Dyrön i Bohuslän – härlig skärgårdsö utanför Tjörn

Dyrön, eller Stora Dyrön som ön egentligen heter, är en härlig och naturskön skärgårdsö utanför Tjörn i Bohuslän. Vi tog en båttur hit från Rönnäng på Tjörn och upplevde en fantastiskt fin dag, med vandring längs Dyröleden.

Dyrön i Bohuslän

Dyrön är en ö med runt 200 bofasta, men på sommaren är det betydligt fler än så som hittar hit. Många uppskattar öns varierade vandringsleder och fina badplatser, samtidigt som det framför allt sommatid finns flera mysiga restauranger och caféer.

FREEDOMtravel på Dyrön i Bohuslän

Dyrön ligger på västkusten i Bohuslän, norr om Marstrand och strax söder om Tjörn.

Båttur från Rönnäng på Tjörn till Dyrön

Man kan ta sig med reguljär båt till Dyrön från antingen Rörtången på fastlandet eller från Rönnäng på Tjörn. Vi befann oss på Tjörn och tog därför båten från Rönnäng.

Det finns en liten ställplats för husbilar i Rönnäng, vid Stansvikstappen, men det finns bara ett fåtal platser, och dessa var förstås upptagna när vi kom. Vi ställde oss istället på en parkeringsplats i Skärhamn över natten och parkerade sedan i närheten av Stansvikstappen när det var dags för båtturen. Härifrån tog det cirka 20 minuter att promenera till färjan, och kanske hade det gått att parkera närmare.

Rönnäng på Tjörn

Sedan var det dags för en härlig båttur! Man kan betala biljetten i en automat i förväg men om man kommer med andan i halsen, som vi gjorde, så går det också bra att betala ombord.

Ön Åstol

Vilken härlig båttur i underbart sommarväder! Vi stannade först till vid ön Åstol, där en del valde att gå av. Det här är en liten bilfri ö med karga klippor, charmiga trähus och massor av små båtar.

Åstol är ett gammalt fiskesamhälle, och även idag fiskas bland annat kräftor, krabba och hummer här. Här finns också fiskrestaurangen Åstols Rökeri samt café, handelsbod, hembygdsmuseum och galleri. Verkligen en idyll!

Nordhamnen på Dyrön

Så var det då dags att anlända Nordhamnen på Dyrön!

I Nordhamnen ligger båtar och charmiga trähus. Här finns också restaurang Trålverket samt en fin badplats med långa bryggor.

Vandring längs Dyröleden

Vi bestämde oss för att vandra Dyröleden. Den led vi gick är gulmarkerad och går runt hela ön i en västlig (Dyrön V) och en östlig (Dyrön Ö) del. Dessutom finns en blåmarkerad led, som går diagonalt över ön från hamn till hamn. Vi gick i västlig riktning, mot Sydhamnen.

Om du går den här leden vill vi tipsa om att inte missa ravinen ”Dynes Ravin”! Om man inte vill gå 112 trappsteg är det möjligt att passera ovanför ravinen, men att se ravinen rekommenderas för den som har möjlighet. En riktigt häftig miljö! Dessutom finns chans att se vilda mufflonfår här i närheten.

Det finns flera fina utsiktspunkter längs vägen, där man har härliga vyer över havet och öarna runt omkring. Här och där finns också små informationsskyltar som berättar om allt från naturen till människorna som har bott här genom tiderna.

Utsikt mot Åstol

På vägen passerar man också en liten bastu, som kan bokas av vem som helst på öns webbplats. Väldigt fint såg det ut!

Vandringen fortsätter sedan utmed vattnet, delvis på träspångar. Det är verkligen otroligt fint att vandra här!

Sydhamnen på Dyrön

Till slut kom vi då fram till Sydhamnen på Dyrön. Vid den här lilla hamnen ligger ett antal hus, samt café, kiosk och ICA Dyröboden, som också bakar pizzor.

Sydhamnen

Lunch på Linas brygga

Vi valde att äta lunch på Linas brygga i Sydhamnen, och det ångrade vi inte. mysig miljö och gott!

Linas brygga

Vi åt varsin räkmacka, och den fick väldigt bra betyg av oss. Rikligt med smakrika räkor! Vi beställde också en ”äggost” med björnbärssylt, som vi delade på. Äggost är nämligen en specialitet i Bohuslän, och detta ville vi förstås prova! Vårt omdöme? Riktigt gott! I varje fall den på Linas brygga!

Vandring tillbaka

När vi var mätta och belåtna var det dags att vandra tillbaka. Nu fortsatte vi runt ön så att vi fick se den andra sidan, som visade sig vara mer grön och bevuxen.

Vandring på Dyrön i Bohuslän

Även längs den här vandringen har man fantastisk utsikt.

Dyrön i Bohuslän

Man kan spana ut över båtar och kanoter.

Längs vägen ligger också en riktigt fin liten badplats, i en vik.

Badstrand på Dyrön i Bohuslän

När vi till slut närmade oss Nordhamnen igen var vi lite trötta efter fem kilometers vandring i spännane terräng, men mycket nöjda. På bilderna nedanför ser du en vy över Nordhamnen, samt en så kallad ”jättegryta” (fördjupning som bildats av strömmande vatten) som finns precis på slutet av vandringen.

Båttur tillbaka från Dyrön till Rönnäng på Tjörn

Vi gick för att köa för båten hem, och när det visade sig att vi inte fick plats blev vi lite oroliga att vi skulle behöva vänta länge. Så blev det inte. Efter bara två minuter kom en annan båt och hämtade upp oss som inte fick plats på den första.

En riktigt härlig dag på Dyrön blev det! Vi gillade verkligen vandringen eftersom den var så varierad, och eftersom det passade så perfekt med räkmacke-stopp på halva vägen.

Film från Dyrön

Här hittar du också en film från Dyrön som vi visat på vårt Instagramkonto @freedomtravelnews. Peter lägger dessutom upp filmer på Youtube, på kontot freedomtravelnews.

Mer att se och göra i närheten

I närheten av Dyrön kan du förstås upptäcka Tjörn, med Skärhamn, Klädesholmen och skulpturparken Pilane. Missa heller inte charmiga Marstrand med Carlstens fästning. Det är heller inte så långt till Kungälv med Bohus fästning.

Alla våra bästa tips om semester i Bohuslän

Har du besökt Dyrön?

Har du besökt Dyrön i Bohuslän? Gillar du båtutflykter i skärgården?

Fakta om Dyrön

• Lanskap: Bohuslän
  • Län: Västra Götalands län
  • Kommun: Tjörns kommun
  • Folkmängd: Cirka 200 (2018)
  • Namn: Egentligen Stora Dyrön, men ofta kallad bara Dyrön
  • Läs mer: Du hittar mer information på öns webbplats.

Ta dig till Dyrön

• Från Rönnäng på Tjörn: Västtrafiks linje 361 går från Rönnäng och trafikeras av färjan MS Hakefjord. Färjan lägger till vid Dyrön, Åstol samt Tjörnekalv. Tänk på att komma i god tid om du har bil och ska parkera.
  • Från Rörtången på fastlandet: Västtrafiks linje 326 går från Rörtången och trafikeras av Gunnars Båtturer. Färjan lägger till vid Älgön, Lövön, Brattön och Dyrön. Turerna passar bussar från/till Kungälv och Göteborg.

praktisk info om Dyrön

• Båtpriser: Det finns olika typer av biljetter. Vi betalade cirka 40 kr/person för en enkelresa (2022).
  • Betalning av båttur: Båtturerna kan betalas i automat och (åtminstone i vissa fall) ombord. Biljetter säljs också av olika ombud. Man kan dessutom köpa biljett via appen ”Västtrafik To Go”.
  • Matservering: Restaurang Trålverket, ICA Dyröboden med pizzeria och dagens lunch, Linas brygga samt Kiosk och café i Sydhamnen, som efter sommaren blir våffelcafé.
  • Boende: Hus och lägenheter på ön kan hyras.

Fakta om Dyröleden

• Längd: 5 kilometer runt ön (7 kilometer totalt om man räknar med avstickare)
  • Tidsåtgång: Cirka 2 timmar
  • Svårighetsgrad: Svår enligt Västsverige. Vi upplevde den inte som speciellt svår, men den innehåller bergiga stigar, spångar och trappor. Det kan också vara halt på vissa ställen.
  • Rastplatser: På flera ställen finns rastplatser med bord och bänkar. I de båda hamnarna finns matställen och toaletter.
  • Karta:Google Maps finns en karta över hela leden.