God jul! – ett julkort från Kroatien

En riktigt God Jul önskar vi idag på julafton! Här kommer ett julkort från Split i Kroatien, där vi spenderar några dagar över julen.

Flygresa från Stockholm till Split

Igår gav vi oss av till Arlanda för att flyga till Split. När vi nyligen var på ett event med Kroatiens turistbyrå fick vi veta att SAS kommer satsa hårt på direktflyg till Kroatien under 2023, med linjer till Split, Dubrovnik och Pula. Just nu gick det inte att flyga direkt dock, så vi flög Stockholm – Frankfurt – Split, med först Lufthansa och därefter med Croatia Airlines.

Ombord på Lufthansa hade vi lyxen att flyga Business Class, vilket gjorde att vi kunde njuta av en riktigt god och fräsch frukost ombord.

Därefter blev det några timmar på flygplatsen i Frankfurt. (Måste säga att det efter sommarens två månader i Tyskland kändes ganska hemtamt att höra tyska igen.) Sedan var det äntligen dags för den sista flygrutten till Split!

Ombord på Croatia Airlines hade vi också Business Class och bjöds på en spännande liten snacksbox med godsaker från Kroatien, i form av bland annat salami, kex och en liten valnötskaka.

Framme i härliga Split – milt klimat och julstämning

Sedan var det då dags att äntligen kliva av flyget i härliga Split. Trots att det är december är klimatet milt här, med runt 15 grader på dagarna och sol. skönt!

Vi tog direkt in på vårt hotell – Radisson Blu Resort & Spa – som bland annat visade sig bjuda på en helt underbar utsikt över havet, från vår balkong. Vi kommer berätta mer om hotellet lite senare, när vi hunnit se oss omkring ordentligt.

Utsikten från vår balkong på Radisson Blu Resort & Spa

Under tidig kväll promenerade vi längs strandpromenaden, från vårt hotell och in till centrala Split. En fantastiskt fin promenad!

Inne i Split blev det en ganska enkel, men välbehövlig och god pizzamiddag.

Peter på pizzeria Galija i Split

Vi hann också se oss runt i den vackra och historiska gamla stadskärnan, som just nu är upplyst och julpyntad till tänderna. Verkligen mysigt!

Split är betydligt lugnare så här års än under högsäsong, men detta är även på vintern en livlig stad med butiker, restauranger och mingel. Just nu pågår dessutom julmarknad och andra julevenemang.

Vi kan bara säga att det känns otroligt mysigt att vara tillbaka i Split, och att det är fint här även denna tid på året.

Vi kommer snart berätta mycket mer, men det dröjer några dagar så att vi först hinner se och uppleva lite mer. Så länge kommer förstås andra reportage, som vi förberett lite i förväg. Dessutom kan du förstås följa oss varje dag på Instagram, på @freedomtravelnews.

Nu vill vi bara passa på att önska alla läsare och vänner en riktigt God Jul!