Husbils- och reseåret 2021 – både Sverige och världen

Det här året börjar lida mot sitt slut och det är dags att sammanfatta husbils- och reseåret 2021. Även detta år har varit präglat av pandemin, men trots det tycker vi att vi fått fantastiska reseupplevelser, både i Sverige och utomlands.

Att jämföra med 2019 och 2020

När man jämför resandet med 2019 och 2020 är det helt olika verkligheter. Vårt reseår 2019 inkluderade massor av utlandsresor, både med och utan husbil. Reseåret 2020 var något helt annat, med stort fokus på Sverige. I år, 2021, har vi trots pandemin lyckats komma iväg på flera spännande utlandsresor, i Europa, Asien och Afrika. Samtidigt har den nya situationen hjälpt oss att upptäcka Sverige, och vi har fått massor av fina upplevelser i vårt eget land.

Januari – Hemma i Stockholm

Vi inledde 2021 med att vara hemma i Stockholm. Varje dag gick vi promenader i vårt närområde – Solna, Vasastan och Kungsholmen – men längre hemifrån än så kom vi inte.

Februari – Hemma i Stockholm

Februari fortsatte likadant. Vi var hemma i husbåten och tog promenader i vackert vinterväder. En dag gick vi på restaurang (som stängde serveringen 20:00) och det var nog den mest spännande utflykten på hela månaden.

Mars – Solna och Sundbyberg

I mars var allt fortfarande påverkat av pandemin och det var utomhusaktiviteter som gällde. Men vi hade fått nog av att sitta hemma och bestämde oss för att – med cykel – utforska Solna och Sundbyberg. Vi besökte bland annat Ulriksdals slott och Filmstaden Råsunda, och kunde sedan skriva två guider: Göra i Solna – 15 tips och Göra i Sundbyberg – 9 tips.

April – husbilsresor runt Mälaren

Tänk att äntligen kunna ge sig av på en husbilsresa! I början av april gav vi oss av på en resa med slottstema, och trots att det mesta höll stängt var vi exalterade. Det blev bland annat besök på Taxinge slott i Nykvarn, Gripsholms slott i Mariefred, Stora Sundby slott vid Hjälmaren och Boo slott i Närke.

Efter ett kort uppehåll hemma gav vi oss av på en ny husbilsresa, på den norra sidan av Mälaren. På den här resan besökte vi bland annat Wenngarns slott i Sigtuna samt Västerås och Örebro, där vi hann se oss omkring ordentligt.

Taxinge slott

Maj – Jönköping, Uppland och … Tyskland

I maj fortsatte vi husbilsresorna. Vi hängde en del i Jönköpingstrakten, där vi bland annat besökte Gränna och gjorde en utflykt till Visingsö. Efter en mellanlandning hemma i Stockholm körde vi sedan i Uppland där vi besökte flera intressanta vallonbruk, som Forsmarks bruk och Lövstabruk.

Därefter vände vi snabbt ner mot Skåne för att testa den nya snabbfärjan FRS Baltic, som kör från Ystad till Sassnitz på under 2,5 timme. I Tyskland stannade vi dock bara i 80 minuter innan det var dags att vända hemåt …

FRS Baltic

Juni – Skåne, Blekinge och Öland

Vi rullade med husbilen under hela juni och började med att upptäcka fina Skåne. Vi besökte platser som fornlämningen Ales stenar, nationalparken Dalby Söderskog och Helenas barndomsstad Lund. Därefter blev det Blekinge, där vi bland annat fick se rododendronen blomma i Ronneby Brunnspark.

Det var också i juni som vi tog bron över till Öland. Vi tog oss bland annat ut på den exotiska Ölands södra udde, fikade på 2D-café och besökte Sveriges största camping Böda Sand.

Böda Sand camping

Juli – kryssning och Bulgarien

I början på juli åkte vi på kryssning med Silja Line, på en ”grand rehearsal tour”. Det var roligt att vara ute på mini-äventyr igen, och vi hade en väldigt trevlig tur.

Senare samma månad var det dags för den första rikiga utlandsresan på väldigt länge. Vi reste till Bulgarien på en pressresa, där vi bland annat strosade runt i mysiga Nesebar och upplevde ett modernt och läckert Sunny Beach. För att inte tala om vackra Baltjik, med trädgård, palats och vin.

Augusti – Skånes och Hallands västkust

I augusti var det dags för husbilsresa igen, och vi bestämde oss för att upptäcka Sveriges västkust. Vi startade på den skånska västkusten, för att sedan rulla långsamt norrut. I Skåne hann vi bland annat med att besöka Sofiero slott och slottsträdgård, Lars Vilks konstverk Nimis och Norrvikens trädgårdar utanför Båstad.

När vi senare rullade in i Halland blev det bland annat besök i härliga Halmstad. Dessutom blev det en pizza på den omtalade pizzerian Lilla Napoli i Falkenberg.

September – Halland, Borås och Elmia-mässa

I september fortsatte vi husbilsresan norrut längs västkusten. Vi besökte bland annat fina Varberg och fantastiska Tjolöholms slott. Därefter blev vi tvungna att ”avvika från kurs” för att hinna till Elmia-mässan. På vägen hann vi besöka Borås, som överraskade rejält som en spännande konststad. Därefter var det dags för ett besök på Husvagn & Husbilsmässa 2021, där Kabe och Adria visade upp sina nyheter.

Husvagn & Husbilsmässa 2021

Oktober – Tjeckien och Turkiet

I oktober var det äntligen dags att komma utomlands ordentligt. Under den här månaden hann vi med att resa till både Tjeckien och Turkiet. I Tjeckien besökte vi Kristalldalen i den norra delen av landet, där vi bland annat spanade in handgjorda juldekorationer, naturfenomenet Pánska Skála och staden Liberec.

Vår resa i Turkiet startade i Istanbul, där vi spanade in helgedomen Hagia Sofia innan vi fortsatte till Kappadokien. Här bodde vi på det fantastiska grotthotellet Kayakapi Premium Caves och fick minnen för livet i form av en sagolik ballongflygning och härlig tur på hästryggen i Kappadokien.

Luftballong i Kappadokien

November – Tunisien och Glasriket

Även i november reste vi utomlands, och nu var det dags att upptäcka Tunisien. Vi startade i huvudstaden Tunis, där vi bland annat gjorde en utflykt till den charmiga blåvita staden Sidi Bou Said. Resan fortsatte sedan med en spännande tur runt stora delar av landet. Några av de mest fantastiska minnena inkluderar det exotiska Tozeur, att bo i tält i öknen samt thalassoterapi på Djerba.

När vi kom tillbaka till Sverige var det dags för husbilen att göra en sista resa för året. Nu gav vi oss nämligen av till Glasriket i Småland! Detta blev en fantastiskt fin resa då vi bland annat fick prova att blåsa glas och att ge oss ut i Europas längsta zipline.

December – hemma i Stockholm

Under december månad har vi varit hemma i Stockholm, men inte känt oss fullt så begränsade som i början av året. Vi har haft besök från Norge av en tjej vi lärde känna i Bulgarien, träffat vänner och varit ute på restaurang. Vi har också besökt Skansen och det relativt nyöppnade museet Vrak.

Vi är tacksamma för alla fina upplevelser under detta år! Hur var ditt reseår 2021?