Husbils- och reseåret 2020 – ett annorlunda år

Det här året är snart till ända och det är dags att sammanfatta husbils- och reseåret 2020. Man kan väl snabbt konstatera att det varit ett mycket annorlunda år, som inte alls blev som tänkt. Ändå fick vi många fina upplevelser!

Att jämföra med reseåret 2019

Det är omöjligt att inte snegla på förra årets inlägg och jämföra 2020 med husbils- och reseåret 2019. Förra året besökte vi väldigt många länder – ibland ett helt gäng länder under en och samma månad. När vi tittar tillbaka minns vi fantastiska upplevelser, samtidigt som det naturligtvis ibland var väldigt intensivt.

Det som hänt det här året är skrämmande, om man tänker på människor som blivit sjuka, förlorat närstående eller blivit av med jobb eller inkomst. Vi har förstås också drabbats på olika sätt (vi jobbar ju delvis inom resebranschen) men nu tänkte vi enbart fokusera på våra reseupplevelser under året. De är kanske mindre exotiska jämfört med tidigare år, men det har också varit oväntat intressant och spännande att upptäcka Sverige!

Järvafältets naturreservat

Januari – Stockholm

I januari hängde vi hemma i Stockholm. Vi passade bland annat på att besöka Hagaparken i Solna och titta runt i det fina Fjärilshuset Haga Ocean.

Februari – Tallinn (och museer)

I februari gjorde vi en kryssning till Tallinn där vi bland annat besökte det roliga upplevelsecentret Proto upptäckarverkstad. Även hemma i Stockholm gick vi all-in på museer! Vi besökte bland annat Strindbergsmuseet, Fotografiska museet och Judiska museet.

Mars – Museer och naturområden i Stockholm

I mars skulle vi ha åkt till Tunisien. Vi var sååå taggade. Peter är extremt intresserad av historia i det här området och det tog verkligen emot att avboka, men till slut insåg vi att vi inte hade något val. Vi hann ytterligare två museer (Sjöhistoriska och Etnografiska) innan även dessa stängde ner. Vi insåg att vi behövde söka oss ut i naturen! Vi besökte Järvafältets naturreservat och Görvälns slott och naturreservat.

Helena, Norra Järvafältet

April – Naturområden i Stockholm

I april kom vi in på detta med naturområden ordentligt! Vi insåg att vi behövde komma ut från husbåten emellanåt och att det bästa alternativet var att upptäcka natur i närområdet. Vi besökte flera platser och några vi gillade var Nyckelvikens naturreservat i Nacka, Lida friluftsgård och äventyrsstigen runt sjön Getaren, Bogesunds slott i Vaxholm och Engelska parken vid Rydboholms slott i Roslagen.

Lida naturreservat

Maj – Naturupplevelser och husbilsfix

Vi hann med många naturupplevelser också under maj! Dessutom hann vi med att hämta husbilen från vinterförvaringen, sätta in nya luckor och fixa ny inredning i husbilens garage. Några natur- och kulturupplevelser från maj som vi gillade var bland annat Gustavsberg i Värmdö, Judarskogens naturreservat i Bromma, Lötsjön och Råstasjön i Solna och Sundbyberg samt Isbladskärret på Djurgården, där man kan se massor av hägrar.

Juni – Uppland

Under juni upptäckte vi verkligen landskapet Uppland! Vi besökte bland annat Kapellskärs camping, Väddö havsbad och camping samt Ängskärs havscamping. Vi fick en väldigt fin upplevelse vid Vikingabyn Storholmen och vi hade också intressanta upplevelser vid Lingnåre kulturreservat. Uppland bjöd på mycket historia!

Juli – Göta kanal

Vi inledde juli med en besök i fina Öregrund i Roslagen, och därefter gav vi oss av på vår husbilsresa längs med Göta kanal. Fantastiskt roligt, vackert, intressant och inspirerande! Vi besökte bland annat Söderköping, Bergs slussar, Vadstena, Varnhems klosterkyrka och Läckö slott. Ja absolut, Sverige gav mersmak!

Läckö slott

Augusti – Trollhätte kanal, Dalslands kanal och en kryssning

Under augusti hann vi med att resa både längs Trollhätte kanal och Dalslands kanal. Några höjdpunkter längs den första delen var Vänersborg, Trollhättan och Bohus fästning. Några höjdpunkter längs den andra delen var akvedukten i Håverud och Dals Långed. Vi gjorde också väldigt trevliga besök i Norrtälje och i Grisslehamn. Och så kom vi äntligen iväg på en kryssning. En riktigt härlig månad!

Kryssning med Viking Cinderella

September – Polen och Tjeckien

I september var det då dags för den första utlandsresan på länge. Coronapandemin var inne i en lugn fas och vi reste i egen husbil till Polen och Tjeckien. Fantastiskt roligt. Några höjdpunkter i Polen var att baka croissanter i Poznan och att paddla kanot i Wroclaw. Några höjdpunkter i Tjeckien var att gå på guidad tur i industriområdet Dolni Vitkovice och att besöka trädtoppsbanan Stezka Valaska.

Oktober – flytthjälp och arbete

I oktober blev det inte mycket resande alls, förutom för att hjälpa till med olika slags arbete. Vi tog husbilen till Peters mamma för att hjälpa till med flytt, fortsatte till Peters bror för att hjälpa till med byggarbete och kämpade själva med våra egna fel på husbilen.

Freedom

November – Ringsö

I november spenderade vi en höstweekend hos våra vänner på Ringsö, då vi bland annat provade att fiska med nät i Mälaren. Bortsett från detta var vi mest hemma och jobbade!

Fiska med nät i Mälaren

December – Nobel Week Lights och matupplevelser

En av de få saker vi gjort under december månad är att vi besökt Nobel Week Lights i Stockholm. I övrigt har vi jobbat och tänkt på att fixa goda (och hälsosamma) matupplevelser.

Nobel Week Lights

Hur var ditt reseår 2020?