Meny Stäng

Vår husbil

Här kan du läsa mer om husbilen FREEDOM och hur vi har byggt om den på olika sätt. Det är vår extreme motorhome makeover, kan man säga …

Utvändig design

FöreNär vi köpte husbilen på Blocket 2008 var den ett år gammal – det är en Adria Coral 660 SP.

Efter: Med hjälp av firman BrandFactory lät vi foliera husbilen i svart och silver så att vi fick en husbil med helt ny design. Vi har också skaffat spoiler på husbilstaket och ny större taklucka.

Husbilen som den såg ut när vi köpte den

Husbilen när vi köpte den 2008

Husbilen FREEDOM - med ny design

Husbilen FREEDOM – med ny design


Utvändig belysning

Före: Den första bilden visar husbilen när vi köpte den. Från början fanns inte så mycket belysning …

Efter: När husbilen blev klar lyste den desto mer! Vi monterade bland annat positionsljus,  ledslingor bak, underlights (!) och ledslingor fram.

Husbilen som den såg ut när vi köpte den

Husbilen när vi köpte den

Ny belysning och... underlights!

Ny belysning … och underlights!


Inredning: Klädsel

Före: Den första bilden visar den ursprungliga klädseln, som var ljust blå med ränder.

Efter: Vi bytte till en ny klädsel i husbilen, som går i brunt. Vi la också i en ny matta och sydde nya draperier, som matchade den nya klädseln.

Den ursprungliga klädseln i husbilen

Den ursprungliga klädseln i husbilen

Den nya klädseln i husbilen

Den nya klädseln i husbilen


Inredning: Belysning

Före: Den första bilden visar originalinredningen i husbilen.

Efter: Vi satte upp stripes i silver på skåpen och monterade in LED-lampor på flera ställen inuti husbilen.

Såhär såg det ut i husbilen när vi köpte den

Såhär såg det ut i husbilen när vi köpte den

Den nya belysningen inne i husbilen FREEDOM

Den nya belysningen inne i husbilen FREEDOM


Förvaring

Efter: I köket har vi satt upp nya hyllor och gjort plats för en kaffemaskin. Garaget har vi delat in i två delar. På den ena sidan har vi byggt en klädkammare och på andra sidan garage där vi förvarar verktyg, vattenslangar, bensindunkar och utemöbler.

Köket i husbilen, med nya krokar och hyllor

Köket i husbilen, med nya krokar och hyllor

Peter packar in kläder i lådor i garaget

Peter packar in kläder i lådor i garaget


Ljud & Teknik

Efter: Vi har installerat två ljudsystem i husbilen – ett när vi kör och ett när vi står stilla. Vi har också monterat in en inverter så att passagerare kan spela TV-spel i husbilen medan vi kör, samt ett fäste på garaget så man också kan sitta utanför husbilen och spela eller se på film.

Bashögtalare installerad i husbilen!

Bashögtalare installerad i husbilen

Vi spelar TV-spel i husbilen

Vi spelar TV-spel i husbilen


Energikällor & säkerhet

Efter: Husbilen FREEDOM har utrustats med dubbla batterier, ett elverk och en solpanel, samt en inverter som omvandlar 12 volt till 220. Husbilen har också utrustats med kassaskåp och larm, både på alla dörrar och ett rörelselarm.

Montering av solpanel på husbilstaket

Montering av solpanel på husbilstaket

Larm på husbilen FREEDOM

Larm på husbilen FREEDOM


Övriga tillbehör & Köregenskaper

Efter: Förutom allt som byggts om har vi skaffat en del olika tillbehör, bland annat fläktar och vintertäcke. Husbilen har också utrustats med trimchip och GPS.

Peter vid grillen

Peter vid grillen

Peter vid ratten

Peter vid ratten

 


Läs mer

7 Kommentarer

Skriv kommentar →

  1. Jan Sjöberg säger:

    Hej.
    Det är en trevlig och mycket praktisk husbil ni har snittsat till. Min tanke är att göra något liknande. Tyvärr har jag en gammal sjuk mor som behöver vårt stöd emellanåt. Vid tillfälle skapade jag sidan http://janomona.blogspot.se för att skrivas på när vi kommer till skott så att säga. Tills dessa får jag bara läsa om resor med husbil. Ni kommer nu att hamna på min/vår husbilssida Jan o Mona.
    Må gott och lev väl.
    /Janne

  2. Bo Lexén säger:

    Jag har en fundering på vikten efter alla dessa påmonteringar vad har ni för utgångs läge. 3500kg eller mer
    Hälsningar. Bo.

  3. admin säger:

    Jan Sjöberg, tack för din kommentar! Jag kikar in på bloggen då och då 🙂

    Bo Lexén, vikten är ju ofta ett dilemma på husbilar. Vår husbil har maxvikt 3500 kg så det går inte att lasta hur mycket som helst. Det mesta som vi monterat fast är sådant som inte väger så mycket (ledslingor, ledlampor, larm, nya gardiner, byte av klädsel osv). De fasta påbyggnader som väger lite är i så fall högtalarna, solpanelen samt hyllorna i bagaget. Andra tunga saker (elverk och TV-spel t.ex.) kör vi inte alltid omkring med, utan bara när det behövs. Sedan har vi ju valt bort sånt som många andra har, t.ex. parabolantenn, AC och cyklar…

  4. Anton Boij säger:

    Ett gissel det där med lastvikt och totalvikt.
    Har haft en 660 precis som er, och efter vi bara lastat det nödvändigaste så låg den på 3500.
    Vi låg på konstant 200-300 i övervikt, eftersom lastvikten bara var runt 250 kg så var det tyvärr indraget körkort och åtal via åklagare i Sverige.
    Nu har vi inte det problemet längre, men tyvärr en annat när vi åker i länder typ österrike som tar hutlöst betalt för alla över 3500.
    Lycka till!

  5. Daniel Majak säger:

    Hej o tack för en bra blogg!!!
    Har en väldigt (svår för oss) fråga till er!
    Vilken skulle den absolut perfekta husbilen vara att bo i året om (oberoende av körkort)?
    Även då med lastvikt, utrymme, stadskörning mm att ta hänsyn till?

    En extra fråga gällande Alkoven i er bil.
    Sover man längs med bilen eller på tvären i dessa?

    Vänligen Daniel

  6. admin säger:

    Anton Boij, många av husbilarna på 3500 kg har ju verkligen för låg lastvikt! Indraget körkort och åtal låter inte kul!

    Daniel Majak, det finns massor av olika husbilsmodeller och vilken som är perfekt är nog olika beroende på vem man frågar 😉 Jag mejlar dig lite funderingar kring vad man kan tänka på. När det gäller sängarna i vår husbil (både de där bak och de i alkoven) så är de på tvären.

  7. Leif strandberg säger:

    Hej…läste om eran husbil och alla fel och vattenläckor mm..tråkigt och jobbigt men fn 7 månader på verkstad..låter ju otroligt..vad är detta för service ??
    Jag har nu haft husbil i 10 år kört 14.000 mil aldrig ett fel, köpte den ny Dethleffs 6844..Med Renault motor som är chipsad till 165 hk från 1 liter till. 0.80 i diesel förbrukningen per mil. Och ett bra tryck i motorn.
    Jag har oxå uppdatera den från 3.500 till 3.900 kostade mej 18.000:-
    Intyg från Tyskland att det gick att uppdatera ..nya starkare fjädring ink arb. Ombesiktning. Nu kör jag viktlagligt..trotts att bilen är välutrustad.
    De flesta husbilar på 3.500 kg kör med övervikt..de kan bli väldigt dyrt.
    Och nere i europa är dom väldigt kinkiga ..inte så kul om man måste lasta av prylar och kanske frugan.
    Ha en trevlig sommar Leif.

Kommentera

© 2017 FREEDOMtravel Reseblogg. Alla rättigheter reserverade.

Tema av Anders Norén.

IP Blocking Protection is enabled by IP Address Blocker from LionScripts.com.