var Tre trästäder. Vi hade ett trevligt samarbete med dessa och hav oss av för att besöka de tre städerna Eksjö, Hjo och Nora. Det rekommenderas by the way, mycket trevligt!

Att göra i Hjo
Fina Hjo vid Vättern

Juni: Höga kusten, Åland och Tunisien

I juni hade vi fler resor som väntade, och först ut var Höga kusten. Vi reste hit med husbilen och upptäckte massor av fantastiska platser såsom Skuleberget, Slåttdalsskrevan och Mannaminne.

I juni reste vi också med husbilen till Åland, i samarbete med Visit Åland. Alltså wow så fint Åland är! Vi blev imponerade av naturen och de historiska sevärdheterna, men också av all lokalproducerad mat.

Dessutom hann vi med en pressresa till Tunisien, då vi bland annat besökte Sousse och Hammamet. På riktigt, Tunisien är ett underskattat land. Detta historisk intressanta medelhavsland har mycket att bjuda på!

Båttur till Kuriat Island i Tunisien
På Kuriat Island i Tunisien

Juli: Finland

Vi hade tagit husbilen från Åland till Finland, så när vi kom tillbaka från Tunisien var det bara att fortsätta vår resa. Inga samarbeten nu, bara en lugn egen husbilsresa längs Finlands kust. Oj så mycket vi uppskattade detta!

Under högsäsong i Sverige är det ofta trångt, men i Finland var det lugnt och skönt. Vi reste i vår egen takt och kunde upptäcka fina platser såsom Åbo, Unescostaden Raumo och Vasa i Österbotten. Vi kan varmt rekommendera Finland som husbilsland!

Att göra i Helsingfors
Helena i ett 28-gradigt Helsingfors sommaren 2023

Augusti: Norrland

Vi hade inte rest så mycket i Norrland i våra liv, och det var en brist förstås. Nu skulle det äntligen bli av! Nåja, Norrland är väldigt stort, och vi hann bara en liten del, men det är bra mycket mer än inget. Vi hann med att se en hel del i Norrbotten och Västerbotten och Ångermanland. Många fina platser, härlig natur och trevliga människor. Dessutom slapp vi alla mygg av någon anledning. Vi måste komma tillbaka till de norra delarna av Sverige helt enkelt!

Vid den läckra Storforsen i Piteälven

September: Elmia-mässan i Jönköping

September månad var all in för mässan Elmia Husvagn Husbil för vår del. För första gången var vi med och arrangerade Destinationstorget, som är en slags mässa i mässan. Här är det hundra procent fokus på vart man reser, med utställare från olika destinationer, massor av föreläsare och pris till Årets Destination Sverige och Årets Destination Europa.

Vi var samarbetspartners till Elmia i arrangerandet av denna hall – mycket jobb och mycket roligt. Och ja, det blir en repris (förbättrad naturligtvis) 2024!

På plats på Destinationstorget, på Elmia Husvagn Husbil 2023

Oktober: Uzbekistan

Jag (Helena) har alltid drömt om att resa till Uzbekistan och Samarkand, åtminstone så länge jag kan minnas. Vi träffade Uzbekistans ambassad på Seniormässan i Stockholm 2023, och de berättade att det var strax dags för konferensen UNWTO i Samarkand.

Ville vi kanske ta oss till Madrid, där de hade ett chartrat plan, för att bevaka konferensen? Yes, det ville vi! Det blev en mycket intressant och spännande vecka i vackra och historiskt intressanta Samarkand. En dröm blev sann!

Registan i Samarkand – vackert och fyllt av historia

November: Polen och Istanbul

I november gjorde vi två utlandsresor. Först blev det en bilresa till Polen och Sydsverige, tillsammans Peters bror Micke, för möten med en rad olika samarbetspartners. Därefter åkte vi på en pressresa till den intensiva och spännande staden Istanbul, som bland annat bjuder på fascinerande historia, båtturer och god mat.

December: Kryssning till Åbo

I december gjorde vi årets sista resa, en vinterkryssning till Finland med Finnlines fina fartyg Finnsirius. En riktigt trevlig vinterweekend i Åbo blev det, tillsammans med Peters bror Micke och hans fru Nilla.

Reseåret 2023 – så var det

När vi sammanfattar reseåret 2023 måste vi säga att det varit fantastiskt. Vi kan också konkludera att vi både uppskattar långväga exotiska resmål (såsom Filippinerna och Uzbekistan) och lite mer nära upplevelser (såsom Norrland och Finland).

Har du kanske också gjort någon spännande eller trevlig resa under 2023 som du vill berätta om?