Wassbackens camping – och slussen i Tåtorp

Wassbackens camping i Töreboda har ett fantastiskt läge vid Göta kanal. Kanalen rinner alldeles intill campingen och man kan parkera husbilen så man har utsikt mot båtarna som tuffar förbi eller kör in i gästhamnen. Om man vill kan man cykla till slussen i Tåtorp.

Wassbackens camping

Flera läsare tipsade oss om Wassbackens camping i Töreboda, vilket gjorde oss nyfikna. Vi kom tidigt på förmiddagen för att ha en chans att få plats, men vi hade inte bestämt oss för att stanna. Vi tänkte att ”vi får se hur det känns”. Så fort vi rullade in visste vi, här ska vi stanna!

Wassbackens camping ligger en mil söder om Töreboda i Västergötland, vid Göta Kanals bro i Vassbacken.

På vägen till Wassbackens camping – Beatebergs kyrka

Före besöket på Wassbackens camping hade vi varit vid Forsviks bruk och på Karlsborgs fästning. Vi snurrade på småvägar genom skogar och landsbygd, och helt plötsligt uppenbarade sig en fantastiskt fin kyrka.

Beatebergs kyrka är en sexkantig centralkyrka uppförd åren 1877-1880 efter ritningar av arkitekten Emil Viktor Langlet. Centralkyrkor har lika långa korsarmar och kan vara runda eller månghörnade. Visst är den här kyrkan fin!?

Beatebergs kyrka

På Wassbackens camping

Efter lite snurrande på småvägar kom vi då fram till Wassbackens camping i Töreboda. Här finns 60 campingplatser och många av dessa ligger fantastiskt fint längs kanalen. Göta kanal går precis bredvid campingen och när man parkerat kan man sitta och titta på båtarna som kör förbi, eller som eventuellt lägger till i gästhamnen.

Den som vill kan istället bo över i vandrarhem (stängt 2020) eller stugor, och det finns café och restaurang. Man kan också till exempel hyra kanot eller cykel.

Vi förstår att många pratat varmt om den här campingen. Här har man all service som man brukar ha på en camping, men betydligt lugnare stämning än på många stora campingar. Detta är verkligen en fantastiskt fin plats!

Wasstorps camping

Cykeltur till Tåtorp

Det var relativt fint väder när vi kom fram, men det skulle bli regn så vi skyndade oss att plocka fram våra elcyklar. Vi cyklade längs med kanalen till slussen i Tåtorp, vilket är en sträcka på cirka 5 kilometer i varje riktning.

Längs vägen kan man kika på och vinka till alla båtar som man möter. Om man vill kan man ta sig över på den lilla konstgjorda ön Lanthöjden, där det finns en obelisk från 1820-talet som markerar kanalens högsta punkt på 91,5 meter.

Vad gör Peter här då? Jo, han tänkte att vi skulle ha en selfie på oss själva med cyklarna vid kanalen. Han tyckte inte att det blev bra med selfiepinnen och så ville han ha en video där vi ”cyklar förbi” kameran. Då gäller det att vara kreativ! Här hänger Peter upp mobilen och selfiestativet …

Cykeltur från Wassbackens camping till Tåtorp

Här är resultatet. Helt ok, eller hur? Filmen kommer senare. Det blir en hel film om Göta kanal som vi visar i ett ”samlingsinlägg” när vi kommit hem från resan. Peter kommer också visa den på vår kanal på Vimeo, där han har samlat alla filmer.

Slussen i Tåtorp

Slussen i Tåtorp blev klar år 1814, men byggdes om redan 1848 eftersom murverket hade förskjutits. Sträckan mellan Tåtorp och Lanthöjden kallas Bergkanalen. På den här sträckan, som är 3,5 kilometer lång, tvingades kanalbyggarna att spränga sig fram genom urberg. Sträckan tog sju år att få klart, och arbetet genomfördes främst av Skaraborgs regemente.

Idag finns ett litet fik och ett vandrarhem i Tåtorp. Här finns också en enkel liten ställplats utan el. Vi cyklade ut på den grusade lilla piren med båtbryggor och kikade på den fina utsikten. Sedan cyklade vi tillbaka … i leran och regnet. Vi var sååå leriga när vi kom fram. Vi borde tagit ett foto, men vi var helt upptagna av att tvätta cyklarna och våra genomgeggiga kläder!

Se mer i närheten

Inte långt från Wassbackens camping hittar du Töreboda, med Sveriges minsta reguljära färja, och Hajstorp där det är fint att kika på slussning. Det är heller inte långt till Forsviks bruk eller Karlsborgs fästning. Du kan också välja att besöka Tivedens fina nationalpark om du vill.

Karlsborgs fästning
göra i Västergötland
Alla våra bästa tips om semester i Västergötland

Vi gillade verkligen Wassbackens camping! Här kan man njuta av campinglyx i rofylld miljö. Har du kanske också varit här, eller vid slussen i Tåtorp?

Fakta om Wassbackens camping

• Campingplatser: 60 platser för husbil, husvagn eller tält.
  • Stugor och vandrarhem: Stugor med eller utan toalett och dusch samt boende i ”tunna”. I vanliga fall finns också vandrarhem, men detta är stängt 2020 på grund av pandemin.
  • Sevice: Servicehus med toaletter och duschar, möjlighet att fylla och tömma tankar, café, restaurang med mera.
  • Öppettider: Campingen har öppet 24 april – 27 september (2020). Öppettider för café, restaurang och reception, se campingen webbsida.
  • Priser: Högsäsong 285 kronor/dygn för plats med el vid kanalen, övriga platser 275 kr med el och 215 kr utan el (2020). Lågsäsong 230 kr med el och 170 kr utan el (2020). Stugor 500-800 kr/dygn (2020).

Se och göra vid Wassbackens camping

• Matservering: Café och restaurang med frukost, lunch, varmrätter, vin och öl, glass och fikabröd.
  • Aktiviteter: Spa- och cykelerbjudande, hyra cykel, kräftfiske, kanot, trampbåt och minigolf.
  • Evenemang: Olika evenemang som midsommarfirande och musikevenemang. Se campingens webbsida för kalendarium.
  • Läs mer: Du hittar mer info på campingens webbsida.

Fakta om slussen i Tåtorp

• Dopnamn: Daniel Thunberg (som gjorde den första ritningen för Göta kanal)
  • Byggnadsår: 1814 (ombyggd 1848)
  • Fallhöjd: 0,2 meter
  • Tekniska fakta: En bestämmande sluss, som reglerar vattenståndet mellan kanalen och sjön Viken. Den enda handmanövrerade slussen på Västgötasidan.
  • Service: Tåtorp Café och Logi samt en ställplats för husbilar

Hitta till Wassbackens camping

• Bil: Campingen ligger mil söder om Töreboda vid Göta Kanals bro i Vassbacken. Följ skyltning från väg 200 vid Fägre.