Att resa från Sverige till Polen i coronatider

Hur är det att resa från Sverige till Polen i coronatider? Vi har äntligen kommit iväg på en utlandsresa, för första gången på väldigt länge, och det känns fantastiskt roligt. Vi reser med husbil och har tagit färja från Nynäshamn till Gdansk. Vi berättar om starten på resan!

Från Nynäshamn till Gdansk med Polferries Nova Star

Vi reste till Polen med Polferries färja Nova Star. Färjan avgår från Nynäshamn vid 18:00 på kvällen och man är framme i Gdansk klockan 12:00 nästa dag. Eftersom vi bor i Stockholm tycker vi att detta är ett väldigt smidigt sätt att resa. Vi slipper hela den långa bilresan genom Sverige och kan istället starta resan med att ta det lugnt ombord på båten.

Krakowresor
Nickstabadets camping i Nynäshamn. Vi hängde i närheten medan jag (Helena) genomförde sista jobbmötet före avresa.

Nova Star är en av Polferries allra nyaste färjor och är riktigt fräsch och modern, även om resan kanske känns lite mer som transport än som nöjeskryssning. Just nu var det också väldigt få turister ombord, antagligen både på grund av coronapandemin och på grund av att det börjar bli höst. Färjan var däremot full av lastbilschaufförer och hantverkare som har jobbat i Sverige.

Från Sverige till Polen i coronatider
Utsikt från däck

Hur coronasäkert är det ombord?

Det märks väldigt tydligt ombord på Nova Star att man tar hänsyn till coronapandemin. Vi kan inte redogöra för alla säkerhetsåtgärder som vidtagits eftersom vi inte pratat med någon ombord om det, utan kan bara beskriva vad vi sett med egna ögon.

Det finns skyltar överallt som påminner om att man ska hålla avstånd, handsprit finns i vartenda hörn, plexiglas finns mellan försäljare och kunder i tax free-butiken, det man tar själv i frukostbuffén är inplastat och man måste ha munskydd i den delen av bufférestaurangen där man tar mat samt i tax free-butiken. Vi upplevde inte trängsel någonstans så ja, det känns coronasäkert.

Coronatider

Middag och barhäng

Man kan välja att äta middag i restaurangen eller i den enklare buffén, som serverar sånt som schnitzel, fläsklägg eller panerad fisk. Vi åt den enkla buffén nu, men funderra på att prova restaurangen på väg hem. Då tänkte vi också skriva ett lite större reportage om färjan.

Vi valde kycklingfilé, pommes frites och kokta grönsaker, och Peter inledde dessutom med den klassiska polska soppan zurek. Till detta blev det IPA-varianten av den polska ölen Zywiek. Detta var förstås ingen exklusiv eller fantastisk middag, men satt ändå fint och smakade bra.

Polferries
Polferries middag

Vi satte oss sedan en stund i den stora baren, där det blev varsin Irish Coffee. Gott och dessutom prisvärt. Drinken kostade 18 zloty, vilket med dagens kurs motsvarar ungefär 42 kronor. Helt ok för en drink ombord på en båt, eller hur?

Frukost och förmiddag ombord

Vi vaknade tidigt och åt frukost i samma enkla bufférestaurang. Vi fick peka om vi ville ha äggröra, stekta ägg eller kanske korv, vilket serverades av en servitör bakom visir. Sedan kunde vi själva ta för oss av bröd och pålägg, som låg upplagt på små inplastade assietter. Ingen fantastisk frukost på något sätt, men absolut helt ok.

Polferries frukost

Man kan betala för WiFi ombord, men vi gjorde inte det på den här resan, och ens eget internet vi man ju stänga av när man är ute på internationellt vatten. Det blev alltså inget surfande på morgontimmarna. Vi passade istället på att shoppa lite i tax free-butiken, och dessutom lyxade vi till det och sov ännu en stund på hytten. När vi närmade oss Gdansk var det dags att gå ut på däck och fota.

Från Sverige till Polen i coronatider

Framme i Polen

Nu är vi alltså framme i Polen. Det känns verkligen fantastiskt roligt, och nästan exotiskt, att vara utomlands igen. Samtidigt har vi ju varit många gånger i Polen, och på det sättet känns det lite hemtamt. Nu är det kanske mindre turister än vanligt, främst på grund av att människor reser mindre under coronapandemin, men också på grund av att det börjar bli höst. Det känns däremot inte att vi har höst. Vi har nämligen sol och skön sommarvärme här i norra Polen!

Det som märks av coronan är att det, precis som i Sverige, finns gott om skyltar som talar om att man ska hålla avstånd. Man ser också fler som har munskydd än vad man göra hemma, men de flesta tar bara på munskyddet där de måste. På gatorna går de flesta utan munskydd.

Torun
På gatorna i Torun i Polen

Torun i Polen

Vi körde direkt från Gdansk till Torun, som var vårt första planerade stopp på den här resan. Torun är framför allt känt för sina pepparkakor och för astronomen Copernicus. Dessutom är detta en helt fantastiskt vacker, charmig och historiskt intressant stad. Vi mötte upp en guide, i samarbete med Polens turistbyrå, som visade oss runt i stan. Sedan hann vi också med ett besök i Copernicus hus i Torun. Vi berättar snart mer!

Torun
Alla våra bästa tips om Polen. Klicka på bilden!