Ericsbergs slott – och andra privata slott i Södermanland

Ericsbergs slott är ett av Sveriges vackraste barockslott, och trädgården är emellanåt öppen för besökare. Vårt besök vid slottet blev dock inte riktigt som tänkt, och sedan fortsatte dagen i samma andra. Slott efter slott var privat och mer eller mindre stängt för besökare. Följ med på en (trots allt) mycket intressant slottsresa!

Ericsbergs slott – pampigt barockslott

Mitt i Södermanland ligger Ericsbergs Slott, som anses vara ett av Sveriges vackraste barockslott. Detta var ett av de slott som stod högst upp på vår bucket list, och vi hade läst på om den vackra slottsparken, det fina orangeriet och den speciella labyrinten.

I slottsträdgården finns en skalenlig kopia av den världsberömda labyrinten från slottet Hampton Court utanför London som ska ses. Förhoppningarna var därför höga när vi körde upp längs allén, men våra förhoppningar blev till stor del grusade.

Ericsbergs slott allé

Platsen där Ericsberg nu ligger kallades på 1500-talet ”Pintorp” eller ”Pinnatorp”. Torpet kom till släkten Gyllenstierna, som lät uppföra ett slott. När ätten dog ut 1733 köptes Ericsberg av ryttmästaren David Henrik Hildebrand, som gjorde godset till fideikommiss, att ärvas av hans son. Denne testementerade i sin tur slottet till sin systerson Carl Carlsson Bonde, och det är än idag släkten Bonde som driver slottet.

Ericsbergs slott

Enligt en spökhistoria går den så kallade Pintorpafrun igen på Ericsbergs slott. Det är lite oklart vem hon egentligen var, men kanske var hon Eric Gyllenstiernas änka Anna Karlsdotter, Eric Gyllenstiernas maka Beata von Yxkull eller Gabriel Oxenstiernas änka Anna Gustafsdotter Banér.

Om vi hade läst lite noggrannare på slottets webbplats hade vi sett att parken endast håller öppet för besökare på vardagar. Vi kom hit på helgen och blev snabbt varse att parken var stängd. På framsidan är slottet just nu klätt i byggnadsställningar, men vi kunde se att fotomöjligheterna från (den stängda) trädgården var fantastiska.

Detta var lite av en besvikelse och vi hittade fram till en del av staketet där vi kunde få ett foto av slottet från sidan (den översta bilden). Eftersom vi stirrade oss blinda på själva slottet missade vi privat-skylten som stod några meter innan staketet. Vi tog vårt foto över staketet och gick därifrån, men blev ikappsprungna av en behärskat irriterad man som betonade vår överträdelse.

Vi bad självklart om ursäkt, men lämnade med en lite tryckt känsla som kom att prägla hela dagen. Kanske kan det vara trevligt att besöka slottet under andra omständigheter, men kolla i så fall öppettiderna noggrant! Här finns också Vrå fornby där du får en uppfattning om hur folk levde där för 6000 år sedan, med hus med vasstak och stampade jordgolv.

Ericsbergs slott

Hedenlunda slott – spahotell vid vattnet

Det finns väldigt många slott i området och vi fortsatte enligt en lista vi gjort. Åkerö slott hoppade vi över, eftersom det verkade vara privat, samtidigt som det ligger lite avsides på en ö. Istället tog vi oss till Hedenlunda slott, som ligger i Flens kommun i Södermanland.

Hedenlunda gård ägdes på 1570-talet av Hertig Karl och har senare ägts av släkten Stuart och av Helena Magdalena Wrangel af Adinal. Den senare fick Hedenlunda i morgongåva av sin make Carl Fredrik Hamilton af Hageby, som även haft Boo slott och Bogesunds slott.

Den nuvarande huvudbyggnaden uppfördes på initiativ av Helena Magdalena Wrangel, efter att hon blivit änka 1753. På 1800-talet flyttade Maria och Fredrik von Rosen hit. Idag är slottet privatägt och fungerar som konferensanläggning, hotell, spahotell och restaurang. Det verkade helt stängt när vi var här, men mycket fint!

Stenhammars slott – arrenderat av H.M. Konungen

Vi fortsatte sedan till Stenhammars slott i Flens kommun. Huvudbyggnaden uppfördes 1658, troligen efter ritningar av Jean de la Vallée. Sitt nuvarande utseende fick byggnaden på mitten av 1800-talet, med hjälp av arkitekten Abraham Nyström.

Godset ägs av staten och arrenderas av H.M. Konungen. Idag bedrivs jord- och skogsbruk här, och man har ett stort stall med kor. Själva slottet visas inte för allmänheten, men man har tydligen (i icke corona-tider) arrangerat eventet ”Världens musik och mat”. Naturområdena runt omkring verkar också vara populära för att promenera i.

Vi kikade på slottet och stannade sedan för en lunchpaus i husbilen. Varm soppa och mackor är gott när det är kallt ute!

Lunch vid Stenhammars slott

Yxtaholms slott – ägt av TV-kändis och före detta spion

Yxtaholms slott ligger vackert läge på en udde i den långsmala Yxtasjön. Platsen omtalades redan på 1300-talet och har ägts av många olika ätter. På senare tid har det till exempel ägts av von Platen, Hamilton, af Ugglas, Bielke och von Rosen innan det köptes av Svenska arbetsgivareföreningen /Svenskt näringsliv.

Våren 2010 beslutade Svenskt Näringsliv att sälja Yxtaholm. Slottet köptes då av Wonna I de Jong, som växt upp i Polen, bott fattigt i Rinkeby, hävdar att hon varit spion och idag är en av Sveriges största privata fastighetsägare. Tydligen har hon medverkat i TV-program som ”Den hemliga miljonären”, ”Jakten på lyckan” och ”Min sanning”.

Vi uppfattade att slottet fungerar som hotell och konferensverksamhet och trodde därför att man kunde komma nära, men å andra sidan står det på webbplatsen att slottet genomgår ”omstrukturering och besiktning /renovering” och att kunder hälsas välkomna när slottet öppnar. När vi kört genom den långa allén uppenbarade sig en privat-skylt och vi fick vända på en femöring (inte superlätt med en stor husbil, men vad gör man inte för att göra rätt?).

Rockelstad slott – inspirerat av Gripsholm

Vi hoppade över att besöka Vibyholms slott, eftersom det såg ut att vara alltför privat och låg på en ö. Vi kom sedan fram till Rockelstad slott, som ligger fint vid sjön Båven, knappt 10 mil från Stockholm. På vägen fram välkomnas man, liksom vid de flesta slott, av en allé. Skillnaden här är att allén består av granar – det har vi inte sett förut!

Allé till Rockelstad slott

Besöket vid Rockelsta slott blev kanske dagens bästa, vilket berodde på att vi faktiskt var välkomna här. Vid entrén stod en skylt om att när grinden är öppen – då är man välkommen att strosa runt i parken. Yes, äntligen!

Rockelstad slott

Rockelstad har omtalats sedan slutet av 1300-talet, och sedan 1500-talet har slottet ägts av bland annat släkterna Bååt och Stuart. Den byggnad som på 1600-talet var ganska sliten renoverades och byggdes om 1889, då hovintendenten Karl Sylvan var ägare. Framsidan av slottet (gårdssidan) har Gripsholm som förebild, vilket kanske inte är helt svårt att ana.

Idag arrangeras här allt från lantbruk och skogsbruk till konferens, kickoff, fest och bröllop. Vi var glada att äntligen, under denna dag, få promenera runt i en slottsträdgård!

Helena vid Rockelstad slott

Sparreholms slott – med fyra museer

Sparreholms slott ligger på ett smalt näs i Flens kommun. Efter Sparreholms kyrka leder en allé upp till slottet. När vi kom hit stod det att motortrafik var förbjuden, så vi vågade inte annat än att promenera fram till slottet. Det blev en lång promenad.

Sparreholms slott allé

Sparreholm var redan tidigare ett säteri under namnet Hyltingenäs, men uppkallades 1643 efter sin ägare, landshövdingen Göran Bengtsson Sparre. Godset köptes senare av änkegrevinnan Ulrika Charlotta De Geer och hennes man friherre Johan Vilhelm Sprengtporten. Han lät uppföra en ståtlig huvudbyggnad och inledde skapandet av stora parkanläggningar.

Sparreholms slott

Sparreholm såldes 1886 till greve Gustaf Fredrik Bonde, och har därefter haft ett flertal olika ägare. Sedan 1996 ägs slottet av familjen Karinen från Skellefteå. När vi kom hit var slottet helt stängt, men enligt slottets webbplats kan man bland annat boka boende i slottet eller ta ridlektioner. På sommaren har de café och fyra olika museer (bilmuseum, tekniskt museum, cykelmuseum och vagnsmuseum).

Sparreholms slott privat

Ännu flera privata slott …

Vi hade ännu fler slott på vår lista, men det ena verkade mer privat än det andra. Vi passerade Ekensholms slott, men hoppade sedan över att köra förbi Elghammars slott och Heby slott. Slotten (eller i vissa fall herrgårdarna, definitionerna är ibland flytande) verkade helt enkelt vara väldigt privata. Men, det finns ju också många slott som man kan besöka på närmare håll. Här är några favoritslott från tidigare på resan som vi tyckte väldigt mycket om, och som vi har skrivit om. Sundbyholms slott, sagoslottet Stora Sundby Slott och Boo slott med charmiga Brevens bruk.

Övernattning vid Sparreholmsbadet

Dagen slutade med övernattning i husbilen vid Sparreholmsbadet. Denna plats är utmärkt som ställplats i appen CamperContact. Det stod ingenting om ställplats när vi kom fram, utan detta visade sig vara en vanlig parkering vid en badplats. Å andra sidan får man ju sova i sin bil på en parkeringsplats så länge man inte ”idkar campingbeteende”. Och nog var det en fin plats alltid!

Sparreholmsbadet

För oss var det för övrigt perfekt att stå vid vattnet. Fiske är förbjudet vid badplatsen, så det är kanske på sin plats att förklara att medelhavsfisken som Peter rensar är ”fiskad” i butik … Men gott var det, och utsikten var fin!

Har du besökt Ericsbergs slott – eller något av de andra slotten?

Har du besökt Ericsbergs slott, och har du i så fall varit där när parken hållit öppet? Har du besökt något av de andra slotten?

Alla våra bästa tips om Södermanland
Alla våra bästa tips om Södermanland. Klicka på bilden!