Europa med husbil – 10 månader hittills

Nu har vi rest genom Europa med husbil i 10 månader, vilket betyder att vi har 2 månader kvar av den här fantastiska resan. Här kommer en liten resumé av resan hittills. Vi tänkte att det kan vara trevligt för er som kanske inte hängt med hela vägen, men vi lovar att det är bra för vårt eget minne också!

En grov kartbild som visar hur vi har kört genom Europa

Från Stockholm till Frankrike

Vi lämnade Stockholm den 28 november 2014 och gjorde två första stopp hos vänner i Arboga och Göteborg. Sedan körde vi raka vägen ner till den franska västkusten, med två stopp för att sova på rastplatser längs motorvägarna …

Vi lämnade Sverige i slutet av november 2014

Frankrikes västkust

Den 2 december kom vi fram till ett blåsigt och vackert Normandie i Frankrike. Vi besökte bland annat Honfleur, stannade några dagar i Arromanches och lärde oss mer om landstigningen i Normandie

Därefter besökte vi det fascinerande klostret Mont St Michel och fortsatte resan runt hela Bretagne, där vi bland annat besökte ostronens mecka Cancale, det vackra Camaret sur Mer och Concarneau, med den inhägnade staden i vattnet. När vi fortsatte söderut besökte vi semesterön Ile de Ré och Europas största sanddyn, innan körde längs den vackra franska silverkusten och in i norra Spanien.

Peter i Camaret-sur-Mer, Bretagne, Frankrike

Norra Spanien

Vi kom in i Spanien den 20 december och tog oss till en camping i vackra Zarautz, där vi stannade ett par dagar. Vi besökte bergen i Picos de Europa och, eftersom vi fick problem med att byta gasoltuber i Spanien, rullade vi därefter snabbt in i Portugal.

Helena i Zarautz, norra Spanien

Portugal

Den 27 december körde vi in norra Portugal och staden Caminha, där vi stannade några dagar. Vi besökte sedan den dramatiska kusten i Nazaré och, lagom till Nyårsafton, åkte vi och besökte bloggvänner i Cascais utanför Lissabon. Tillsammans med dem besökte vi också Lissabon, innan vi rullade ner till Algarvekusten och Albufeira.

Vi stannade några veckor tillsammans med trevliga svenskar på ställplatsen i Albufeira och solade på stranden i Galé, samtidigt som vi hann med utflykter till Sagres och Lagos. Vi fortsatte sedan till Tavira, där vi träffade nya vänner som visade oss runt i omgivningarna. Innan vi lämnade Portugal körde vi norrut och träffade bloggvänner i det vackra Alentejo.

Peter och Helena vid kusten utanför Lissabon, Portugal

Spaniens Medelhavskust

Vi kom in i södra Spanien den 7 februari och åkte direkt till Sevilla, där vi träffade ytterligare en bloggvän. Vi fortsatte till Puerto de Santa Maria och Europas sydligaste punkt, Tarifa. Därefter stannade vi någon vecka i Torre del Mar, vid solkusten. Vi gjorde en tur upp mot Sierra Nevada, med besök i Granada och det intressanta palatsområdet Alhambra. Tillbaka vid kusten träffade vi bloggvänner i Roquetas de Mar.

Vi tillbringade också en vecka i Benidorm, där vi träffade flera svenska övervintrare med husbil. Därefter var det dags för den färgsprakande festivalen Las Fallas i Valencia och möte med fler bloggvänner. Vi fortsatte till Peniscola och därefter till den lyxiga naturistcampingen El Templo del Sol. Vi besökte också den överraskande intressanta staden Tarragona, där vi fick uppleva den spanska påsken. Det sista besöket i Spanien blev i den exklusiva vattenstaden Empuriabrava.

Peter och Helena på Las Fallas-festivalen i Valencia
Peter och Helena på Las Fallas-festivalen i Valencia, Spanien

Frankrikes Medelhavskust

Den 6 april rullade vi in i södra Frankrike. Vi stannade en månad i Cap d’Agde och gjorde utflykter till Medeltidsstaden Carcassonne och den charmiga kuststaden Sete. När vi fortsatte resan österut besökte vi det mysiga Palavas les Flots, det vackra Camargue med de vita hästarna och den historiskt intressanta staden Arles. I Baux des Provence fick vi uppleva en magisk ljusshow i en kalkstensgrotta.

Därefter fortsatte vi till en av höjdpunkterna på hela resan: en rundtur runt den dramatiska kanjonen Gorges du Verdon. Vi besökte de mysiga gamla städerna Moustiers Sainte Marie, Castellane och Aiguines. Vi hyrde också trampbåt i sjön Lac de Sainte Croix.

Vi fortsatte sedan ner till den franska rivieran, där vi besökte kända platser som Sainte Maxime, St Tropez och Cannes, där filmfestivalen pågick för fullt. Vi hann också med en avstickare till surf- och naturparadiset Giens-halvön, innan vi åkte tillbaka och tog färjan från Nice till Korsika.

Peter vid Gorges du Verdon, Frankrike

Korsika

Den 26 maj kom vi fram till Korsika, och åkte direkt till en camping utanför Aléria på östkusten, där vi campade direkt i sanden. Vi körde sedan till den lite lyxiga och charmiga staden St Florent i norr och tog en båtutflykt till den magiskt vackra stranden Saleccia. Vi stannade ett tag i den trevliga semesterstaden Calvi innan vi följde västkusten söderut på de otroligt dramatiska bergsvägarna – allra mest galet var det vid Calanche!

Vi hittade vår paradisstrand, Plage de Cupabia, på den södra delen av västkusten. På den västra sidan besökte vi också de förhistoriska lämningarna i Filitosa och den mysiga kuststaden Propriano. Därefter körde vi österut, till de vackra stränderna runt Porto-Vecchio och de kanske ännu vackrare stränderna vid Sperone. Vi avslutade med några dagar i den dramatiskt belägna staden Bonifacio i söder, innan vi tog färjan till Sardinien.

Peter och Helena har picknick på Korsikas västkust

Sardinien

Den 20 juni anlände vi med färja till Sardinien, och åkte direkt (med ytterligare en färja) till den fina lilla ön La Maddalena, där vi stannade några dagar. Vi tog en snabb titt på Smaragdkusten och åkte sedan ner till det otroligt vackra Cala Gonone, där vi bland annat åkte runt med båt bland paradisstränderna. Därefter körde vi upp till Stintino-udden samt besökte Alghero och gjorde en utflykt till Grotta di Nettuno.

Strax norr om Bosa hittade vi smultronstället S’abba Druche. Här träffade vi också nya vänner och blev bjudna på en fantastisk upplevelse i byn Scano di Montiferro. Vi fortsatte sedan söderut längs västkusten och hittade ner till en strand där vi kunde fricampa och vidare till den fina stranden i Porto Pino. Därefter besökte vi ”huvudstaden” Cagliari innan vi åkte för att uthärda hettan i Costa del Rei. Så var det dags att åka vidare till Sicilien!

Peter vid ratten på båttur i Cala Gonone, Sardinien

Sicilien

Vi kom till Palermo i Sicilien den 27 juli, med färja från Sardinien. Det första mötet med Sicilien var lite chockartat eftersom det var så rörigt och smutsigt, men vi hittade snart till den fina udden San Vito Lo Capo och de mäktiga staden Trapani. Trots hysterisk hetta lyckades vi se de antika templen i Agrigento och därefter fortsatte vi till Marina di Ragusa och till Pozzallo, där vi hittade en personlig och trevlig ställplats.

Vi besökte de vackra och historiska städerna Noto och Syrakusa och körde därefter till semesterorten Giardini Naxos. Den finaste och charmigaste staden på Sicilien, Taormina, besökte vi på slutet och där blev det också en bloggträff! Därefter var det dags att rulla vidare och ta färjan till Kalabrien, på det italienska fastlandet.

Helena framför stadsdelen Ortigia i Syrakusa
Helena framför stadsdelen Ortigia i Syrakusa, Sicilien

Södra Italien

Vi kom till Kalabrien den 10 augusti och började med att besöka den coola staden Tropea som ligger uppe på ett berg, med fantastisk utsikt över havet. Vi körde därefter runt i italienarnas semesterparadis Apulien (klacken), där vi bland annat gjorde ett besök i döskallekyrkan i Otranto. Därefter tog vi oss till Brindisi, för att ta färjan över till Grekland.

Leuca Italien
Helena i Leuca, på Apuliens yttersta spets i södra Italien

Grekland

Vi anlände till Igoumenitsa i norra Grekland den 13 augusti, med färja från Italien. Vi körde direkt till Drepanos beach och besökte därefter Ioannina, som ligger fint vid en sjö i nordvästra Grekland. Därefter rullade vi mot Albanien!

Peter vid vår sovplats på färjan till Grekland
Peter vid vår sovplats på färjan Italien – Grekland

Albanien

Vi kom till Albanien, på slingriga vägar, den 15 augusti. Vi besökte först den fina semesterorten Ksamil och gjorde därefter utflykter till den arkeologiska fyndplatsen Butrint och den vackra blågröna källan ”Blue Eye”. Vi besökte också turistorten Saranda och flera fina stränder längs kusten: den nästan orörda Bunec beach och den campingtäta Livahdo beach i Himara.

När vi fortsatte norrut fick vi köra på svindlande bergsvägar för att komma till ställplatsen i Radhima och fortsätta på vägen inåt landet. Den vackra sjön Ohrid blev vårt sista stopp innan vi körde in i Makedonien.

Peter med vår hyrda trampbåt utanför Ksamil i Albanien
Peter med vår hyrda trampbåt utanför Ksamil, Albanien

Makedonien

Det första vi såg av Makedonien när vi anlände den 25 augusti var Ohridsjön, från den makedonska sidan. Vi besökte det fina Museum on water, där man byggt upp förhistoriska bosättningar på sjön och hittade till en fin familjecamping i Struga. Vi besökte både Struga och Ohrid och lärde känna otroligt trevliga lokalbor som visade oss runt.

Vi blev sedan inbjudna till Kicevo, där vi överraskades av fantastisk gästfrihet och bland annat fick prova albanska högtidskläder och massor av albansk och makedonsk mat. Efter detta fantastiska besök rullade vi tillbaka till Struga, där vi träffade ett ungt tyskt par som sällskapade med oss tillbaka in i Albanien.

Helena i albanska festkläder, av turkiskt snitt
Helena i albanska festkläder, av turkiskt snitt, Makedonien

Norra Albanien och Montenegro

Vi kom tillbaka till Albanien den 5 september. Denna gången körde vi norrut, till den naturfina Lake Shkodra Resort. Vi stannade här i några dagar innan vi, den 8 september, rullade in i Montenegro och hittade till en camping i Ulcinj.

Vi körde norrut längs kusten och besökte Petrovac samt de exklusiva orterna Sveti Stefan och Budva. Därefter körde vi runt den otroligt vackra Kotorbukten och besökte den charmiga staden Kotor. Innan vi lämnade Montenegro stannade vi några dagar på en trevlig och personlig camping i Morinj.

Helena högst uppe på toppen på berget i Kotor
Helena högst uppe på toppen på berget i Kotor, Montenegro

Kroatien och Bosnien

Den 14 september var det dags att köra in i Kroatien. Vi började med att besöka den välkända staden Dubrovnik. Därefter tog vi färja till den långsmala ön Hvar, där vi besökte både Stari Grad, som är Kroatiens äldsta stad, och Hvar. Eftersom jag behövde medicin som endast fanns i Bosnien blev det sedan ett oplanerat besök i den vackra bosniska staden Mostar, som framför allt är känd för bron som förstördes under kriget och sedan återuppbyggdes.

Tillbaka i Kroatien körde vi längs Makarska rivieran, där vi bland annat besökte Podaca, Makarska och den gamla piratstaden Omis, som ligger vackert mellan bergen. Nu har vi rullat vidare till camping Split, strax utanför Split…