År 2015 genomförde vi vår drömresa. Vi tog time out från arbetslivet och gav oss ut på en 1 år lång resa med husbil runt Europa. Vi startade från Stockholm i slutet av november 2014 och exakt ett år senare var vi tillbaka i den svenska huvudstaden. Under tiden hade vi kört runt Europas kust, från Frankrike och Portugal i väst till Albanien och Makedonien i öst. Här kan du läsa om resan – och kanske inspireras att göra en liknande resa med husbil runt Europa!

1 år lång resa med husbil runt Europa

Vi startade vår resa med husbil runt Europa genom att köra rakt ner till Frankrikes västkust och fortsatte sedan kustvägen runt Spanien, Portugal och den franska sydkusten. I Nice tog vi färjan över till Korsika, och därefter fortsatte vi till Sardinien, Sicilien och över till södra Italien.

Vi körde sedan långsamt uppåt genom Grekland, Albanien, Makedonien, Montenegro, Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Italien, Österrike och Tyskland. Häng med och läs om hela vår resa med husbil runt Europa!

Grov kartbild över vår resa med husbil runt Europa

Etapp 1: Stockholm – Frankrike

November 2014

Vi lämnade Stockholm den 28 november 2014 och gjorde två första stopp hos vänner i Arboga och Göteborg. Sedan körde vi raka vägen ner till den franska västkusten, med två stopp för att sova på rastplatser längs motorvägarna.

• Bästa minnet: Vilken känsla att ha äventyret framför sig!
  • Största utmaningen: Vi sov en natt på en bensinmack i Tyskland. Det var minusgrader och vi hade inte hunnit fylla på vatten, så vi hade ingen värme … alls. När vi vaknade rök det om andedräkten.

Etapp 2: Frankrikes västkust

December 2014

Den 2 december kom vi fram till ett blåsigt och vackert Normandie i Frankrike. Vi besökte bland annat Honfleur, stannade några dagar i Arromanches och lärde oss mer om landstigningen i Normandie

Därefter besökte vi det fascinerande klostret Mont St Michel och fortsatte resan runt hela Bretagne, där vi bland annat besökte ostronens mecka Cancale, det vackra Camaret sur Mer och Concarneau, med den inhägnade staden i vattnet.

När vi fortsatte söderut besökte vi semesterön Ile de Ré och Europas största sanddyn, innan vi körde längs den vackra franska silverkusten och in i norra Spanien.

• Bästa minnet: Att stå vid klippkanterna vid Camaret sur Mer och blicka ut över havet!
  • Största utmaningen: Campingarna var stängda såhär års och vi behövde gasol för att värma upp husbilen. De franska gasolflaskorna är annorlunda än de svenska, men vi lyckades till slut med en adapter. Dessutom fick vi problem med husbilen och blev tvungna att besöka en verkstad, som hjälpte oss att lösa problemet.
Peter i Camaret-sur-Mer, Bretagne, Frankrike

Etapp 3: Norra Spanien

December 2014

Vi kom in i Spanien den 20 december och tog oss till en camping i vackra Zarautz, där vi stannade ett par dagar. Vi besökte bergen i Picos de Europa och, eftersom vi fick problem med att byta gasoltuber i Spanien, rullade vi därefter snabbt in i Portugal.

• Bästa minnet: Efter alla äventyr kunde vi slappna av på den bekväma Gran Camping Zarautz och njuta av lyx som duschar och WiFi.
  • Största utmaningen: Det visade sig totalt omöjligt att köpa och koppla in spanska gasoltuber, och så fort vi lämnade den bekväma campingen (med elektricitet för värme) fick vi problem med kylan. På julafton började gasolen ta slut, och vi fick strax därefter rulla mot Portugal.
Helena i Zarautz, norra Spanien

Etapp 4: Portugal

December 2014 – Februari 2015

Den 27 december körde vi in norra Portugal och staden Caminha, där vi stannade några dagar. Vi besökte sedan den dramatiska kusten i Nazaré och, lagom till Nyårsafton, åkte vi och besökte bloggvänner i Cascais utanför Lissabon. Tillsammans med dem besökte vi också Lissabon, innan vi rullade ner till Algarvekusten och Albufeira.

Vi stannade några veckor tillsammans med trevliga svenskar på ställplatsen i Albufeira och solade på stranden i Galé, samtidigt som vi hann med utflykter till Sagres och Lagos. Vi fortsatte sedan till Tavira, där vi träffade nya vänner som visade oss runt i omgivningarna. Innan vi lämnade Portugal körde vi norrut och träffade bloggvänner i det vackra Alentejo.

• Bästa minnet: Fantastiskt att bli välkomnad att fira nyår med nya bloggvänner som vi aldrig träffat, men hade otroligt fina dagar tillsammans med.
  • Största utmaningen: För att kunna bo billigt på campingar beställde vi ACSI CampingCard till en ställplats i Albufeira. Sedan blev vi tvungna att snällt vänta i flera veckor för att kortet och katalogen skulle komma fram … Som tur var hade vi det väldigt bra under tiden!
Peter och Helena vid kusten utanför Lissabon, Portugal

Etapp 5: Spaniens Medelhavskust

Februari – April 2015

Vi kom in i södra Spanien den 7 februari och åkte direkt till Sevilla, där vi träffade ytterligare en bloggvän. Vi fortsatte till Puerto de Santa Maria och Europas sydligaste punkt, Tarifa. Därefter stannade vi någon vecka i Torre del Mar, vid solkusten. Vi gjorde en tur upp mot Sierra Nevada, med besök i Granada och det intressanta palatsområdet Alhambra. Tillbaka vid kusten träffade vi bloggvänner i Roquetas de Mar.

Vi tillbringade också en vecka i Benidorm, där vi träffade flera svenska övervintrare med husbil. Därefter var det dags för den färgsprakande festivalen Las Fallas i Valencia och möte med fler bloggvänner.

Vi fortsatte till Peniscola och därefter till den lyxiga naturistcampingen El Templo del Sol. Vi besökte också den överraskande intressanta staden Tarragona, där vi fick uppleva den spanska påsken. Det sista besöket i Spanien blev i den exklusiva vattenstaden Empuriabrava.

• Bästa minnet: Helt fantastiskt att uppleva Las Fallas-festivalen, och dessutom tillsammans med lokalbor (och numera vänner) som kunde visa oss runt.
  • Största utmaningen: Eftersom vi inte kunde fylla på gasol i Spanien var vi tvungna att spara på gasolen. Vi fick leta upp campingar med el och värma husbilen med el, även om flera campingar tog betalt per mängd använd el.
Peter och Helena på Las Fallas-festivalen i Valencia
Peter och Helena på Las Fallas-festivalen i Valencia, Spanien

Etapp 6: Frankrikes Medelhavskust

April – Maj 2015

Den 6 april rullade vi in i södra Frankrike. Vi stannade en månad i Cap d’Agde och gjorde utflykter till Medeltidsstaden Carcassonne och den charmiga kuststaden Sete. När vi fortsatte resan österut besökte vi det mysiga Palavas les Flots, det vackra Camargue med de vita hästarna och den historiskt intressanta staden Arles. I Baux des Provence fick vi uppleva en magisk ljusshow i en kalkstensgrotta.

Därefter fortsatte vi till en av höjdpunkterna på hela resan: en rundtur runt den dramatiska kanjonen Gorges du Verdon. Vi besökte de mysiga gamla städerna Moustiers Sainte Marie, Castellane och Aiguines. Vi hyrde också trampbåt i sjön Lac de Sainte Croix.

Vi fortsatte sedan ner till den franska rivieran, där vi besökte kända platser som Sainte Maxime, St Tropez och Cannes, där filmfestivalen pågick för fullt. Vi hann också med en avstickare till surf- och naturparadiset Giens-halvön, innan vi åkte tillbaka och tog färjan från Nice till Korsika.

• Bästa minnet: Resan runt Gorge du Verdon – waow vilket ställe!
  • Största utmaningen: Möjligtvis lite knepigt att parkera med husbilen runt franska Rivieran, men det löste sig smidigt bland annat genom att stå på campingar som Les Cigalons utanför Sainte-Maxime eller Le Ranch i Cannes.
Peter vid Gorges du Verdon, Frankrike
Peter vid Gorges du Verdon, Frankrike – ett av höjdarställena på vår resa med husbil runt Europa

Etapp 7: Korsika

Maj – Juni 2015

Den 26 maj kom vi fram till Korsika, och åkte direkt till en camping utanför Aléria på östkusten, där vi campade direkt i sanden. Vi körde sedan till den lite lyxiga och charmiga staden St Florent i norr och tog en båtutflykt till den magiskt vackra stranden Saleccia. Vi stannade ett tag i den trevliga semesterstaden Calvi innan vi följde västkusten söderut på de otroligt dramatiska bergsvägarna – allra mest galet var det vid Calanche!

Vi hittade vår paradisstrand, Plage de Cupabia, på den södra delen av västkusten. På den västra sidan besökte vi också de förhistoriska lämningarna i Filitosa och den mysiga kuststaden Propriano.

Därefter körde vi österut, till de vackra stränderna runt Porto-Vecchio och de kanske ännu vackrare stränderna vid Sperone. Vi avslutade med några dagar i den dramatiskt belägna staden Bonifacio i söder, innan vi tog färjan till Sardinien.

• Bästa minnet: Vi kommer aldrig glömma vår romantiska picknickparadisstranden vid Plage de Cupabia.
  • Största utmaningen: Bergsvägarna var ibland mycket smala, med branta stup intill, så man fick hålla tungan rätt i mun under körningen ibland … (Om man vill kan man välja andra vägar.)
Peter och Helena har picknick på Korsikas västkust

Etapp 8: Sardinien

Juni – Juli 2015

Den 20 juni anlände vi med färja till Sardinien, och åkte direkt (med ytterligare en färja) till den fina lilla ön La Maddalena, där vi stannade några dagar. Vi tog en snabb titt på Smaragdkusten och åkte sedan ner till det otroligt vackra Cala Gonone, där vi bland annat åkte runt med båt bland paradisstränderna. Därefter körde vi upp till Stintino-udden samt besökte Alghero och gjorde en utflykt till Grotta di Nettuno.

Strax norr om Bosa hittade vi smultronstället S’abba Druche. Här träffade vi också nya vänner och blev bjudna på en fantastisk upplevelse i byn Scano di Montiferro.

Vi fortsatte sedan söderut längs västkusten och hittade ner till en strand där vi kunde fricampa och vidare till den fina stranden i Porto Pino. Därefter besökte vi ”huvudstaden” Cagliari innan vi åkte för att uthärda hettan i Costa del Rei. Så var det dags att åka vidare till Sicilien!

• Bästa minnet: Bjudningen i den lilla byn Scano de Montiferro överträffar det mesta på hela resan!
  • Största utmaningen: När vi kom till Cagliari var det riktigt, riktigt hett, och då är det inte helt optimalt att stå på en asfaltsparkering utan möjlighet till skugga. Samtidigt hade vi problem med husbilen och fick besöka verkstad igen …
Peter vid ratten på båttur i Cala Gonone, Sardinien

Etapp 9: Sicilien

Juli – Augusti 2015

Vi kom till Palermo i Sicilien den 27 juli, med färja från Sardinien. Det första mötet med Sicilien var lite chockartat eftersom det var så rörigt och smutsigt, men vi hittade snart till den fina udden San Vito Lo Capo och de mäktiga staden Trapani.

Trots hysterisk hetta lyckades vi se de antika templen i Agrigento och därefter fortsatte vi till Marina di Ragusa och till Pozzallo, där vi hittade en personlig och trevlig ställplats.

Vi besökte de vackra och historiska städerna Noto och Syrakusa och körde därefter till semesterorten Giardini Naxos. Den finaste och charmigaste staden på Sicilien, Taormina, besökte vi på slutet och där blev det också en bloggträff! Därefter var det dags att rulla vidare och ta färjan till Kalabrien, på det italienska fastlandet.

• Bästa minnet: Vi hade väldigt fina dagar på ställplatsen i Pozzallo, och här gav ägarna oss också idén om att styra kosan mot Albanien!
  • Största utmaningen: Hettan var tuff i augusti! Ställplatsen i Marina di Ragusa var gratis och bra, men asfalt utan skugga blir ändå nästan outhärdligt när det är 36 grader varmt och konstant strålande sol. Tur att det fanns luftkonditionerade caféer!
Helena framför stadsdelen Ortigia i Syrakusa
Helena framför stadsdelen Ortigia i Syrakusa, Sicilien

Etapp 10: Södra Italien

Augusti 2015

Vi kom till Kalabrien den 10 augusti och började med att besöka den coola staden Tropea som ligger uppe på ett berg, med fantastisk utsikt över havet. Vi körde därefter runt i italienarnas semesterparadis Apulien (klacken), där vi bland annat gjorde ett besök i döskallekyrkan i Otranto. Därefter tog vi oss till Brindisi, för att ta färjan över till Grekland.

• Bästa minnet: Tropea var sagolikt vackert, och här fick vi också uppleva en härlig ”konversation” med en nyfiken italiensk familj – som inte kunde ett ord engelska.
  • Största utmaningen: Möjligtvis språket. Det funkade inte alltid med engelska, men å andra sidan löste det sig alltid ändå.
Leuca Italien
Helena i Leuca, på Apuliens yttersta spets i södra Italien

Etapp 11: Grekland

Augusti 2015

Vi anlände till Igoumenitsa i norra Grekland den 13 augusti, med färja från Italien. Vi körde direkt till Drepanos beach och besökte därefter Ioannina, som ligger fint vid en sjö i nordvästra Grekland. Därefter rullade vi mot Albanien!

• Bästa minnet: Riktigt vackert att köra bland bergen och intressant att se en annan del av Grekland än det man är van att se bilder från.
  • Största utmaningen: Vi kom tydligen på en helgdag och inte en enda mataffär var öppen. Inte ens någon liten kvartersbutik.
På grekiska vägar, under vår resa med husbil runt Europa

Etapp 12: Albanien

Augusti 2015

Vår resa med husbil runt Europa tog oss till Albanien, på slingriga vägar, den 15 augusti. Vi besökte först den fina semesterorten Ksamil och gjorde därefter utflykter till den arkeologiska fyndplatsen Butrint och den vackra blågröna källan ”Blue Eye”.

Vi besökte också turistorten Saranda och flera fina stränder längs kusten: den nästan orörda Bunec beach och den campingtäta Livahdo beach i Himara. När vi fortsatte norrut fick vi köra på svindlande bergsvägar för att komma till ställplatsen i Radhima och fortsätta på vägen inåt landet. Den vackra sjön Ohrid blev vårt sista stopp innan vi körde in i Makedonien.

• Bästa minnet: Simturen i det klara vattnet vid den vackra stranden Bunec Beach – det är den mest rofyllda simtur vi någonsin upplevt.
  • Största utmaningen: Vägarna i Albanien är helt ok, men man måste vara uppmärksam. Man kan när som helst möta en åsna, en traktor eller en fruktförsäljare, även på motorvägen.
Peter med vår hyrda trampbåt utanför Ksamil i Albanien
Peter med vår hyrda trampbåt utanför Ksamil, Albanien

Etapp 13: Makedonien

Augusti – September 2015

Det första vi såg av Makedonien när vi anlände den 25 augusti var Ohridsjön, från den makedonska sidan. Vi besökte det fina Museum on water, där man byggt upp förhistoriska bosättningar på sjön och hittade till en fin familjecamping i Struga. Vi besökte både Struga och Ohrid och lärde känna otroligt trevliga lokalbor som visade oss runt.

Vi blev sedan inbjudna till Kicevo, där vi överraskades av fantastisk gästfrihet och bland annat fick prova albanska högtidskläder och massor av albansk och makedonsk mat. Efter detta fantastiska besök rullade vi tillbaka till Struga, där vi träffade ett ungt tyskt par som sällskapade med oss tillbaka in i Albanien.

• Bästa minnet: Vi lärde känna några svensk-albaner med rötter i trakten och fick den fantastiska förmånen att bli runtvisade och hembjudna.
  • Största utmaningen: Att veta hur man ska bete sig när man hela tiden blir bjuden och inte riktigt ges någon chans att bjuda tillbaka …
Helena i albanska festkläder, av turkiskt snitt
Under vår resa med husbil runt Europa: Helena i albanska festkläder, av turkiskt snitt, Makedonien

Etapp 14: Norra Albanien och Montenegro

September 2015

Vi kom tillbaka till Albanien den 5 september. Denna gången körde vi norrut, till den naturfina Lake Shkodra Resort. Vi stannade här i några dagar innan vi, den 8 september, rullade in i Montenegro och hittade till en camping i Ulcinj.

Vi körde norrut längs kusten och besökte Petrovac samt de exklusiva orterna Sveti Stefan och Budva. Därefter körde vi runt den otroligt vackra Kotorbukten och besökte den charmiga staden Kotor. Innan vi lämnade Montenegro stannade vi några dagar på en trevlig och personlig camping i Morinj.

• Bästa minnet: Det var otroligt vackert att köra runt Kotorbukten!
  • Största utmaningen: Kan inte komma på någon utmaning. Kanske att vi blev förkylda? Det är ju sånt som ingår när man är på resa under ett år …
Helena högst uppe på toppen på berget i Kotor
Helena högst uppe på toppen på berget i Kotor, Montenegro

Etapp 15: Kroatien och Bosnien

September – November 2015

Den 14 september körde vi in i Kroatien, där vi började med att besöka den välkända staden Dubrovnik. Därefter tog vi färja till den långsmala ön Hvar, där vi besökte både Stari Grad, som är Kroatiens äldsta stad, och Hvar. Eftersom jag behövde medicin som endast fanns i Bosnien blev det sedan ett oplanerat besök i den vackra bosniska staden Mostar.

Tillbaka i Kroatien körde vi längs Makarska rivieran, där vi bland annat besökte Podaca, Makarska och den gamla piratstaden Omis, som ligger vackert mellan bergen. Vi rullade vidare till camping Split, utanför Split och därefter till medeltidsstaden Trogir. Vi besökte också två fascinerande nationalparker: Krka nationalpark och Plitvice nationalpark.

Det började med tiden bli kallare, och istället för att åka norrut stannade vi sedan nästan en månad på camping Kito i Bol på ön Brac. Vi hann bland annat med att göra en båttur, besöka Supetar och ta oss runt med hyrbil. När vi sedan rullade norrut hann vi bland annat med att se amfiteatern i Pula.

• Bästa minnet: Trots att det hann bli november hade vi fantastiskt fina dagar vidZlatni Rat, i Kroatien där vi kunde sola och bada nästan ensamma.
  • Största utmaningen: Efter den 30 oktober var det mesta stängt, men det gick att hitta enstaka campingar som höll öppet året runt.
Helena i staden Omis på Makarska rivieran, Kroatien

Etapp 16: Norra Italien

November 2015

Den 13 november rullade vi in i Italien. Vi körde till Verona där vi hälsade på nya vänner som vi lärt känna i Grekland. Tillsammans med dem besökte vi vindalarna i Valpolicella och den charmiga bergsbyn Giazza.

• Bästa minnet: Härligt återseende på en vingård där vi varit förut, och intressanta besök på lokala ”cantinor”, där man köper vin.
  • Största utmaningen: Nu blev det kallt igen, så då är det på nytt krångligt med gasolen. Våra vänner i Verona hjälpte till och lånade ut tub och adapter!
På en cantina kan man även ta med och fylla sina egna vinflaskor
Helena på en cantina i Valpolicella, där man kan fylla egna kärl med vin

Etapp 17: Tyskland

November 2015

Vi rullade igenom Österrike och fortsatte in i Tyskland. Här började vi med att besöka det fascinerande sagoslottet Neuschwansten. Vi hann också med att besöka en bloggvän i Ingolstadt och råkade av en slump träffa på norska vänner som vi lärt känna i Makedonien. Dessutom blev det medeltidsstämning i Nürnberg och marsipan i  Lübeck.

• Bästa minnet: Fantastiskt att se Europas mesta sagoslott Neuschwanstein!
  • Största utmaningen: Bron där man vanligtvis kan fota slottet Neuschwanstein var avstängd, så vi fick klättra förbi avspärrningar upp i skogen för att få ett foto. Vad gör man inte för bloggen!?
Sagoslottet Neuschwanstein

Etapp 18: Tyskland – Sverige

November 2015

Så var det till slut dags att knyta ihop säcken och resa hem till Sverige igen efter vår 1 år långa resa med husbil runt Europa. Vi körde till nordvästra Skåne, där vi hälsade på vänner, och möttes av riktigt mycket snö.

• Bästa minnet: Den första måltiden i Sverige, tillsammans med goda vänner och med färska svenska räkor, som vi saknat.
  • Största utmaningen: Att köra från Skåne till Stockholm utan vinterdäck var inte optimalt, men som tur var så blev det bättre när vi kom upp på de stora vägarna. Och förstås, att hantera känslan att komma hem till vardagen efter en 1 år lång resa med husbil runt Europa …