Husbils- och reseåret 2018

Året närmar sig sitt slut, och det är dags att sammanfatta husbils- och reseåret 2018. Sammanlagt har vi besökt 12 länder i tre världsdelar under det här året, och snart blir det 13. Vi har rest både med husbil och med flyg, och dessutom hunnit turista en hel del på hemmaplan i Stockholm. Häng med på en snabbresa genom vårt 2018!

Januari: Israel och Finland

Årets första månad startade i Israel. Vi besökte härliga Eilat och gjorde en spännande roadtrip genom Västbanken, förbi Döda havet, Masada och Qumran innan vi kom fram till Jerusalem. En fantastiskt spännande och intressant resa som gav mersmak. Nästa gång vill vi gärna se Tel Aviv!

Västra muren

Under januari månad hann vi också med att göra en resa till Helsingfors, där vi besökte både Nordens största resemässa Matka och husbilsmässan Caravan.

Husbilsmässa i Helsingfors

Februari: Caravan Stockholm 2018

Under februari höll vi oss i Stockholm, och ägnade oss bland annat åt mässan Caravan Stockholm 2018. Vi föreläste om husbilsresor i Polen och Tjeckien samt Kroatien och Frankrike.

Vi skrev också om nya husbilar, om plåtisar, om campers, om campingprylar och om ”boatvan” – husvagn och båt i ett. Efteråt skrev vi om stormen kring att Svea Husbilar inte fick vara med på mässan och gissningsvis är det därför vi inte är inbjudna till 2019 års mässa.

Caravan Stockholm 2018

Mars: Allt för Sjön & Explore 2018

Under mars fortsatte vi att hänga i Stockholm, och besökte både mässan Allt för sjön och Explore 2018. Lite äventyr och lockelser i vardagen!

Rosa bussarna

April: Agadir i Marocko

I april reste vi till Agadir i Marocko – en resa fylld av kryddor, smaker och färger. Här fick vi se allt från krokodilar (på betryggande avstånd) till getter i träd. Vi gjorde också en utflykt till den fina staden Taroudant, som är som ett litet Marrakech i miniatyr.

Maj: Irland

Under två veckor i maj reste vi runt Irland i husbil. Vilken fantastisk upplevelse! Vi föll pladask för den här gröna ön, med dess blommor, får och historiska byggnader. Det år svårt att lyfta ut höjdpunkterna bland allt fantastiskt, men om vi måste så blir det repbron Carrick-a-Rede, musikstaden Galway, ridturen på stranden i Kerry, klostret Glendalough och den spännande och intressanta staden Belfast. Och förstås – alla inspelningsplatser för Game of Thrones!

Rida på Irland

Juni: Bodö i Norge

I juni var det dags att resa till Norge. Vi flög med SAS direkt till Bodö, och hade sedan några dagar med oförglömliga upplevelser. Det var otroligt intressant att uppleva Saltströmmen, och kanske minst lika spännande att åka på ribsafari och att fiska hälleflundra. Vi måste också säga att vi uppskattade resorna till Tranoy och Kjerringoy väldigt mycket – oerhört vackert!

Juli: Tyskland, Tjeckien, Österrike & Italien

I början på juli gav vi oss av på vår två månader långa husbilsresa genom Europa. Resan inleddes med en hel del upplevelser i Tyskland: sandstrand vid Östersjökusten, fladdermusgrotta i Bad Segeberg, cowboys och indianer i Templin, slott i Oranienburg, palats i Potsdam och barockkloster i Neuzelle.

Slott Potsdam

Vi fortsatte till Tjeckien där vi bland annat upptäckte det vackra Bohemian Switzerland, med Europas största båge av sandsten. Vi hann också besöka Litomerice (där vi otippat träffade ett stort gäng svenskar!), koncentrationslägret Therezienstadt och den coola borgen i James Bond-staden Loket. Dessutom hann vi med kurorterna Karlovy Vary, Marianske Lazne och Frantiskovy Lazne – staden som är helt gul.

Spabad Tjeckien

Efter Tjeckien rullade vi vidare till Österrike där vi upplevde den fantastiska staden Salzburg, den dramatiska isgrottan Eisriesenwelt och Zell am See med den 3019 meter höga toppen Kitzsteinhorn.

Vi hann också med att besöka Italien! Först ut blev den instagramvänliga sjön Lago di Braies i Dolomiterna. Därefter blev det vininköp i Valpolicella innan vi fortsatte till Chioggia, som är som ett ”litet Venedig”. Vi fortsatte sedan till härliga Umbrien där vi testade en magiskt fin ekoresort och ytterligare ett hotell nära sjön Lago di Trasimeno.

Solrosor

Augusti: Frankrike,Schweiz, Belgien & Tyskland

Från Italien rullade vi med husbilen in i Cannes, som är en stad vi gillar. Den här gången besökte vi dessutom den fina ön utanför som heter Îles des Lérins. Vi besökte också de tre ”guldöarna”: Porquerolles, Port-Cros och naturistön Île du Levant. Vi avslutade vår vistelse i Frankrike med några dagar i det fantastiska naturområdet Ardeche

Ardeche canyon

Vi rullade sedan vidare till fantastiska Schweiz, där vi bland annat besökte intressanta Genève, smakrika Gruyere och Appenzell,  huvudstaden Bern och vackra Luzern med det dramatiska berget Pilatus. Det allra starkaste minnet från Schweiz är kanske ändå när vi provade hängflygning i Interlaken. Waow!

Hängflygning

I Belgien fick vi uppleva tre fina städer: Brygge med sina charmiga kanaler, Gent med sin avslappnade studentstämning och Antwerpen med sina diamanter och konstnärer.

Gent

Vi avslutade Europaresan med ett besök i vackra Moseldalen och den gamla romerska staden Trier i Tyskland, samt ett besök vid den tyska Nordsjökusten

Moseldalen

September: Elmia husvagn husbil

I september var det dags för mässan Elmia Husvagn Husbil, utanför Jönköping. Här kollade vi in husbilar, plåtisar samt elcyklar och husvagnar

Sunlight

Oktober: Stockholm och Göteborg

I oktober passade vi på att semestra ordentligt i vår egen stad Stockholm, och det blev sightseeing med amfibiebuss samt besök på Nationalmuseum, Medeltidsmuseum och upplevelsemuseet Vikingaliv

Ocean bus

Vi åkte också ner till Götebor för att vara med när min (Helenas) mamma blev utsedd till hedersdoktor vid Göteborgs universitet

hedersdoktor

November: Stockholm

I november fortsatte vi att utforska vår egen stad Stockholm. Vi hann med besök på Rörstrands slott, Drottningholms slott och Medelhavsmuseet

Drottningholm Freedomtravel

December: Bryssel och Sri Lanka

I december åkte vi på en långweekend till den spännande staden Bryssel, och hann också med en utflykt till den fina lilla staden Mechelen

Se och göra i Bryssel

I december är det också dags för oss att resa till Sri Lanka! Vi har bokat boende under de första två dagarna, och därefter kommer vi resa runt och upptäcka landet, tillsammans med våra vänner Lennart och Beata. Följ gärna vår resa här på bloggen!